Sv: Hjälp en vilsen funktionär!!
Jag är själv ganska så mycket nybörjare på hopptävlingar, ja hästtävlingar över huvud taget, men har ändå varit med som ryttare på 3 st pay&jump och 1st klubbtävling. Har dessutom varit funktionär på tävlingsbanan vid några tillfällen. Dock aldrig på framhoppningen.
Men, vad jag under mina 4 "tävlingstillfällen" har upplevt som absolut viktigast på framhoppningen är:
1. Att det finns någon där som har koll på startlistan. Måste nödvändigtvis inte ropa upp folk, men att man vet vem man kan fråga om startordning osv.
2. Att det finns någon där som kan bygga upp hindrena igen om man skulle råka riva något. Alla har ju faktiskt inte medhjälpare med sig på framhoppningen, så att någon är där och hjälper till med det är ju guld värt.
3. Att det finns någon där som håller koll så att alla hoppar hindrena från rätt håll. Kan bli oerhört rörigt om folk börjar hoppa från båda hållen. För att inte tala om farligt!
Vet inte om de mer erfarna tävlingsryttarna har mer punkter de vill tillägga, men enligt mig är det de här 3 sakerna som är viktigast.
Ska kanske sägas att vi på min klubb har väldigt gott om plats på framhoppningen, i alla fall under sommarhalvåret, så det brukar inte vara några begränsningar på antal ekipage på framhoppningen, vilket jag tycker är bra, för då kan man rida fram i lugn och ro i sin egen takt. Då menar jag inte bara hoppa fram, utan även göra lite lösgörande arbete och sånt där innan man börjar hoppa. Tycker jag är skönt!