Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

Sv: Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

Har pratat med en del bönder här hemma...
En del har balar från förra året kvar. Kan man ge de om man inte får tag på annat om kvaliten e bra?
Sen e de ingen som har analysert.
Jag kan inte öppna alla balar ja får hem för analys... Vill gärna veta vad jag stoppar i min ettåring..

Hur mycket hö behöver du? Hur långt kan du tänKa dig att åka

Det är nog ingen som har fått in någon normalskörd ännu i år, åtminstone inte här i söder.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det inte finns några annonser ute.

Jag hoppas själv på en bra andra och tredje skörd i mina trakter, för med 12 hästar och drygt 20 får som vill ha mat i vinter så vore det lite jobbigt om det inte finns något foder att köpa.

ven i v-götaland är det kris. Vi brukar få runt 40-45 balar på ett gärde. I år blev det 12 rundbalar. :cool::mad: Det är kris. Vi hoppas verkligen på en bra andra skörd.

*kl*
Vi har ett par grannar som odlar ekologiskt dom brukar köra in 400 rundbal och fick i år in 150 st. Snacka om KRIS!
Själva har vi lagt på ordentligt med gödning och fick in rätt hyfsad mängd.

Det är bara att hoppas att angången ger bättre, annars blir det nog lite körigt...

Borde inte andraskörden bli bra? det har ju regnat en hel del här nu ett par tre veckor tillbaka och har man varit noggrann med att gödsla så borde tillväxten vara bra.

Fast å andra sidan, så slutar det kanske inte att regna nu när det väl börjat och då blir bärgningen problem i stället.

Jo, jag hoppas & tror att andra skörden blir bra (om man bara tar två)!
Men det finns många som tar tre skördar och deras andra skörd borde redan vara tagen (men det är den inte) för att få in en bra tredje skörd.

Bonden som arrenderar marken bredvid oss har idag kört hem andraskörden av ensilage (de lägger i silo), förstaskörden tog de redan i mitten av maj. Denna gången tror jag de fick in ganska mycket faktiskt, det såg ut att ha vuxit bra.
Fast tyvärr handlar jag ju bara småpartier av denna bonde, han har bara småbalat hö (dyrt) och ibland fyrkantsbalat ensilage - jag vill helst ha rundbalar för att kunna rulla ut dem i hagen själv...

knapplån

Jag börjar också bli lite småorolig. Jag har precis pratat med den som vi alltid köper ensilage av. Han kunde inte lova ngt. Han var inte säker på att han skulle få in till sig själv ens.

Fast jag ahr två stadiga leverantörer + andra bönder i grannskapet vi tidigare köpt av. INGEN har hö i år att sälja av. Jag börjar med få smått panik. Min ponny MÅSTE ha hö dessutom. Den stora kan äta 50 % silage men lätt att få tag i småbalar. :crazy:

Mm, då förstår jag, och även TS förklarade ju och hade en fullt 'rimlig anledning'. Och själv varit i den sitsen med. Men förundras varje år äver de som inte tänker tanken hö förrän det börjar närma sig installning. Och sen får tag i hö som 'räcker till början på februari', men som inte förrän efter nyår börjar jaga hö.

Men absolut kan det gå åt skogen hur väl man än planerar, och då är det ju givetvis en annan sak, och så var det ju för både TS och dig. Och då låter jag moralkakorna ligga kvar i kakburken..

Det är så de låter hos dom flesta....
Även hos dom som ja prata med nu sist.
Han sa att han alltid fick in mer än vad han brukade, men att jag skulle ringa honom om tre veckor igen. Han hade inte fått in till sig själv än.

Men ja... andra skörden ser ut att vara i full gång. Förra veckan tog grannbonden balar på en åker här hemma. Det har redan vuxit som bara den. Redan mellan 10-20 cm långt. På en veckas tid!! Tror inte ens han gödslat det!

*knapplån*
Inte heller vi har kunnat hämta/tinga hö så det räcker ännu, bor i Småland/Halland. Har mkt bra relation t två bönder som vi köpt av i många år och brukar aldrig behöva oroa oss, men i år har ingen av dem kunnat ta in så det räcker ännu. :o

Hoppas på andraskörden, men vill ha det säkrat så fort som möjligt, så vi letar, men är närmast förfärad över den dåliga kvaliteten på höet hos de bönder som velat sälja!
Men de flesta man pratar med ber att man ska återkomma om 2-3 veckor, då de vet hur mkt de får in som hö, så det bör ju lösa sig.
...om inte hela semestern tänker regna bort... :crazy:

Tips mottages gärna, dock! :bow:

Jag övertalade stallägaren att ta in extra hösilage eftersom jag läst här på Buke att det kunde bli problem (iallafall om det inte blir någon vettig andraskörd), och det gjorde han, men han lyssnade inte när jag föreslog att han skulle göra mindre balar eftersom de var lättare att sälja.. Karlar ;). Vad jag har förstått så är det betydligt mycket dyrare att pressa mindre balar, någon som vet hur skillnaden ligger ungefär?
Silaget är kanske inga problem iår utan vanligt hö?
Vi bor dessutom långt från TS..
/U

Silaget växer lika lite som höet av torkan, så det drabbas också i samma grad. Det är ju samma 'råvara' i silage som i hö =) Så även silageskördarna är mindre än normalt pga torkan. Häruppe är det mycket dåligt hopp om ngn andraskörd som det ser ut nu, men beror ju helt på om regnet tänker komma någon gång eller ej... *sucka*

ja man måste ju skaffa nya maskiner om man inte har det?
går kanske åt mer plast?
tja vet i tusan.

Kruxet är att det går nästan lika mycket plast till de små balarna som de stora. Efter som de små är svårare att få täta så brukar man lägga fler lager på dem. Detta plus att maskinerna som gör jobbet kostar lika mycket i drift för en stor som liten bal gör att det blir dyrare att göra små balar för producenten. Det blir ju fler balar på ett fält och när varje liten kostar nästa lika mycket en stor så blir det ju dyrare.

Nu blir jag rädd när jag läser denna tråden :crazy:
Vad gör man om hästarna inte får något hö hela vintern:crazy:

*kl*

Har samma problem som många andra...Vet inte var jag ska få tag i hö (mellan Västervik och Kalmar). Min höbonde gjorde rundbal av sitt och jag har ingen möjlighet att förvara det. Måste ha småbal...

Tips mottages tacksamt!

Silaget växer lika lite som höet av torkan, så det drabbas också i samma grad. Det är ju samma 'råvara' i silage som i hö =) Så även silageskördarna är mindre än normalt pga torkan. Häruppe är det mycket dåligt hopp om ngn andraskörd som det ser ut nu, men beror ju helt på om regnet tänker komma någon gång eller ej... *sucka*

Det fattade till och med jag, men jag inbillar mig att det är lättare att misslyckas med hö än ensilage pga längre torktid. ;)
Jag hoppas det blir gynnsamt för mer hö, här i Skåne tycker jag att det regnat en hel del nu, inväntar värmen..
/U

ja man måste ju skaffa nya maskiner om man inte har det?
går kanske åt mer plast?
tja vet i tusan.

Jag tror inte det är hans maskin, jag tror han hyr både maskin och gubbar.. Men det går kasnke inte att korta fyrkantsbalar? Dålig koll på tillverkningen.
/U

Kruxet är att det går nästan lika mycket plast till de små balarna som de stora. Efter som de små är svårare att få täta så brukar man lägga fler lager på dem. Detta plus att maskinerna som gör jobbet kostar lika mycket i drift för en stor som liten bal gör att det blir dyrare att göra små balar för producenten. Det blir ju fler balar på ett fält och när varje liten kostar nästa lika mycket en stor så blir det ju dyrare.

Där kom den förklaringen, det tackar jag för :) (misstänkte att det var något ditåt)
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka