Hjälp! halt häst eller stel häst??

G

GaCa

Min häst går stelt och konstig och känns varm i kotleden ganska nära hoven på båda frambenen, :cry: men hon haltar endast på den högra på skarpt och jämnt underlag, på mjukt och ojämnare syns knappt någon hälta alls. Eller hälta är det inte riktigt, utan mera stelt och hon går konstigt med frambenen. Men funderar om det kan vara på grund av att hagen e rätt så klottig och lerig.? Det började i samband med det, så ska testa och stänga den när jag får materialet. Men i hagen kan hon trava lite ibland, och det liknar lite den hälta hon hade i vintras och i somras, ser likadant ut. Och det gick om av sig själv, men tror det var p.g.a att hon hade dåliga hovar.
Men det varierar också, vissa dagar haltar hon knappt och vissa e värre... kan vara skon och hoven också, för den har växt över skon och sulan ser inte alls bra ut. Men ska åka till en proffs-hovslagare med henne som får titta på det, så kanske det blir åtgärdat. Men någon som har en idé på vad det kan vara? Det har varat i 3-veckors tid nu, och en vet ska nog också komma och se på det, men ifall någon har en aning om vad det kan vara så säg gärna till! Kotledsinflammation? vrickning? sträckning? Eller hoven + skon? plz...help? :confused:

Sv: Hjälp! halt häst eller stel häst??

Hästen har gått och haltat/varit så pass stel och rört sig konstigt i 3 veckor utan att du varit i kontakt med en veterinär? :crazy:

Så din häst har varit oren i 3 veckor, har du pratat med vet om det öht?
Hur länge sedan är det den blev skodd?

Det är ca. 6 v. sedan hon blev skodd på framhovarna, så dags igen för det, (hon skos vanligen var 8onde/9onde v., men nu har hovarna växt mer än vanligt) så det kan bra vara det som spökar. De är missväxta under, strålen har växt sned så istället för att vara rak e den lutad mot vänster. Hovslagaren vi har sa att det inte e nåt farligt, men ska ju kolla upp det igen nu. Men istället för den hovslagare vi har annars ska vi ju till som sagt en som kan sin sak riktigt bra. ang. vet e det inte lätt att få tag på en, ingen har haft tid, men vi ska ringa på måndag och prata med en igen, finns ingen klinik eller vet. som har tid hela tiden, så det är jättesvårt att få tag i en. Vi har aningens andra system här än i Sverige. Bor dessutom på en jätteliten plats. Men hon visade precis samma hälta i somras, och då försvann den av sig själv när vi fixade till hovarna. jag tar hand om hennes ben varje dag och kyler och hon har lindor i boxen på natten.

Jag gissar på att din häst har återkommande fång. Behandla den som det så att det inte blir värre. Ställ hästen på box med riktigt mjukt, tjockt underlag och kontakta omgående veterinär.

Jag tror också att det kan vara fång, tyvärr.
Hälta som kommer och går, konstig gång med frambenen och hovar som växer snabbt kan mkt väl vara fångsymptom.

Det behöver naturligtvis inte vara fång. Men jag hade ställt in hästen i en box på en rejäl tjock bädd, tagit bort allt kraftfoder och ringt till en veterinär. Fång är en mkt otäck sjukdom och det är bättre att behandla det som fång tills en veterinär kan avgöra om det är det eller inte.

Jag håller med de flesta här, behandla hästen som en fånghäst i väntan på att få tag på veterinären. Om de ber dig avvakta, säg att du redan avvaktat. Om de ändå ber dig avvakta, ring i morrn igen och dagen där efter osv.

Däremot bör du nog också få ut en hovis illa kvickt, om hoven vuxit ut över skon kan det inte bara vara obekvämt utan göra ont så klart! Jag skulle nog ha tätare skoperioder på hästen... Jag hade nog själv plockat av skorna och ställt hästen på mjuk box - men det är vad jag hade gjort...

Sedan ang veterinär - Det är svårt att få ut veterinär här också. Det är kanske inte så kul att köra 15 mil för en "småsak" (jag är inte veterinär, jag vet bara när min häst är dålig och då vill jag ha veterinärhjälp) men det är väl deras jobb och de gör det verkligen inte gratis... Jag har heller inte någon klinik att åka till (närmaste 25 mil enkel resa) och har all förståelse för de som sitter i samma sits som jag. Och att ställa en häst som t.ex. haltar av okänd anledning i en transport den sträckan och tillbaka på många skumpiga småvägar, det gör jag inte...

Min första tanke var återkommande fånganfall eller sömtryck, men eftersom det var så pass längesedan den skoddes så borde det ju inte vara sömmarna.

Men behandla den som en fånghäst och ta ut både veterinär och hovslagare, veterinär först. Ställ den på djup ströbädd, inget kraftfoder. Bara grovfoder och mineraler i lagom mängd.

Mvh Domino_s

Okej, tack för tipsen! :) Kan inte ringa nån veterinär nu eftersom det är söndag... Men imr ska vi få hit en veterinär som kan kolla på det :) Har försökt få bort skorna fram, men de sitter för hårt och våra verktyg har blivit så klena så se funkar inte längre ;s Men ska göra som ni säger och hoppas på att det blir bättre! Kan annars fång försvinna av sig själv utan behandling? Tänkte att det i så fall har gjort det de 2 andra gångerna. Men hon ska få behandling nu så vi slipper det då och så hon slipper ha ont. Men, kan hon få gå ute i en liten hage en liten stund om dagen? Hon flippar nämligen lätt ur om hon inte alls får gå ut...

En sak till bara... hon har varken ökad puls eller känns varm i hovarna. Utan helt normal, och står inte i fångställning heller, men det utesluter ju inte att det kan vara fång. Men har glömt att nämna att hon blev hårt tränad som ung när hon tävlade i trav. Så om det kan vara av en gammal skada. Men tänker nog ändå följa era råd ang fång för hennes skull!

Nej fång försvinner INTE av sig själv i den förstånd att den blir bra på en vecka. Den försvinner först när hela hoven växt ner... Den enda behandlinger är att ta bort orsaken (tex gräs, kraftfoder, medicinera mot cushings) och verka hoven korrekt. Att ge smärtstillande är ingen behandling, endast symptomlindrande.

Det du beskriver kan vara vad som helst... Fång, sulömhet, ledinflammation, pålagringar... Bra att du tar ut veterinär.

Kan inte ringa nån veterinär nu eftersom det är söndag...

Har ni inga jourveterinärer?

Kan annars fång försvinna av sig själv utan behandling? Tänkte att det i så fall har gjort det de 2 andra gångerna. Men hon ska få behandling nu så vi slipper det då och så hon slipper ha ont.

Men det är nog inte så att fången har "försvunnit av sig själv" (om det nu är fång den har, vilket låter troligt) utan att det mest akuta skedet har avklingat. Hästen måste skötas som en fånghäst både i det akuta skedet och efteråt för att minska risken för återfall.

Men, kan hon få gå ute i en liten hage en liten stund om dagen?

I nuläget, nej. Nu är det boxvila som gäller. När veterinär bedömer att det fungerar kan hon sedan få gå ut i först boxhage och sedan allt större gräsfria hagar.

Har den fått i sig frostgräs? Är hästen överviktig?

Läs gärna mer om fång här:
http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703013

Här kan du bl.a. läsa om symtom och hur man behandlar en fånghäst både under det akuta skedet och senare.

I nuläget syns knappt nån hälta alls igen, men idag har hon fått stå helt. Hon är heller inte längre varm i kotleden, utan fullt normal. I somras hade hon precis samma sak i framhovarna. Såg exakt lika ut. Men efter runt 1 månad försvann det helt utan att jag gjort annat än kyla och linda hennes ben. Samma sak var det i vintras. Ska försöka ha henne i box, men hon har en tendens att bli väldigt rastlös och börjar stå och sparka i väggarna och springa runt i boxen... Men jag har kollat hovarna, och som det ser ut på hennes gång går hon på sulorna, vilket var felet i somras enligt hovslagare. Men imr kommer hopperligen vet. och inom denna vecka ska vi till en hovslagare så vi hopperligen får allt åtgärdat. Hästens humör e det iallafall inget fel på, vilket jag tycker e bra.

Ang. överviktigt, jaa, en tid har hon varit det, men inte längre, hon har varit på bantning så nu e hon nog normal

Min häst går stelt och konstig och känns varm i kotleden ganska nära hoven på båda frambenen, :cry: men hon haltar endast på den högra på skarpt och jämnt underlag, på mjukt och ojämnare syns knappt någon hälta alls. Eller hälta är det inte riktigt, utan mera stelt och hon går konstigt med frambenen. Men funderar om det kan vara på grund av att hagen e rätt så klottig och lerig.? Det började i samband med det, så ska testa och stänga den när jag får materialet. Men i hagen kan hon trava lite ibland, och det liknar lite den hälta hon hade i vintras och i somras, ser likadant ut. Och det gick om av sig själv, men tror det var p.g.a att hon hade dåliga hovar.
Men det varierar också, vissa dagar haltar hon knappt och vissa e värre... kan vara skon och hoven också, för den har växt över skon och sulan ser inte alls bra ut. Men ska åka till en proffs-hovslagare med henne som får titta på det, så kanske det blir åtgärdat. Men någon som har en idé på vad det kan vara? Det har varat i 3-veckors tid nu, och en vet ska nog också komma och se på det, men ifall någon har en aning om vad det kan vara så säg gärna till! Kotledsinflammation? vrickning? sträckning? Eller hoven + skon? plz...help? :confused:

Hästen är halt för tredje gången på ett år, ungefär samma hälta och du har inte kollat upp den :confused:
Är hon gammskodd så borde hon inte vara sulöm eller sömstucken, det borde ha visat sig tidigare efter skoningen. Hästen har dåliga hovar och du fortsätter som vanligt med samma hovslagare även fast du själv ser att det finns problem? Att hältan "försvunnit" de två andra gångerna kanske betyder att du inte ser den lika tydligt. Frågan är hur hon skulle reagera på ett böjprov när du inte längre ser hältan men den kanske ändå finns kvar.

Några har gissat på fång, jag har ingen erfarenhet av detta så kan inte uttala mej om det.

Rid inte hästen förrän du fått svar på varför den haltar och den blivit friskförklarad.

Har hon någon gammal skada efter travkarriären som du vet om? Finns det sådan så ännu större anledning att fara in på klinik. Du borde ha farit redan i vintras när den var halt, än hellre i somras om den haltade och absolut nu.

Visst kan vara jobbigt att åka långt med hästen till veterinär men hur kul skulle det kännas nu om det är en skada i den form att hästen är skadad för livet? Att kanske få veta att OM du kontaktat veterinär första gången den blev halt hade du kunnat få den bra och förebygga ny hälta? DET är anledningen till att jag kollar upp mina hästar fast det svider i plånboken. Hellre en gång för mycket, än som i ditt fall kanske två gånger för lite.

Ber om ursäkt om jag misstolkat något i din situation men jag skriver efter det jag läser. Tycker inte att det låter okej iallafall :mad:

Nu är det så att jag absolut inte har möjlighet att åka till klinik. Runt 600km till närmsta och kostar mer än jag har pengar, har ingen försäkring på hästen heller eftersom att det bara är strul med försäkringen, så inte alltid att man har hästarna försäkrade här. Och min häst gillar inte alls transport. Ang. hovslagare. Ska förklara detta nu. Förut hade vi en som var jätteduktig och kunde sin sak perfekt, men det blev så att vi till sist inte alls fick kontakt med honom, vet inte varför. Så det gick en lång tid sedan innan vi hittade en ny. På den tiden hade hovarna hunnit växa för mycket (hon var utan skor då, vi tog bort dem själva) och sulan var överväxt. Hältan hon hade i somras försvann helt efter en tid och hon reds inte utan jag avvaktade för att se om den kom tillbaka, vilket den inte gjorde. Jag började smått rida henne igen och kom igång och benet var bra.Men sedan tappade hon en sko och det tog en tid innan vi fick ut en hovslagare så vi kunde få den på plats, så hon reds inte på några veckor, och under tiden skon var borta blev hon halt. Jag rider henne ALDRIG om hon är halt! Men i samband med att regnperioden började och att en del i hagen blev väldigt klottig blev hon halt igen. Men den delen e stängd nu, så förbättring har visats. Men en veterinär kommer imr och vi ska till en duktig hovslagare under veckan. Hon ska kollas av båda. Idag har hältan varit bättre och hon har inte varit varm i benen.

Förut hade hon problem i ett bakben och var halt med jämna mellanrum. Men då hjälpte kylning och lindning och den hältan har nu inte visat sig på 5 år. Men jag vet att när vi hade henne på travträning för måånga år sedan när jag var liten blev hon väldigt hårt tränad, så hon har känsliga ben.

Men jag kyler och lindar hennes ben varje kväll.

Hältan hon hade i somras försvann helt efter en tid och hon reds inte utan jag avvaktade för att se om den kom tillbaka, vilket den inte gjorde.

så hon reds inte på några veckor, och under tiden skon var borta blev hon halt. Jag rider henne ALDRIG om hon är halt! Men i samband med att regnperioden började och att en del i hagen blev väldigt klottig blev hon halt igen.

Hästen har varit halt (minst) tre gånger på kort tid. HAR DU RINGT OCH PRATAT MED VET? Har problemet med bakbenet blivit ordentligt utrett?
Känns som att du kommer med många bortförklaringar till varför inte din häst blivit ordentligt undersökt :crazy:

Problemet med bakbenet VAR en gammal travskada och kommer inte att komma tillbaka. Och vet ska vi prata med imorgon. Fast hennes hälta har blivit bättre nu så ska en veterinär komma och se på det så jag vet vilken typ av behandling hon behöver. Det e inga bortförklaringar, utan jag har inte haft möjlighet att få ut nån veterinär förrän nu. Och när ni tycker det låter hemskt när jag säger att jag inte haft vet hit förrut, det är för att jag med säkerhet vet att de 2 tidigare hältorna på höger fram VAR att hon gick på sulan. Men jag blev bara orolig när det kom igen så jag undrade om det var möjligt att det var samma sak. Men vi SKA PRATA MED EN VET IMORGON! Ville bara ha lite tips härifrån för att se vad det KAN vara och om någon annan varit med om nåt liknande.

Tillägger: Har inte fått tag i någon vet. före, därför har jag inte pratat med nån, men har försökt! jobbigt att bo på en liten plats såna här gånger...

Tillägger: Har inte fått tag i någon vet. före, därför har jag inte pratat med nån, men har försökt! jobbigt att bo på en liten plats såna här gånger...

Har du en häst som har problem med hältor och behöver ordentlig hovvård kanske du inte ska ha en sån häst om du inte kan och har råd att fara till veterinär och bra hovslagare.

Vad var det för "travskada" hon fick? Om den kom tillbaka i omgångar för fem år sen, kollade du upp vad det var för slags skada för fem år sen då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 264
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 088
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka