HJÄLP!!!Förstoppad blindtarm!!

P

Peris

Min häst har för andra gången drabbats av förstoppad blindtarm. Är det någon mer som har/haft samma problem. Vad har ni gjort när hästen har fått det och vad gör ni för förebyggande åtgärder. Ger ni något speciellt foder? Vill veta allt ni kan och vet om detta. Jättetacksam för alla svar!!
MVH PR

Sv: HJÄLP!!!Förstoppad blindtarm!!

Förstoppad blindtarm? :eek: :eek:

vad farao är det? blindtarmen är väl bara en rest av en tarm, inte en "riktig"?

Blindtarmen sitter mellan tunntarm och grovtarm. Den rymmer ca 20-25 liter innehåll. Den är livsviktig för hästen.

Ojdå!hade jag ingen aning om man lär så länge man lever!

Trodde blindtarm var som hos oss människor,dvs helt onödig

Är den förstoppad med gas?
Om det är gas så kan det bli så när hästen har förstoppning och gas har bildats men det ej kan komma ut och då oftast bli det gas i blintarmen oxå.
Har hästen haft problem med kolik innan?
Vetekli, matolja och linfrö är bra för hästar som har problem med magen och förstoppning.

Vad jobbigt!
En kompis till mig hade samma bekymmer med sitt fullblodssto. Det tog ett bra tag innan dom kom på vad felet var på henne.

Hon gav henne betfor, kli och linfrön samt olja för att "smörja" tarmarna. Tror att det funkade ganska bra. Dock så hade hon rätt ofta kolik vad jag kan minnas(det är ett bra tag sedan hästen togs bort så jag minns inte riktigt)

Hästen fick också MYCKET stråfoder.
Tyvärr så fick hästen även problem med benen och var tvungen att tas bort.

Hoppas att du hittar den rätta lösningen för din häst.

ankans skrev:
Förstoppad blindtarm? :eek: :eek:

vad farao är det? blindtarmen är väl bara en rest av en tarm, inte en "riktig"?

Off topic…
Man säger litet slarvigt att människor har bildtarmsinflammation, men eg är det blindtarmens maskformiga bihang som är angripet och tas bort vid op. Blindtarmen har vi glädje av att ha kvar. HH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 654
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad