Hjälp en kattnewbee.

Rugge

Trådstartare
Till hösten kommer vi att flytta ut på landet, mindre gård me en del kringbyggnader.
Jag har aldrig haft katt i hela mitt liv, är en inbiten hundmänniska. Man kan ju tycka att hund borde skaffas, men det blir rtvärr för mycket ensamtid med långa jobbdagar.

Men känner att en katt på landet vora på sin plats. Dels för sällskapet, men också för möss osv.

Jag undrar väl mest hur man får katten att förstå vart den hör hemma. Alltså om man skaffar unge eller vuxen katt. Vilket är att föredra?
Mitt mål är väl att katten ska vara ute större delen av dagen (när vi är på jobb) och inne på nätterna.
I kringbyggnaderna finns det gott om möjligheter för katten att söka skydd för väder och vind.

När man köper hem en katt så får man hålla den inne i någon vecka (eller mer) innan man börjar släppa ut den lite smått. Då förstår den nog var den hör hemma; där den får mat ;)

En katt ska inte släppas ut förren den är kastrerad och väl läkt efter operationen. Katten bör också id-märkas, vaccineras och registreras. Innan kastrering ska katten hållas inne. Katter kastreras mellan 4-6 månaders ålder men jag hade inte släppt ut förren tidigast vid ett halvår och då under uppsikt. Om du köper en vuxen katt bör du hålla den inne i minst två veckor, helst längre. Katten ska känna igen er, vara trygg med er, sin omgivning och veta var den hör hemma innan den släpps ut. När katten går ut ska den alltid gå ut genom dörren själv. Lyft alltså inte ut katten och lyft den inte heller ute. Har katten gått ut genom dörren själv och är trygg i sitt hem så hittar hen tillbaka.

Att omgivningen ska vara kattvänlig utan stora vägar, en massa hus och trafik eller annat potentiellt farligt gissar jag att du vet.

När katten vill vara ute/inne reglerar de bra själva. Många gör som du har tänkt och andra som @Korven . Du bör ha kattlåda inne oavsett för det är hopplöst med en sjuk/skadad katt som vägrar gå på låda.

Tack @TinyWiny
Där finns en väg, tyvärr. i övrigt är det inget att anmärka på.

Att katten kommer att kastreras, vaccineras, försäkras och id-märkas är självklart. Kattlåda kommer ju också finnas.

@TinyWiny vad menar du med att inte lyfta katten ute? Aldrig någonsin eller bara i början innan den är van vid miljön? Aldrig hört någon säga så förr så nu blev jag nyfiken.

@TinyWiny vad menar du med att inte lyfta katten ute? Aldrig någonsin eller bara i början innan den är van vid miljön? Aldrig hört någon säga så förr så nu blev jag nyfiken.

Det sägs att lyfter man ut katten har den svårare att hitta tillbaka än om katten har gått själv. Det gäller främst i början, innan katten har satt sina luktmarkeringar och är van vid omgivningarna.

En katt ska inte släppas ut förren den är kastrerad och väl läkt efter operationen. Katten bör också id-märkas, vaccineras och registreras. Innan kastrering ska katten hållas inne. Katter kastreras mellan 4-6 månaders ålder men jag hade inte släppt ut förren tidigast vid ett halvår och då under uppsikt. Om du köper en vuxen katt bör du hålla den inne i minst två veckor, helst längre. Katten ska känna igen er, vara trygg med er, sin omgivning och veta var den hör hemma innan den släpps ut. När katten går ut ska den alltid gå ut genom dörren själv. Lyft alltså inte ut katten och lyft den inte heller ute. Har katten gått ut genom dörren själv och är trygg i sitt hem så hittar hen tillbaka.

Att omgivningen ska vara kattvänlig utan stora vägar, en massa hus och trafik eller annat potentiellt farligt gissar jag att du vet.

När katten vill vara ute/inne reglerar de bra själva. Många gör som du har tänkt och andra som @Korven . Du bör ha kattlåda inne oavsett för det är hopplöst med en sjuk/skadad katt som vägrar gå på låda.

vill korrigera dig lite - eftersom dina uppgifter inte stämmer med hur man tycker här.

Katter kastreras tidigast när de fyllt sex månader.
I övrigt håller jag med: inne tills de är ordentligt kastrerade och läkta.

En väg behöver inte vara problem. Båda våra katten är jätteförsiktiga vid bilar på vägen, ena kom som vuxen och andra föddes hos oss. Våra sover ute och är ute när vi inte är hemma. Pga larmet kan de inte vara inne själva. Det fungerar jättebra. De har igloor på inglasade balkongen utanför vårat sovrum och kommer gärna in och sover med mig när killen gått upp på morgonen. Går emot och säger att man inte behöver kattlåda. Våra säger till när de vill gå ut så släpper jag bara ut dem. Var inga problem när ena skulle vara inne pga skada att gå på lådan. De gjorde ju det de halvåret innan lillan kastrerades så även om de var något år senare vet dem hur man gör.
De är superduktiga mössjägare och lite annat smått och gott tar de hem också.

"man" och "här" betyder smådjursklinikerna i Karlstadstrakten.

Okej men den generella rekommendationen i Sverige är som jag skrev ovan. Vad just din klinik har för regler spelar nog inte Ts så stor roll utan hen behöver ju veta vilka rekommendationer som finns. Det är också så att ju fler som efterfrågar tidig kastration desto vanligare kommer det att bli. Det är inte så längesedan veterinärer vägrade kastrera före 1 års ålder och då hann det ofta bli oönskade kullar och eftersom honkatter kan löpa utan problem vid 5 månaders ålder så finns risken fortfarande om man väntar till 6 månader med kastrering. Idag när man vet att tidig kastrering inte påverkar katten negativt så ser jag tidig kastrering som ett framsteg. För varje oönskad kattunge som slipper födas har vi kommit ett steg närmare mot att höja katters status.

En väg behöver inte vara problem. Båda våra katten är jätteförsiktiga vid bilar på vägen, ena kom som vuxen och andra föddes hos oss. Våra sover ute och är ute när vi inte är hemma. Pga larmet kan de inte vara inne själva. Det fungerar jättebra. De har igloor på inglasade balkongen utanför vårat sovrum och kommer gärna in och sover med mig när killen gått upp på morgonen. Går emot och säger att man inte behöver kattlåda. Våra säger till när de vill gå ut så släpper jag bara ut dem. Var inga problem när ena skulle vara inne pga skada att gå på lådan. De gjorde ju det de halvåret innan lillan kastrerades så även om de var något år senare vet dem hur man gör.
De är superduktiga mössjägare och lite annat smått och gott tar de hem också.

Varför har ni inte larm anpassat för husdjur? Självklart är många katter försiktiga vid vägen men ändå körs massor med katter ihjäl varje år.
Jo man behöver kattlåda. De flesta som inte är vana vid kattlåda har mycket svårt med den biten när/om de blir sjuka och skadade.

Varför har ni inte larm anpassat för husdjur? Självklart är många katter försiktiga vid vägen men ändå körs massor med katter ihjäl varje år.
Jo man behöver kattlåda. De flesta som inte är vana vid kattlåda har mycket svårt med den biten när/om de blir sjuka och skadade.

Varför ska vi ha det? Det fungerar utmärkt för oss som vi har det..
Såklart det beror på vilken väg det är med. Våran är rätt bra trafikerad, grusväg med 70 som hastighet men tror ändå den är säkrare än riksvägen hemma hos mina föräldrar där grannens katter blir överkörda varje år trots att de är femtio.
Jag sa hur vi har det. Våra katter kanske är ovanligt smarta, de vet inte jag har inget att jämföra med, men vi har inte haft några problem att de använder kattlådan om den skulle behövas men har helst inte en hela tiden.

Varför ska vi ha det? Det fungerar utmärkt för oss som vi har det..
Såklart det beror på vilken väg det är med. Våran är rätt bra trafikerad, grusväg med 70 som hastighet men tror ändå den är säkrare än riksvägen hemma hos mina föräldrar där grannens katter blir överkörda varje år trots att de är femtio.
Jag sa hur vi har det. Våra katter kanske är ovanligt smarta, de vet inte jag har inget att jämföra med, men vi har inte haft några problem att de använder kattlådan om den skulle behövas men har helst inte en hela tiden.

Ja varför ska man inrätta sitt liv så att alla familjemedlemmar kan få vara inomhus :crazy:

Nu tänkte jag citera fritz_92 här men mitt inlägg blir nog mer allmänt.
En väg är alltid ett problem. Bara för att man har haft tur hittills med ens katter så betyder inte det att det inte är/behöver vara ett problem. Gillar inte när folk "chansar" på det här sättet, det är liv det handlar om. Jag blir ärligt talat spyfärdig när jag tänker på den smärta en påkörd katt får utstå som inte dör direkt i smällen, och det tycker ägarna är OK att riskera. Och personer som skaffar katt efter katt för att deras katter blir påkörda borde f*n få djurförbud.
Jag har själv hittat en påkörd katt med brutet ben liggandes i vägkanten, fy vad ont det gjorde i mig att se. Hon är nu innekatt hos oss.

Jag har aldrig skrivit att de inte får vara inne. De är inne ibland när vi är hemma och ibland är de ute. De väljer själva. Alla som haft katt vet att de bestämmer vad de vill göra. Så självklart får de vara inne. Och om de av någon anledning skulle behöva vara inne en längre tid så får vi väl ändra på larmet, men då gör vi det då isåfall!

Om man tänker så så kan ingen katt gå ute. Tänk vad en katt har ont när en rovfågel kommer och tar den och ger till sina ungar. Om en huggorm biter katten så den förgiftas. Om man vill dra det längre kan man inte låta sin häst vara ute i hagen heller för den kan bli jagad och biten av tex varg eller lo.
Katter är utedjur som vill vara ute och jaga, det ingår i deras natur. Ska man hindra det för att de ska leva så länge som möjligt eller låta dem vara de djur de är och leva som de vill göra. Jag vet hur jag valt att leva mitt liv och de innebär inte sitta inne hela livet och vara rädd för saker som kan hända.
Och det betyder inte att man inte bryr sig om sin katt eller inte är djurvän. Skadar de sig tar man dem till veterinären eller om de är så illa tar bort smärtan för alltid.
Vill även förtydliga att jag tycker mina föräldrars grannar som gång efter gång skaffar fler katter trots att de blir påkörda är idioter. Det är inte en rättighet att ha katt och bor man granne med en riksväg kanske man bör tänka en extra gång... men om ingen fick ha katt som bor vid en väg då skulle det inte vara många som kan ha katt.. de flesta i dagens samhälle bor vid en väg av något slag. Även vi som bor ute på landet har en väg så vi kan ta bilen.
Tänker inte svara på något mer för har inget mer att säga. Jag älskar mina katter och de älskar att gosa med mig på sina villkor.

Jag har aldrig skrivit att de inte får vara inne. De är inne ibland när vi är hemma och ibland är de ute. De väljer själva. Alla som haft katt vet att de bestämmer vad de vill göra. Så självklart får de vara inne. Och om de av någon anledning skulle behöva vara inne en längre tid så får vi väl ändra på larmet, men då gör vi det då isåfall!

Om man tänker så så kan ingen katt gå ute. Tänk vad en katt har ont när en rovfågel kommer och tar den och ger till sina ungar. Om en huggorm biter katten så den förgiftas
. Om man vill dra det längre kan man inte låta sin häst vara ute i hagen heller för den kan bli jagad och biten av tex varg eller lo.
Katter är utedjur som vill vara ute och jaga, det ingår i deras natur. Ska man hindra det för att de ska leva så länge som möjligt eller låta dem vara de djur de är och leva som de vill göra. Jag vet hur jag valt att leva mitt liv och de innebär inte sitta inne hela livet och vara rädd för saker som kan hända.
Och det betyder inte att man inte bryr sig om sin katt eller inte är djurvän. Skadar de sig tar man dem till veterinären eller om de är så illa tar bort smärtan för alltid.
Vill även förtydliga att jag tycker mina föräldrars grannar som gång efter gång skaffar fler katter trots att de blir påkörda är idioter. Det är inte en rättighet att ha katt och bor man granne med en riksväg kanske man bör tänka en extra gång... men om ingen fick ha katt som bor vid en väg då skulle det inte vara många som kan ha katt.. de flesta i dagens samhälle bor vid en väg av något slag. Även vi som bor ute på landet har en väg så vi kan ta bilen.
Tänker inte svara på något mer för har inget mer att säga. Jag älskar mina katter och de älskar att gosa med mig på sina villkor.
(Min fetning): Därför har jag innekatt. Går utmärkt att tillgodose deras behov genom aktivering inomhus (eller promenader med sällskap om man har en katt som uppskattar det).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 623
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama