HJÄLP!flytta häst med ringorm!

P

pilou

våra hästar fick ringorm för ca 1månad sedan. Vi började behandla med imaverol direkt och gör fortfarande på angripna partier. Min häst är även vaccinerad och enligt veterinären ska det inte smitta efter andra sprutan han fick den 29 dec. Ska flytta hästen om 3dar och är orolig att han ska smitta någon häst på den nya anläggningen!
Vissa fläckar är inte utläkta men de flesta! Vet inte om jag vågar lita på veterinären! Någon som har någon erfarenhet av detta!
tacksam för svar!

Sv: HJÄLP!flytta häst med ringorm!

du ska inte flytta en häst som har ringorm eller andra hästar i stallet som har. *punkt*

ringorm är MKT smittsamt och det är inget man ska leka med.
stallet ska göras rent överallt. alla borstar tvättas, alla saker tvättas.
inga hästar ska vistas på några områden där andra hästar vistas.

o som sagt...det smittar ju på människor med...

Tycker inte heller att du ska flytta din häst förrän den är "frisk". Om jag hade varit ägare till det nya stallet hade jag fått spunk om någon kommit dit med en häst som man vet har ringorm.
Precis som _stilett_ skrev så är ju ringorm väldigt smittsamt och förs lätt vidare via människor, stallinredning, hage etc. även om hästen inte har direktkontakt med någon annan häst. Har själv haft ringorm (som jag fick av en häst) och vet vilket helvete det var att få bort.

När sista insjuknade hästen i stallet har varit frisk i 3 (?)veckor .så får man flytta .

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 740
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka