Hjälp, fort!

Sv: Hjälp, fort!

ja...
vårt högdräktiga sto har gått från 38,6 till 39,3 i temp på 1,5 timme hon svettas mycket är helt blöt över ryggen och har varit allmänt slö i tre dagar. Hon bajsar, dricker och äter men inte jätteaptit. Veterinären vet inte heller, så vi får avvakta och gå ut och tempa om trekvart igen. Borde inte vara kolik tycker man då hon inte lägger sig och hon har varit slö i några dagar, trodde det berodde på värmen och att hon som sagt är väldigt rund om magen och då vi tror hon kommer föla vilken dag somhelst.

jo vi trodde det med först men efetrsom hon svettats lite i tre dagar och nu är nästan sjöblöt så börjar man ju undra samt att hon fått så hög feber... har som sagt inte vart med om fölning med detta stoet tidigare så vet inte hur hon brukar bete sig vid dräktighet/fölning. orolig blir man iaf

Verkar lite mysko.

Men enklast är väl att du tar ut en vet i morgon som helt enkelt går in rektalt och "skakar hand" med fölet. har vederbörande tur så kan h*n klappa lite på fölet och det brukar reagera med att röra sig.

Om din märr är törstig så kan du prova att ge henne riktigt kallt vatten att dricka och sedan iaktta magen. Du borde kunna se något...Detta görs även på människor för att få fart på sovande foster om man grunnar på att något är fel.

En tanke som slår mig, om vi bortser från slöheten är livmoderomvridning... Fast vad jag lärt mig så visar stoet ofta tydliga koliksymptom då. Så det borde kunna avskrivas.

*funderar* har du tur kan det ju vara så att ditt sto har kraftiga förvärkar och att hon är smärtkänslig. Får inte riktigt ihop det där med febern, om det inte är så att hon helt enkelt stressar och får en tillfällig höjning då...

Har vid flertal tillfällen råkat ut för att ston inte äter så bra, samt att de svettas en del, men det brukar vara lite tidigare än vad din märr gör nu vs fullgången tid. Detta kan hålla på nåt dygn och oftast säger man att fölen vänder på sig. Har inte märkt något efter att sto och föl skulle vara dåliga.

Hur är juvret? Droppar mjölken? färg?

Önskar dig all lycka och tänk possitivt -jag har redan fyllt upp sista platserna i kvoten för fölningar som går dåligt. Så det är inte din tur..

Gira

Kan ju vara så att hon tänker leverera bebbe helt normalt! Jag är jättenyfiken på vilken färg mjölken har!!!

I regel är den vit, då är det dags (ja oftast inom några timmar.) Då menar jag som standardmjölk. Sedan finns det ju undantag. Har en sådan själv, som fölade med gul genomskinlig mjölk i söndags....

Gira

tack för snabba svar känns lite lugnande ändå...
juvret är väldigt fyllt, droppar ej någon mjölk och juvret ser torrt ut, men man vet ju aldrig det är ju så olika från sto till sto, det är iaf nåt på gång. Hoppas bara att allt står rätt till. Blir till att vaka nonstopp inatt.

Jag har ett sto som skrapade och svettades oavbrutet i 3 dagar innan fölning, spelade ingen roll om hon var ute eller inne. Jag ringde veterinär hela tiden men dom bara skakade på huvudet åt mig.
Dessutom så sprutade det mjölk åt alla håll!
Efter 3 dagar föddes en söt fin fölunge, men hon hade också ett tvillingfoster inkapslat som trillade ut med moderkakan. Det lilla döda fostret var kanske 125 dagar gammalt och 2,5-3 dm stort om jag minns rätt.
Men det var ingen veterinär som trodde att hon skrapade p.g.a den döda tvillingen! Men alla sa att det var otroligt att hon hade burit det andra fostret fullt ut och över tiden också!

Jag tempar alltid mina ston när det närmar sig fölning för då vet man att när febern stiger så är det inte lång tid kvar.
Har hon haft några vaxproppar? Mitt ena sto fick glasfärgade en vecka innan sen 2-3dar innan var hon svettig kvällen innan hon föla var hon mkt svettig på hals och flanken och jag sa till alla hemma; Inatt blir det föl! Så jag var ute varannan tim (vaknade så) och kollade, Men nej inget föl. På morgonen var jag tvungen att åka till mitt Nya jobb. så vid 8 släppte jag ut dom. och kl 11 ringer min underbara pensionerade granne och bberättar att stoet står med sin nya fölunge ihagen och har 2 barnmorsker(ston) bredvid sig.
Rackarns vad lurigt det är att pricka in dom. Men på fullblodstoet hade jag lånat en fölvakt som tur var för hon började vandra och den varana vid23.15 tiden men inget hände fören 01.10 och då la hon sig för nära väggen så jag fick hjälpa fölis att komma ut. Men allt gick bra. Så har man en fin hage och varmt väder samt nära till huset så rekomenderar jag det. Men man ska alltid ha koll för fölen kan hamna utanför staketet. Men det låter ju som ditt sto ska föla snart snart. Men kör henne ingenstanns utan se till att vet kommer ut och ultraljudar el känner på henne om du känner obehag. Mitt sto har lätt för att få hög feber även om hon har smärta. Fick 40.2 av en hovböld som vi tog och öppnade. Lycka till.

ja skrapat har hon gjort både ute och inne i några dagar och svettats...får hoppas att det är ett gott tecken

Du får inte glömma bort att det följer också en hormonell förändring i kroppen på ditt sto. Vissa ston ser man det inte på andra kan som ditt svettas mkt.
Tänk bara på hur det är när man sprutar igång ett sto till brunst.

Alltså det sker mkt i kroppen nu, så håll koll på att hon verkligen dricker ordentligt.

ännu inget föl och tempen har sjunkit till 37,4 hon är fortfarande svettig men inte alls lika mycket. hon var också hungrig och ville gärna ha hö. Detta är verkligen skumt, funderar om det kan vara juverinflammmation eller annat otrevligt, veterinären ska iaf komma ut så får vi se.

De flesta av mina ston hamnar i en fas som verkar vara bara olust där allt är jobbigt med förhöjd temp, inte äta, inte gå, inte vara med flocken. Den här fasen kan vara allt från något dygn till någon vecka. För att sedan ca 1/2 till ett dygn innan fölning börja vråläta och se verkligt pigga ut och börja bli oroliga eller kanske en bättre beskrivning att de vandrar när de är i hagen.

Jag hoppas ditt sto mår bättre och att du snart har din friska fölunge ute:)

Jag hade ett sto som födde ett dödfött föl här i våras.
Och hon hade inga sådana symptom alls somm du beskrivit.

Jag bara såg det på stoets beteende att ngt var riktigt galet denna gången.Hon var deppig,hade "sorg" i ögonen, ville vara med mig istället för med flocken och liknande saker. detta började på fredagen.
På söndagen kom det lite blod och kladd ur henne, och hon svettades rejält ngn timme.
På måndagen vid 11 tiden hjälptes vi åt att dra ut den döda fölungen...

håller tummarna för ditt sto.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025