Hjälp! Får inte till de riktigt...

Moffsan

Trådstartare
Då hästen börjar falla ur på sin foderstat så sitter jag nu o räknar på den o får inte riktigt till de... Någon som kan ge tips på vad jag ska ändra?

Nuvarande foderstat ser ut så här

12 kg hösilage ( ts 46, smrp 21, MJ 4.0, Ca 1.7, P 0.9, Mg 0.4)
2 kg hippo basic
0.4 kg kraffts havre röd
0.6 kg betfor
+ selen 1 gång i veckan

Har ökat upp hippon o havren lite så han får 3 kg kraftfoder nu (2.4 hippo o 0.6 havre) + lagt till 2 dl rapsolja, dock får jag inte kvoten mellan proteion o energi o stämma... Vill att han ska få extra enegi för o lägga på sig hullet och han har inga problem med att han blir för vild.

Hoppas ni som kan vill ge mig lite tips!

Sv: Hjälp! Får inte till de riktigt...

Hur stor är hästen - vikt? Har den haft exakt samma foder länge, och plötsligt börjat falla ur, eller har du fått nytt grovfoder, tränat mer, eller vad är ändrat?
Spontant så har du väldigt blött hösilage, så det motsvarar ju bara ca 6 kg proteinfattigt hö. Antingen skulle jag bytt grovfoder till något med betydligt mera protein/Mj, eller så öka på rejält. Man bör också ge minst 1.2 kg TS (torrsubstans) per 100 kg häst för att magen ska funka ok, och om din häst inte är väldigt liten så ligger du nog i underkant.
Min häst (535 kg) som vilar, men är svårfödd, får liknande mängd kraftfoder som din häst, men motsvarande ca 20 kg av ditt hösilage.

Hästen är ett litet halvblod, väger ca 500kg, motioneras minst 6 dar i veckan o tränar o tävlar i hoppning så han är fullt igång. Har bara haft honom sen juli, i början hade vi kvar från förra årets hösilage med lite bättre värden + att han fick fibergi istället för hippo innan. Så det är juh nytt grovfoder sen 2 månader tillbaka o hippon har han oxå gått på ungefär sen dess. Tyvärr har jag ett dyrt grovfoder, 3:-/kg (Horse Hage) så jag vill inte ösa på med hur mkt som helst, har även svårt o få i honom mkt mer än vad han redan får... Så hellre något annat o komplettera foderstaten med.

*puttar...*

ingen vänlig själ som vill hjälpa till? vill juh komma igång med fungerande foderstat så fort som möjligt innan han tappar mer.. :crazy:

Hästen är ett litet halvblod, väger ca 500kg, motioneras minst 6 dar i veckan o tränar o tävlar i hoppning så han är fullt igång. Har bara haft honom sen juli, i början hade vi kvar från förra årets hösilage med lite bättre värden + att han fick fibergi istället för hippo innan. Så det är juh nytt grovfoder sen 2 månader tillbaka o hippon har han oxå gått på ungefär sen dess. Tyvärr har jag ett dyrt grovfoder, 3:-/kg (Horse Hage) så jag vill inte ösa på med hur mkt som helst, har även svårt o få i honom mkt mer än vad han redan får... Så hellre något annat o komplettera foderstaten med.

Fick han lika mycket grovfoder innan med det gamla silaget? Lika många kilon? Det kanske var både torrare och hade bättre värden och då får hästen därmed i sig mindre näring nu... kanske betydligt mindre...

Hippo basic är väl inte så billigt heller? Jag skulle byta ut det mot lusern - dvs istället för 2kg basic så skulle jag ge 2kg lusern, borde bli ungefär samma kostnad per dag. Då får du i hästen både mer grovfoder och mer protein.
Jag tror att hästen behöver både mer protein (och högre kvot) och mer foder överlag.
Du får inte i hästen mer energi (MJ) per dag genom att byta ut basicen mot lusern (snarare lite mindre) men det skulle du kunna öka på med genom andra fodermedel - kanske ge mer havre? Kanske lägga till lite soja också?
T ex foderstat (utan att jag nu har räknat nånting utan gått efter huvet bara):
12kg silage
2kg lusern
1-2kg havre
betfor som du ger nu (eller lite mer)
Ev. ett par hundragram soja (om det behövs för att få upp kvoten men jag orkar inte räkna här o nu - prova på Hippocampus t ex om du inte själv kan räkna)

Senast ändrad:

Skulle pröva att ge dubbelt så mycket silage alternativt fri tillgång och se vad som händer!!

(samt återgå till ursprungliga kraftfodergivan)

Han får mer av detta hösilaget än de förra just då vädena e sämre men i somras gick han även på gräs var dag o då åt han bara ca 8-9 kg för mer fick vi inte i honom, låg bara kvar i boxen...

Jag kan mkt väl höja höet med nåt kg för givetvis kostar det o lägga till kraftfoder oxå, det enda viktiga är juh att få en foderstat som funkar o att värdena stämmer... Höja havren så mkt går inte nu på vintern, de e det enda han reagerar på o blir för pigg av...

Olja rekomenderar du inte o lägga till o ev. lusern oxå för o få upp proteinet kanske så man får en bra kvot?

som jag srev tidigare finns inte möjligheten att ge så mkt hösilage pga av priset och att han inte äter mer, max 1-2 kg till kan jag kanske få i honom...

Då hästen börjar falla ur på sin foderstat så sitter jag nu o räknar på den o får inte riktigt till de... Någon som kan ge tips på vad jag ska ändra?

Nuvarande foderstat ser ut så här

12 kg hösilage ( ts 46, smrp 21, MJ 4.0, Ca 1.7, P 0.9, Mg 0.4)
2 kg hippo basic
0.4 kg kraffts havre röd
0.6 kg betfor
+ selen 1 gång i veckan

Har ökat upp hippon o havren lite så han får 3 kg kraftfoder nu (2.4 hippo o 0.6 havre) + lagt till 2 dl rapsolja, dock får jag inte kvoten mellan proteion o energi o stämma... Vill att han ska få extra enegi för o lägga på sig hullet och han har inga problem med att han blir för vild.

Hoppas ni som kan vill ge mig lite tips!

Det är preciiis så hästen klarar minimibehovet på TS med den hösilagegivan. Skulle lätt lägga till 2 kg lucern. Om du ger 2 kg lucern(räknar på kraffts värden, men det finns sorter med högra värden också), 2 kg havre, 12 kg hösilage och 0,6 kg betfor, 0,2 kg olja hamnar du på 650 g smrp och 97 Mj ungefär. Ts 7,3 kg. Kvoten ca 6.6. Tror du det räcker? Valde ta bort hippon och lägga pengarna på lucernen istället.

E bara lite rädd för o ge honom så mkt havre, kan jag inte ge Hippo då istället (liknande värden förutom mineralerna iof...) har ändå Hippo hemma o den är inte mkt dyrare än havren (köper kraffts havre). Vill gärna ha Hippon som "bas"kraftfoder o sen lägga på ta bort av havren utefter hur pigg/slö han är...
Lucern är juh inga problem o köpa hem för mig och de får juh upp proteinmängden mer än o öka nåt kg på höet.

Okej ja det är klart du kan ge hippo istället för havren om du väljer en sort med liknande värden. Jag försökte bara hålla ner kostnaden lite.

Ger du havrefri hippo (hippo cool tex, det fodrar jag med själv fast i mindre mängd så det blir inte så dyrt för mig) så består den nästan bara av vete, vetekli och korn. Så då kan du komma billigt undan och få ungefär samma resultat genom att köpa korn och vetekli istället om du skulle vilja. Vetekli kostar nästan ingenting, väldigt lågt kilopris. Korn får man också billigt om man köper på rätt ställen.

Kostnaden är inte något jätteproblem så den behöver du inte tänka på i första hand! Dock vill jag inte lägga på 10 kg hösilage till för 3:-/kg men så länge de rör sig om mindre extrakostnader är det lugnt, vill juh att hästen ska ha bästa förutsättningar att komma upp i hull o bygga muskler och tyvärr måste foderstaten byggas på de hö vi fick i år, ska få ny leverans till våren o hoppas på bättre värden då!
Nä jag ger Hippo Bas Basic, han behöver mkt energi för o inte vara för seg men just ren havre kan han tyvärr inte få för mkt av nu vintertid.

Senast ändrad:

Om jag inte missförståt det här med HorseHage, så kan man beställa den kvot/proteinhalt som man vill ha. En kompis har vid några tillfällen beställt så, och hon fick precis det hon ville ha. Så se till att få högre värden när du beställer nästa gång. Priset ska vara det samma.

Tyvärr verkar det inte vara så där jag köper mitt... (i Skåne) Men ska kolla med honom nästa gång för jag vill gärna ha bättre värden när man betalar så mycket för de...

Alldeles för lite grovfoder!!!!!! Lägg till mycket mer grovfoder i form av ensilage eller ett grovfoder med högre proteininnehåll t ex lucern.

Har ändrat om lite i foderstaten nu och den ser ut så här

12 kg hösilage
2 kg krafft lusern
2 kg hippo
0.4 kg kraffts röda havre
0.6 kg betfor
2 dl rapsolja
selen 1 gång i veckan

Ser detta bättre ut? Får inte siffrorna på Hippocampus o stämma men de måste räka lågt eftersom han tidigare fått sina behov fyllda enligt deras beräkningar men fallit ur ändå...

Du hamnar på ca 104 mj och en kvot på 6,6. Jag skulle ha provat så, det är ju en ökning både på mj och kvot. Blir han för rund är det ju bara att gå ner några mj, och är han fortfarande för tunn om några veckor så lägg på mer lusern. Men detta borde han lägga på sig av det är en ökning på 17 mj och kvot från 5,5 till 6,6. Mineralerna ser också bra ut.

Jag tycker också Hippocampus räknar lite lågt, därför är det så viktigt att ha ögonen med sig också. Deras tabeller är riktvärden ch passar långt ifrån alla hästar. Jag använder programmet mer som en miniräknare bara;)

Senast ändrad:

Jag köpte hem lusern igår o de åt han med glädje så nu håller jag tummarna att han börjar gå upp i vikt o hellre lite för rund än för smal under tidan han ska bygga muskler iaf! Får se om jag behöver öka på lusernmängden sen då, det är ingen fara o ge mycket av de då! Det räknas väl som grovfoder men tänkte så inte kvoten blir tokig?
Ja jag ska inte lita på Hippocampus mer, har juh aldrig tänkt på kvoten mellan intag av protein o MJ innan, lite dåligt att de inte räknas ut där...

Jag tycker nog inte det är rätt att se Hippocampus som opålitligt? Eftersom hästar är olika i hur bra de tillgodogör sig foder, så kan ju inget foderstatsprogram ge exakt rätt foderberäkning till alla hästar? Min häst får ungefär samma mängd foder som din, trots att han är konvalescent. En annan häst i stallet får mycket mindre, trots att han tränas hårt, och är ändå för tjock.

Om du bara menade att Hippocampus är opålitligt då kvoten energi/protein inte står, så tycker jag inte det riktigt stämmer. För min häst står det "Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen." Dvs får han 60% för mycket energi, ska han ha ungefär 60% för mycket protein.
Jag tycker det är utmärkt med ett gratis forderstatsprogram på nätet, från ett ställe utan produkt-anknytning.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 499
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama