Hjälp! Finns det nån bra foderhäck?

P

Paavo

Vi ger hö i hagen till hästarna. Nu lägger vi det på en pall med 2 pallkragar men en avhästarna kör bara ner huvudet och bökar runt så hälften av höet hamnar på marken.
Finns det nån som har nån bra idé om hur man ska göra?
Nån som har byggt nån egen bra foderhäck?

Sv: Hjälp! Finns det nån bra foderhäck?

Lägg på en pallkrage till på höjden och se om det gör någon skillnad.
Tyvärr tror jag att det är svårt att komma tillrätta med problemet när man har en häst som envisas med att kasta ut höet - jag har haft en sådan och spillet minskade drastiskt när jag sålde henne...

Ameos tips borde funka, ev hööga kanter och skära ut U:n där de kan stoppa in huvudet och äta?

Annars så tror jag bara sådana där stora runda foderhäckar där det är som just U:n där de stoppar in huvudet som funkar - om ens det. Men de är fasligt dyra...

Här finns två av modellen jag tänker på, en med tak och en utan. Men som sagt, det kostar..

http://www.kellfri.se/se/images/Foderhack_FRB.jpg
http://www.kellfri.se/se/images/FHBT_2009.jpg

Vi har byggt med 2 lastpallar i botten och tre pallkragar ovanpå. de funkar mot "utkastarna" som inte förmår vräka ut höet längre. Blir minimalt med spill!
dock kan det bli lite väl högt för en liten ponny, funkar bra på stora hästar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Jiovedi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka