Hjälp en "hästmamma"

N

noblesse

Jag skulle behöva all hjälp jag kan få! Är blivande "hästmamma" så vi börjar med att bygga stall. Skulle vilja få svar om erfarenheter med stallgolv och bädd - trä X betong, torv, halm eller strö? Tacksam för alla synpunkter!!

Sv: Hjälp en "hästmamma"

Gör ni betonggolv, vilket jag då rekommenderar, se till att ni använder er av en kraftig betong. Annars vittrar den sönder om några år och golvet blir ojämt, stenar som sticker upp och orsakar liggsår och liknade. Kolla med betongen hos er lokala "betongfirma", dom som blandar och kör ut den dom vet.

Satsa på en ordentlig ventilation...

Spån eller halm e lite smaksak..beror på var och hur man kan få tag i det, om man har en häste som vill ha nå att "pillra" med på nätterna osv..

Lycka till med stallbygget

Tack för svaret! Det är så mycket att tänka på ....Vi vill ju att allt ska bli bra och bekvämt för hästen (hästarna). jag går med min dotter(12) till ridskolan och är där i 7 timmar på lördagar (ledarhjälp). läser allt jag kan komma åt, besöker alla hästsidor och letar hästar och försäkringar..... jag tycker det är SÅ spännande men tidskrävande.

noblesse skrev:
Jag skulle behöva all hjälp jag kan få! Är blivande "hästmamma" så vi börjar med att bygga stall. Skulle vilja få svar om erfarenheter med stallgolv och bädd - trä X betong, torv, halm eller strö? Tacksam för alla synpunkter!!

Något som har fungerat underbart bra, är min lösning i mitt nybyggda stall, med 2 dörrar från varje box. En till stallgången, och en direkt ut i hagen. På så sätt fick jag ett lösdriftstall/vanligt stall..alltiett. Fungerar superbra!!! :idea:
Man kan använda det som man vill efter behov.
Boxgolven är inte gjutna, eftersom jag har självdränerande mark under, dock permanentbäddar med spån.
Golvet är något nedsänkt ca 1 dm, så spånet håller sig på plats.
Däremot gjuten stallgång.

Hästarna går gärna in och sover middag, och de behöver inte känna konkurrens i stallet, då det alltid finns en ledig box att gå in i för insekter på sommaren eller underkylt regn på vintern.
Unghästarna gillar att vila där. Köldridå framför dörrarna ut.
Dörrarna är delade på 2 halvor, så man kan bara stänga den undre, om man har lust.

Lycka till med bygget!

Precis ett sådant stall som jag alltid har drömt om!!! *vill ha*

Jag ska bygga ett sådant när jag hittar min dröm gård.

Tack för ditt svar! Nu sitter vi och diskuterar med maken om golvet i boxarna. Kan Du beskriva lite mer hur är det uppbyggt och detta med "permanentbädd av spån"????

Tänk också att själva stallgången inte bör vara för "slät" om du gjuter den i betong, utan att den gärna kan var lite ojämn.
Lite bevärligare att sopa, men mycket mindre halkrisk..

Vad gäller bädd så är det väl en smaksak vad man föredrar (och självklart också en fråga beroende på var i landet man bor - om det är lätt eller svårt att få tag på halm/spån..).
Jag har provat det mesta och personligen så tycker jag att en permanent spånbädd har funkat bäst.
Absolut mest lättskött, varmt till hästen och skyddar mot ev liggsår..

Lite på en höft:
Halm:
Fördelar - hästen har nått att noppa med när den står inne, trevlig att "se på".
nackdelar - en del hästar får halmbuk, kan vara "tungt" att mocka, kan damma.

Torv:
Fördelar - bra för dammkänsliga hästar, ganska lättstädat.
Nackdelar - Trist färg - blir mörkt, kan vara svårt att se lorten, man får torv överallt i alla utrymmen i hela stallet, luktar tråkigt.

Spån
Fördelar - ljust och luktar gott, lättstädat.
Nackdelar - kan damma, kan verka uttorkande på hovarna.

noblesse skrev:
Kan Du beskriva lite mer hur är det uppbyggt och detta med "permanentbädd av spån"????

Jag kan ju berätta hur jag har brukat gjort med min permanentbädd.

Att anlägga:
Först strör jag med rikligt med kalk (för att binda amionakångorna som bilads av urinet).
Sen lägger jag på spån som jag vattnar så att det blir fuktigt och så tramapar jag till bädden så gott det går (kan behöva vattnas och trampas till fler gånger i början) - sen fyller jag på med torrt strö överst.
Låter hästen stå på bädden så att det blir "hård". Skottar ut all bajs och allt "löst" blött spån som ligger ovanpåa bädden. I början kan man behöva "laga bädden" då hästen skrapat upp den ner till golvet - då strör jag först med kalk i botten och trampar till med fuktigt spån ovanpå.
Strör sen med tort spån ovanpå bädden.

Att sköta:
Efter ett tag så har man fått en "hård kaka" i botten som man inte får röra - om man "sticker hål" på bädden så frigörs amoniakångor.
Ha tort fräscht spån ovanpå bädden, ta ut blött löst spån och all bajs.. otroligt lättskött.

(Hur ofta man "ska" byta ut en permanentbädd fins det många oliak bud på - jag brukar anlägga bädden på hösten när hästen kommer in från betet sen skottar ut allt när jag släpper på bete igen. )

Hej!

Va roligt med en så engagerad förälder som verkligen vill lära sig! Jag tycker Zeli´s lista på för-/nackdelar med de olika strösorterna var bra- där får du med de viktigaste- sen är det en smaksak (Personligen föredrar jag halm... ;))

Lycka till!

Ullis

noblesse skrev:
Tack för ditt svar! Nu sitter vi och diskuterar med maken om golvet i boxarna. Kan Du beskriva lite mer hur är det uppbyggt och detta med "permanentbädd av spån"????

Marken som stallet står på, är rent berg, med mycket smala sprickor i, som allt överskottsvatten rinner ner i, utomhus.

Vi fick alltså bygga stallet "ovan jord".
Vi gjöt en stallgång i sin helhet, ordentligt borstad med piasavakvast, för att minska halkrisken.
Samtidigt gjöts också nederdelen till stallets ytterväggar, samt nedre sockel runt alla boxar, som har lite olika mått, beroende på att vi har lite olika raser och storlekar i "sortimentet". Från 10-15 m2.
Alla dörrar är 1,20 breda.
TÄNK på, om du har dörrar utåt, att de ska kunna stå uppställda (fastkedjade) och inte krocka med tex ett fönster när du ritar stallet.
Takhöjden blev 3,20 med höloft ovanpå.
Beställde fönster med snickarglädje hos snickare på landet.
Svetsade galler själva.

Som tidigare sagt här, är det lätt att anlägga permanentbädd.
I botten, ett par säckar släckt kalk eller stalosan.
Sedan är det bara att ösa på spån.
Till en början när jag fyller en box tar jag ca 8 balar.
Sen är det bara att lyfta ut gödselbollarna som ligger ovanpå varje dag. Räkna med att fylla på med en spånbal /vecka till stor häst.
Jag skottar ut bädden ca 2 ggr/år.

;) Skulle vara roligt att se er ritning när den är klar!

TACK alla ni som svarade på mina rop på hjälp. Nu har vi fått många fina ideer. Ska diskutera med maken - det är ju han som är byggmästaren. Vi hörs!

Glömde att säga, att ovan mark, vilar 60 cm hårdpackad singel + ca 15 cm väggrus. Ovanpå detta gjöts formarna till byggnaden.

Tillägg, vänd lösdriftsdörrarna åt söder eller öster, då det blåser stormar från norr på vintern, och ligger mängder med inseker i svärmar åt väster på sommaren, eftersom solen dröjer sig kvar längst där..

Lycka till igen! ;)

Kan ju komma som en varning - du kommer antagligen att bli mera än bara "häst-mamma", det är ett underbart, tidsödande intresse ;)

Skall ni bygga stall rekommenderar jag först köp eller lån av följande bok: http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Den tar upp alltifrån materialval, hur man räknar ut ventilation, rekommenderad krubbhöjd, galler och bredd mellan spjälor osv. Mycket läsvärd, och var helt oumbärlig i vårt stallbyggande!

Här kan du tanka ner en pdf "Djurskyddsbestämmelser, Häst"
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...st.aspx?id=640
Vilket tar upp boxmått och sånt den också. Bra att veta.

Vi byggde stall med 3 boxar för några år sedan. Det har betonggolv, men på alla ställen vi har haft häst så har vi lite olika erfarenheter: spån, torv, hackad halm. Just nu har vi permanentbäddar med torv och stalosan i botten, och spån ovanpå. Suveränt!
Stalosan i stället för kalk, och det tar bort lukten helt suverän. Du köper det på Granngården för ca 230;- och här kan du läsa mera:
http://www.lactamin.se/ gå till Desinfektion och sen sortiment.

Tänk också på ev bygglov, kolla hur ni får göra med gödslet (olika kommuner har olika bestämmelser för gjuten platta eller ej), eventuell förprövning hos länsstyrelsen etc. Gör man allt i rätt ordning är det inte alls så krångligt som det låter ...

noblesse skrev:
Tack för svaret! Det är så mycket att tänka på ....Vi vill ju att allt ska bli bra och bekvämt för hästen (hästarna). jag går med min dotter(12) till ridskolan och är där i 7 timmar på lördagar (ledarhjälp). läser allt jag kan komma åt, besöker alla hästsidor och letar hästar och försäkringar..... jag tycker det är SÅ spännande men tidskrävande.

En sån mamma! :bow:

Du har säkert hittat massor på nätet, det finns ju också möjlighet att köpa stall i byggsats om man vill det. Egentligen handlar det ju om hur mycket jobb (och pengar) man vill lägga ner, om man köper färdiga boxväggar eller bygger egna och så vidare.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar