Hjälp, en knöl på mitt marsvin!

I

IslaBonita

Hittade en ärtstor knöl på sidan av "bogen" på mitt ena marsvin nyss. Hon äter och dricker och tvättar sig, men verkar lite nere - Möjligtvis för att jag ser alla symptom på en dödlig sjukdom...

Knölen verkar sitta precis under huden och hud och päls ser ut som på resten av kroppen.

Har någon varit med om detta? Vet att råttor får cancer lätt, kan det se ut såhär?

Veterinären öppnar inte förrän imorgon klockan 08 och jag tror marsvinner överlever natten, men värre är det med matte :cry:

Sv: Hjälp, en knöl på mitt marsvin!

Marsvin får lätt fettknölar det kan vara en sån, de går att operera bort och brukar inte vara elakartad cancer. Hoppas att ditt marsvin blir helt bra:)

Åhh, en sån fettknöl har ju faktiskt jag med :angel: Då hoppas jag att veterinären inte ställer någon värre diagnos än så! Tack för svaret.

Min gamla marsvinshona hade 2 stycken knölar som kallades aterom på ryggen, dvs det var talgkörtlar som blivit inflammerade. Förutom att dom, när dom spruckit, blev rätt fula ärr/"kratrar" i huden så ställde de aldrig till med något problem. Sitter ditt marsvins knöl direkt under huden, dvs den har inga "rötter" utan kan liksom lyftas och är separerad från resten av organen innanför så skulle jag tippa att det är just ett aterom eller en fettknöl som hon åkt på. Naturligtvis är det bra att du kollar upp det för säkerhets skull hos en vet. Vissa marsvin är mer benägna än andra att få såna.

Hoppas matte både överlevt och fått sova lite i natt i alla fall :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25