Hjälp en vilsen funktionär!!

H

HallonDoft

På söndag ska jag vara funktionär på en hopptävling på min ridklubb! Jag ska vara med på framhoppningen. Redan nervös för detta! ;)
Har aldrig varit funktionär på ridklubb förut och framför allt inte hoppning!
Hur fungerar det på framhoppning? Vad gör man som funktionär? Kan ju vara bra att veta lite vad man håller på med! :D
Ni får ursäkta en bortkommen hoppningsnybörjare!

Sv: Hjälp en vilsen funktionär!!

Jag var funktionär och skulle stå på framhoppningen på en grand prix på min klubb. Jag var sk ringmaster och skulle ropa upp hästen som skulle hålla sig beredd. Så att den var beredd att gå in på banan när det var deras tur.

Det är kul att vara funktionär och ingenting att vara nervös för! :)

På framhoppningen håller du koll så det är rätt höjd och bredd på framhoppningshindren för de olika klasserna, har koll på startlistan så rätt ekipage är inne på framhoppningen (oftast är det ett begränsat antal som får hoppa fram åt gången, t ex 5 st), du bygger hinder om någon råkar riva. Kommer inte på fler saker men jag kan ha missat något. Har du tur får du stå tillsammans med någon som varit med förut :) Lycka till!

Åh hjälp! Varför hamnar jag alltid på sådana ställen när jag är funktionär! :D
Antingen hamnar jag i starten på en rallytävling eller i sekreteriatet på folkrace!

Jag har varit med som funktionär på körtävling några gånger nu, och de ansvariga för tävlingen håller alltid en samling med alla hinderfunktionärer på morgonen där regler och arbetsuppgifter gås igenom.

Det har funkat mycket bra för oss, även om de flesta vid "vårt" hinder varit helt okunniga om körning från början.

Förmodligen får även du en genomgång av vad du förväntas göra. Annars får du säkert det om du talar om att du är ovan. :)

Måste säga att jag tycker det är lite taskigt att sätta en grön funktionär på framridningen. Hoppas verkligen du får stå med rutinerade personer.
Vi försöker alltid ha så rutinerade personer som möjligt där, och brukar få mycket beröm för det.
Framridningen/framhoppning är en sån viktig del för att tävlingen ska flyta på bra.

Jag håller med dig där.
Det är ofta på framhoppningen som det är action, folk som bryter mot reglerna och inte beter sig.
Det bör egentligen vara mist två personer på framhoppningen, en som har koll på hinderna och en som står i insläppet och har koll på ekipagen och starlistan.

Vad bra att du frågar! :bow:
Det finns många funktionärer som kommer till sina platser utan att egentligen veta vad som förväntas av dom.

Det beror ju lite på vad du ska göra för på en framhoppning är det många uppgifter, det beror lite på tillgången på funktionärer hur mycket som sköts av klubben och hur mycket ryttarnas medhjälpare gör.

Det viktigaste att göra som funktionär är att se till att rätt ryttare är på framhoppningen och är beredd på att gå in på banan.

Ett bra tips är att våga ropa tydligt och att den som släpper in till framhoppningen ber ryttarna att svara er funktionärer när dom blir uppropade, det är irriterande för funktionärer att ropa femtielva gånger fast ryttaren är på väg. (är nog irriterande för ryttaren också :grin:)

Hästarna ska ha synlig nummerlapp så det är bra om du hinner snegla på den så vet du ungefär vilken ryttare som är vilken.

Att funktionärerna lägger upp hinderna ser jag som en trevlig bonus men inget jag förväntar mig.
Däremot är det viktigt att kolla att underlaget räfsas då och då så det inte blir för djupt runt hinderna.

Lyssna på ryttarna men låt dom inte köra med dig.

Ett glatt humör räddar ev fadäser.
Lycka till!

Jag tycker oxå att det är taskigt att sätta en ny funktionär på framhoppning eller som ringmaster för det är ofta där det kan bli problem.
Jag tycker du ska börja med att läsa igenom hoppning TR som finns här
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_110/ImageVaultHandler.aspx

Blir det tjafs så ska du inte argumentera utan då ska du kalla på ÖD (Överdommaren) det är h*n sak att ta all skit från eventuella tävlande. Du ska inte acceptera att de inte följer de regler som finns.
Tyvärr plockar tävlingsnerver ibland fram det sämsta hos folk men ta inte åt dig utan de är mest frustrerade. Sen finns det ryttare som alltid beter sig som bortskämda spolingar på tävlingsbanorna men det är bara att ignorera deras dåliga beteende.

Glöm inte att titta på alla fina pållar när du hinner!:angel:

Jag håller med de flesta här att det var en tuff start som funktionär du fått. Framridningen är nog den svåraste delen att hantera. Jag vill inte skrämma dig men här är mycket av tävlingens flyt. Du ska utrusta dig med ett starkt psyke. Är det ponnyhoppning? Var då beredd på att hantera ponnymammor som anser att de inte behöver följa reglerna.

Jag är själv ganska så mycket nybörjare på hopptävlingar, ja hästtävlingar över huvud taget, men har ändå varit med som ryttare på 3 st pay&jump och 1st klubbtävling. Har dessutom varit funktionär på tävlingsbanan vid några tillfällen. Dock aldrig på framhoppningen.

Men, vad jag under mina 4 "tävlingstillfällen" har upplevt som absolut viktigast på framhoppningen är:
1. Att det finns någon där som har koll på startlistan. Måste nödvändigtvis inte ropa upp folk, men att man vet vem man kan fråga om startordning osv.
2. Att det finns någon där som kan bygga upp hindrena igen om man skulle råka riva något. Alla har ju faktiskt inte medhjälpare med sig på framhoppningen, så att någon är där och hjälper till med det är ju guld värt.
3. Att det finns någon där som håller koll så att alla hoppar hindrena från rätt håll. Kan bli oerhört rörigt om folk börjar hoppa från båda hållen. För att inte tala om farligt!

Vet inte om de mer erfarna tävlingsryttarna har mer punkter de vill tillägga, men enligt mig är det de här 3 sakerna som är viktigast.
Ska kanske sägas att vi på min klubb har väldigt gott om plats på framhoppningen, i alla fall under sommarhalvåret, så det brukar inte vara några begränsningar på antal ekipage på framhoppningen, vilket jag tycker är bra, för då kan man rida fram i lugn och ro i sin egen takt. Då menar jag inte bara hoppa fram, utan även göra lite lösgörande arbete och sånt där innan man börjar hoppa. Tycker jag är skönt!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 551
Senast: hastflicka
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka