Hjälp en blomsterdummie!

Dravena

Trådstartare
Idag gjorde jag ett besök på Plantagen för att köpa "något" att ha på min balkong. Kom hem med två Mårbackapelargoner :love: och luktärtsfrön.

Pelargonerna är klara och blommar, men såvitt jag har förstått det tål de inte frostnätter? När jag kan peta ner dem i balkonglåda/kruka (hur mycket utrymme behöver rötterna?) och sätta ut dem? Balkongen ligger i sydvästläge och har sol från 9-16 ungefär. Och det här med sticklingar, hur funkar det nu då?

Så till luktärterna, som var något av ett impulsköp :D Jag fick rådet att inte så dem än, utan att vänta minst en vecka. Vad jag inte tänkte på att fråga var om jag kan peta ner dem direkt i i sin utekruka på balkongen då?

Som ni ser, så är jag inte så bevandrad i det här med blomster men jag är ivrig att lära mig och få en prunkande balkong! :D

Sv: Hjälp en blomsterdummie!

Hur kallt kan du tänkas få på balkongen nattetid?
Luktärter innehåller mycket vatten och fryser superlätt.
Ett alternativ är att lyfta in krukorna på natten om de misstänks bli kallt, ett annat är att täcka med fiberduk(finns nog på plantagen) men då får det inte bli minusgrader skulle jag tro.
Sår man frön för tidigt så blir växterna rangliga och inte så fina så vänta hellre lite för länge med sådden.
Det finns förmodligen någon dag då man räknar med att frostnätterna ska vara över på din breddgrad, här där jag bor brukar man säga att efter den 10:e juni kan man plantera ut växter utan risk.

Tack för hjälpen!

Ingen aning faktiskt, det är betonggolv så det alstrar en del värme tillsammans med tegelväggarna. Men kan jag alltså så fröna inomhus om några veckor i sin tänkta utekruka och sen bara sätta ut dem när det garanterat är frostfritt?

Precis! Tänk bara på att den första veckan är inomhusdrivna späda plantor känsliga för stark sol så skugga dem så att de inte vissnar av solen.

Jösses, det är ju som raketforskning det här :D

Vet du även hur det är med pelargonerna? Klarar de sig i en grund balkonglåda eller vill de hellre ha en kruka att husera i?

Normal balkonglåda funkar perfekt, pelargoner blommar bättre om de "bor" trångt så eventuellt kan man plantera dem i utomhuskrukan/lådan med innekrukan kvar.
Alla plantor behöver vänja sig vid solen.

Buke, denna eviga källa till kunskap! Tack snälla för hjälpen. :love: Just nu står pelargonerna i köksfönstret och suger i sig södersolen och verkar trivas bra, de blommar för fullt. Så fina!

Buke, denna eviga källa till kunskap! Tack snälla för hjälpen. :love: Just nu står pelargonerna i köksfönstret och suger i sig södersolen och verkar trivas bra, de blommar för fullt. Så fina!

Måste bara säga att jag tycker att Mårbackapelargoner inte riktigt gör sig i balkonglådan då de ofta blir högre och rangligare än vanliga: De ska växa så men oftast är balkonglådan ganska så utsatt för blåst där den hänger på räcket så då fungerar låga pelargonsorter bättre.
Sen så stämmer det att rötterna vill ha det trångt men de vill egentligen ha rätt mycket näring så att plantera om i en lite större kruka med riktigt bra jord lönar sig på sikt. De blommar då mycket längre och blir finare även om de kanske stannar upp i början. Har du något annat soligt läge på balkongen så vore de bäst att sätta pelargonerna jämte en vägg i lite större kruka alternativt se till att göda dom regelbundet!

Måste bara säga att jag tycker att Mårbackapelargoner inte riktigt gör sig i balkonglådan då de ofta blir högre och rangligare än vanliga: De ska växa så men oftast är balkonglådan ganska så utsatt för blåst där den hänger på räcket så då fungerar låga pelargonsorter bättre.
Sen så stämmer det att rötterna vill ha det trångt men de vill egentligen ha rätt mycket näring så att plantera om i en lite större kruka med riktigt bra jord lönar sig på sikt. De blommar då mycket längre och blir finare även om de kanske stannar upp i början. Har du något annat soligt läge på balkongen så vore de bäst att sätta pelargonerna jämte en vägg i lite större kruka alternativt se till att göda dom regelbundet!

Tack för tipset! Jag har funderat på att sätta hänglobelia i lådorna istället, för de är ganska små. Har en mellanstor kruka som jag tror att pelargonerna ska få bo i, hela balkongen har bra med sol. :)

Hänglobelia är jättefint men vill ha vatten kanske två gånger per dag om det är varmt! Om du tänkt ha något innan frostrisken är över kan minipenséer vara snyggt. Dessa kan du sätta nu på en gång, tål ca -4 grader. Hänglobelia och pelargoner först från mitten av maj, beroende på var du bor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka