hjälp! fel hö!

P

PyretBellaGinnielou

Jag brukar köpa vanliga höbalar från min ridskola till mina kaniner.
Men när jag skulle köpa därifrån häromdagen, så hade min ridlärare bara ”löshö” sa hon.
Så jag fyllde en säck med ”löshö”. Åkte sen hem och gav kaninerna höet som vanligt.
Nu, 3 dagar senare, märker jag att ena kaninen är lite slö.
Jag börjar fundera varför och efter en stund inser jag att det är hösilage jag köpt!!

Jag hade inte en tankte på att det kunde vara hösilage, och jag skulle absolut inte gett dom det om jag visste att det var det! Så vad gör jag nu?
För det är väl inte särskilt bra att gå direkt ifrån ”vanligt” hö till hösilage?
Antaligen så är min kanin känslig mot hösilage eftersom hon blev lite hängig? (fast hon var helt vanlig i hagen, bara slö i famnen..)
Men jag tog i alla fall bort hösilage ur deras bur på en gång och ska köpa vanligt hö imorgon.
Vad finns det för risker när hon ätit hösilaget? Kan hon få kolik? Elr liknande?
Vad ska jag göra eller tänka på? Jag har sett att hon bajsar i alla fall..

Nu blev det väldigt långt, men hoppas nån kan hjälpa mig!
Tack på förhand. Bella.

Sv: hjälp! fel hö!

Hur kan det vara löshö när det är ensilage ? ensilage är ju inplastat och ligger det då löst blir det dåligt :confused:

Annars kan kaniner äta ensilage. Ja, det heter ensilage trots att många kallar torrare ensilage för hösilage.

Hösilage är ensilage. Men hästfolket har hittat på att det ska kallas hösilage när det är torrare.

Det heter ensilage oavsett om det är torrare eller blötare. Hösilage är ett namn hästfolk hittat på för att lättare kunna skilja hur blött/torrt det är. Hösilage är förtorkat ensilage, men det är ändå ensilage hur än man vrider och vänder på det.

Men löst hö kan väl aldig vara ensilge eller?
Det blir ju dåligt jättefort om det ligger löst?

Men löst hö kan väl aldig vara ensilge eller?
Det blir ju dåligt jättefort om det ligger löst?

Ensilage blir inte dåligt per automatik för att det ligger löst. Man kan skaka ut ensilagebalar (och det ska göras ordentligt) för torkning. Bra att göra om man inte kan använda upp ensilaget inom en rimlig tid.

Nej man ska INTE skaka upp ensilage. fattar inte varför folk överhuvudtaget rekomenderar något sådant. På en gång startar faktiskt en försämring i ensilaget. Du som människa ser det inte givetvis förräns det blir synligt i form av svamp/mögel....men då har processen pågått ett tag.

Det heter ensilage oavsett om det är torrare eller blötare. Hösilage är ett namn hästfolk hittat på för att lättare kunna skilja hur blött/torrt det är. Hösilage är förtorkat ensilage, men det är ändå ensilage hur än man vrider och vänder på det.

Jojo, det är ju snarlika produkter, men just för att skilja på torrheten kan man väl ha två namn? Ensilaget vi hade till korna dröp av melass och luktade helvete, hösilaget var som ett mustigt luktande hö bara.

Mellanmjölk och minimjölk är också rätt lika varandra.

Det var en tråd på flera hundra inlägg en gång där debatten rasade om torrt ensilage fick kallas hösilage eller inte. Enligt en teori är det ensilage om det blir en jäsningsprocess i balen. Annars är det lufttätt lagrat hö= hösilage.

Men en viss jäsning får man även vid ts-halter över 60.
Ang det historiska hörde jag första gången ordet hösilage 1973 o då gällde det förtorkat foder till kor i vacumtäta silos, dvs innan rundbalarna. Ordet kommer från engelskans haysilage.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att...
2
Svar
27
· Visningar
4 096
Senast: HannaZ
·
Övr. Djur Hejsan! Jag har funderat på att skaffa kaniner igen (hade det när jag var mindre;p). Får i så fall bli innekaniner den här gången...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: ny hästägare
·
U
Foder & Strö Hej! Jag har en korsning Connemara/fullblod som är ca 10 månader. Han är fin i hullet för tillfället, men eftersom han växer kan ju...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama