Hjälp fort!! Diarsanyl...

K

Kelly

Hej!
I med jag har haft problem med min 2-årings mage fick jag idag en receptfri medicin. Diarsanyl. Pratade med veterinären i morse som sa att i med att han inte väger så mycket kunde jag dela en som tub med pasta på 2 dagar.
Sen när min mamma va och hämtade det, lämnade assistenterna ut 6! tuber! Och sa att han skulle ha 1½ sådan om dagen. alltså, de va himla rörigt alltihopa.

Någon som har någon erfarenhet utav detta? Som kan hjälpa mig?? Hästen är 2 år, väger ca 450 kg. Han skulle ha behandlingen i 2 dagar enligt vet.

Tack!!

Sv: Hjälp fort!! Diarsanyl...

Hej.
Diarsanyl finns i flera olika tubstorlekar, så det är omöjligt att svara utan att veta det.
Hästar behöver i regel alltid mer än en tub så jag tycker att du ska dosera som assistenten sa, det är inte någon fara om det råkar bli lite för mycket av det heller. Vill du kan du prova att ringa Apoteket annars, deras kundtjänst har ju öppet dygnet runt och de säljer Diarsanyl (hoppas du får tag på nån som kan svara bara!:smirk: )

3 dagars behandling fick min fölis med diarsanyl.
Diarsanyl är helt ofarligt så du behöver inte vara rädd att feldosera.
Är nån slags lera som skyddar tarmväggarna. Detta hittade jag på nätet om det

®Alla däggdjur är för sitt välbefinnande beroende av en fungerande mag-tarmkanal. Djur kan precis som människor drabbas av störningar i mag-tarmkanalen och diarré av olika anledningar. De vanligaste orsakerna till diarré är olämpligt födointag, infektioner och/eller annan sjukdom. Vid diarré förlorar djuret vätska, energi och salter.AnvändningsområdeDiarsanyl är ett dietfoderillskott som kan ges till hund, katt,föl och kalv i samband med eller efter diarré.Diarsanyl kan användas ensamt eller i kombination med annan veterinär behandling. Djuret behöver inte fasta under behandlingen utan kan ges dietfoder.BruksanvisningSprutan har en doseringsstång med markeringar (tappar).Avlägsna skyddskorken och för in sprutspetsen i djurets mungipa. Tryck in doseringsstången så att rätt antal tappar försvinner.Rätt dosering har erhållits när påföljande tapp står rakt upp.InnehållDiarsanyl innehåller montmorillonitlera som skyddar tarm-slemhinnan, minskar näringsförlusterna, binder gifter och normaliserar avföringen. Dessutom tillför Diarsanyl extra energi i form av lättsmälta sockerarter samt salter som djuret förlorar i samband med diarrén.Dosering2 - 7 kg 1 ml morgon och kväll i 3 dagar7 - 18 kg 2 ml morgon och kväll i 3 dagar18-30 kg 4 ml morgon och kväll i 3 dagar30-60 kg 10 ml morgon och kväll i 3 dagar> 60 kg 30 ml morgon och kväll i 3 dagarPå doseringssprutan är 1 tapp = 1 ml.Förpackning10 ml doseringsspruta för djur från 2 till 7 kg 24 ml doseringsspruta för djur från 7 till 30 kg60 ml doseringsspruta för djur från 30 till 60 kgÖvrigtDjuret bör ha fri tillgång till rent vatten dygnet runt.Kontakta din veterinär om djuret får hög feber, slutar att dricka, får påverkat allmäntillstånd eller har blodiga kräkningar och/eller diarréer

Dessa jag har fått innehåller 60 ml./spruta. Det står på att man ska ge morgon och kväll, men vet sa till mig bara 1 gång/dag. Jaja, de löser väl sig :smirk:

Har räknat lite på det nu...
Varje spruta är 60 ml. Han väger knappt 450 kg. Han ska ha 10 ml för varje 30-60 kg. 60x7= 420 kg, Vilket då innebär att han ska ha 70 ml. Alltså en hel dos plus en tapp på nästa. Vad tror ni om det? Elelr är jag ute och reser nu?? :)

Hade nog "slängt" i honom1 spruta åt gången. tror inte det lilla extra gör nån större skillnad.

okej, jag funderade också så... så istället kan jag ju ta en spruta om dagen i 3 dagar, borde inte va något farligt med de!!

tack!

Tycker nog fortfarande att du ska ge som assistenten sa, att ge lite för lite är betydligt sämre än att ge lite för mycket av diarsanyl faktiskt, leran binder upp gifter och slaggprodukter i tarmen och ger du för lite av det så kanske inte leran räcker till för att binda upp allt som irriterar tarmen...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka