Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

Sv: Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

Hörni.... Stackars bönder, dom vet itne vad dom ska ta sig till.... Vet inte om dom kan sälja ännu...
Men nu fick ja tag på en bode utan djur som slog hö samt ensilage.
Han hade tillräckligt med balar till mig men tyävrr var itne dessa analyserade.
Ska jag köpa?? Det var ganska torrt sa han o inte allt för mycket energi i det trodde han för de var slaget sent.
Jag kommer inte kunna öppna många balar åt gången för att själv göra analys utan kanske kan ta från en, kanske två balar. Men då kommer det ha gått en tid i utfodringen redan.
Har ju min ettåring som växer...
HUr göra..??

Ska du ha hösilage?
När jag hade det till min förra häst undrade jag också hur jag skulle kunna ta hösilage till analys.
Det var de som tillverkar Salsa fodret i Munka-Ljunby som tipsade mig om detta.

Ta prover från ca 5-6 balar helst genom en sån borr grej men det gick bra om man kunde dra ut från hålet med handen också.
Sen tejpar man bara för hålet ordentligt med silvertejp eller så fanns det nån sån speciell tejp man kunde köpa på typ granngården.

Eller så tar du en tuss av varje bal du öppnar och samlar proverna i frysen tills du har tillräckligt att skicka in.

om ja gör de sistnämnda så e de inte lönt.
har sett en sådan där grej som man sticker in i balen o kan säkert tillverka nåt liknande själv, men vet i tusan om ja vågar göra de. Rädd att balen blir dålig....

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka