Hjälp, fort!

Sv: Hjälp, fort!

Hej, manhattan!
Hur går det?
Följer din tråd och hoppas att det bara är kraftiga förvärkar hon har.

ja nog är det lite förbryllande...
inget föl har tittat ut.
veterinären har tagit blodprov och mjölkprov. mjölkprovet visade ingenting, hon har alltså inte juverinflammation. Blodprovet visade inte på någon infektion däremot hade hon väldigt höga muskelvävsvärden, heter det så? normalt var 350 hon hade över 900! så hon har alltså kraftigt ont i musklerna därför hon går så slött och släpar bakbenen, antagligen därför hon svettats då hon haft rejält ont. Hon svettas inte längre och har ingen feber varken idag eller igår. Veterinären trodde det kunde vara erlichias/borelia. Vilket jag verkligen inte hoppas har haft andra hästar som haft detta och alla fick men för livet av denna hemska sjukdom. Någon som vet hur fostret ev påverkas ifall hon har borelia/erlichias? Erlichias/borelia prov ska skickas på måndag.
tack för ert stöd:bow:

Oj, hoppas det bara är förvärkar:crazy:
Håller tummarna för er:bump:

Låter lite som förvärkar tycker jag med. Speciellt med tanke på tiden till det bör vara dags. Vi hade förvärkar på en märr i år, var 100% bergis på att hon skulle föla så det blev en lång natt. Men halvvägs mot morgonen så ruskade hon på sig och allt var som bortblåst. Sen tog det tre dagar till innan bäbben tittade ut.

Men alla tecken pekade på fölning, vilket inte riktigt var fallet hos ditt sto om jag förstod rätt.
Kolla upp alla saker precis som du gjort men jag håller tummarna för att det var just förvärkar hon hade och att allt är som det ska.

håller tummarna och hoppas på att fölisen tittar ut snart. verkar lite som om det kan vara förverkar. väntar med spänning på mer info....

/// Lady_ann

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025