HJÄLP!!! Endast en pungkula vid 5 månader!!!

Klippan

Trådstartare
Har i helgen upptäckt att min 5 månaders valp endast har en sten i påsen!?! :eek: Vid 8-veckors besiktningen fanns båda där, men nu bara en..

Finns det någon chans att den andra kulan kan komma ner, eller är det helt kört??

Någon som har erfarenhet av detta???? Jag håller ju såklart på att oroa ihjäl mig...

Sv: HJÄLP!!! Endast en pungkula vid 5 månader!!!

Jadå, det finns chans att den "kommer tillbaka". Först vid 1års ålder brukar man väl säga att det är kört om man har en krypt hund.

Åh jag hoppas verkligen det... Har pratat med några olika veterinärer, men har fått så olika svar så nu är jag helt förvirrad! :confused:

En tyckte att jag skulle boka tid för kastrering nu!?! Men det tänker jag absout INTE göra, han är ju dock bara 5 månader..

Det är inte kört. Min förra hund hade båda nere (Permanent) först vid 9 månaders ålder.

Kände du dom då och då, alltså som att dom vandrade upp och ner. Eller var båda/ena borta hela tiden?

Jag hade honom inte då, men han hade båda vid besiktiningen vid 8 veckor, men inte vid 12 veckor när han såldes av uppfödaren.

OT, ser ut på profilbilden som det är en flat du har? :)

Okej, ja då håller jag tummar och tår att den kommer ner.. Vill inte att han ska vara "tom peng pung" för alltid. ;)

Japp, jag har en liten flatkille. Helt underbar!! :love: Vad har du själv för hund/hundar?

Min gamla (Som kulan till slut trillade ner på) var en flat, och nu har vi tre flattar och en flatkorsning :) Vart är han ifrån? Har dåligt koll på kennlar uppe vid dig men min hane har pappa från Toffedreams!

Ahaa, men se där, världen är liten. :) Min kommer från Flathams kennel, som ligger i Piteå. Vad heter hans pappa, alltså den från Toffedreams?

Okej, Toffedreams-hundarna brukar ju vara superfina och eleganta!!!

Gjorde du något speciellt för att få ner denna "försvunna" kula, tänkte vissa säger ju att massage och E-vitamin ska hjälpa.

Vid vilken ålder fick du honom, hade kulorna kommit på plats då?

Han var knappt 6 år när jag fick honom, så jag har bara hört det i andra hand och läst besiktningsprotokoll från vetten.
Men som sagt, han var ungefär 8 månader och jag tror inte dåvarande ägare gjorde något särskilt.

Okej ja då får vi hoppas att min kille har lika tur som din! :)

Vad heter förresten dina hundar, dom två som var kullsyskon? :)

Vet hur det känns.

Köpte min hund när han var 3,5 mdr gammal då hade han 2 kulor även vid 8 veckors ålder. Vet. bes. 3 tillfällen då hade han dem alla ggn. När jag tittade på honom (jobbar på vet. klinik så jag e "van" att känna) Sen en dag, hux flux vid 5,5 mdr ålder tror jag det var försvann den ena. Kunde trycka ner den och vid varje gång jag ställde ut honom tog han fram den haha, men sen försvann den mer & mer. Till sist kunde jag inte ens trycka ner den på plats.

Efter mkt förtvivlan och depp fick jag inse, han blev krypt. Sjukt jobbigt då det gick sååå bra på val utställningarna och dem skrev alltid MKT LOVANDE VALP. Uppfödare trodde mkt på honom oxå.

När han var 10 mdr kastrerade jag honom då den testiklen i ljumsken tryckte på nerverna som går ner i benet så han hade nedsatt känsel i benet och gick mkt i passgång. Dagen efter hade han redan bättre koll på sitt bakben + bättre placeringsreflex :)

Veterinren fick "gräva" ordentligt för att hitta den i ljumsken o den var mini liten, den hade ALDRIG kommit ner. Dagen innan hade i en chihuahua hane på jobb för kast. han hade större "bollar" än min hund på 14 kg hade.

Avvakta och se, har du tur kommer den ner!

Åh vad trist.. Men nog ska det ju vara typiskt...
Jag känner inte den andra kulan på min valp, vet inte riktigt var jag ska leta heller. Är min första hane, så jag tog nästan "förgivet" att kulorna skulle vara på plats.

Min äldre hund fick artros när hon var 3 år (är 7,5 år idag), så med henne har jag inte heller kunnat göra allt som jag har velat göra.

Och visst skulle valpen bli krypt så är han ju ändå världens bästa kompis, och jag skulle ALDRIG komma på tanken om något återköp. Men visst skulle jag bli besviken, har letat hund i flera år och haft höga förväntningar..(kanske för höga) Men nu är det ju så när man håller på med levande djur, det är ju lite som ett lotteri. :)

Min äldre syster sa till mig att man får den hund man förtjänar, och att jag kanske förtjänade hundar med olika "handikapp". ;)

Men jag har inte gett upp hoppet ännu!!! Pratade med uppfödaren och hon sa att dessa linjer var lite sena av sig, så vi får hoppas att det bara är det.

Håll tummarna för min lilla kille!!!!

Men det enda du inte kan göra med en krypt är väl att avla och ställa ut?

Testiklarna kan åka upp och ner när valparna är små. De växer till i storlek efterhand och ungefär vid könsmognad är de såpass stora att de inte längre kan åka upp och ner. Vissa uppfödare rekommenderar att man försöker massera ner dem varje dag om de håller på att åka upp och ner. Har man maximal otur så kan de fastna kvar uppe i alla fall, men för det mesta så lyckas man få dem att stanna kvar nere med hjälp av massagen. Att man helt enkelt lyckas hjälpa till att få ner dem den dag passagen blir för trång så att de inte kan åka upp igen.

Jag får inte starta på vissa jaktprov (om jag minns rätt) heller, vet inte hur det är med viltspår osv. Och att det inte går att avla på honom är något som jag ABSOLUT inte bryr mig om, det känns inte viktigt för mig. :)

Men man blir ju ändå en del begränsad, visst jag kan och kommer ju att träna med honom i allt det jag och han vill göra. Jag är utställningsintresserad också, så därför är det trist. :)

Så där nu har jag fått gnälla av mig lite.. :bow: Vi håller fortfarande tummar, tår och tassar!

Risken för komplikationer under narkos är mindre än att hunden utvecklar cancer i den inte nedvandrade testiklen.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 422
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar