HJÄLP! Easyboot eller Old Mac?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Muffe

Nu har hästen gått barfota i snart 4 veckor, av dessa har 3 funkat relativt bra (lite ömfotad) men sita veckan har hon blivit regält ömfotad och nästintill halt av detta (har tunna sulor på framhovarna). Skulle inte vilja sko henne riktigt än för det finns inte mycket hovvägg att spika i för hovis, han var skeptisk till o få på någon sko för tillfället.

Då har jag två alternativ som jag ser det, plastning av hovarna eller en boots. Skulle behöva höra era erfarenheter.

Hon ska helst kunna gå dygnet runt på betet med bootsen, nu första veckan har jag möjlighet till installning nattetid men inte sedan.

Vilken tycker ni bäst om Easyboot eller Old Mac?
Erfarenheter om skavsår av dessa?
Några andra problem man bör känna till för o kanske undvika?

Sv: HJÄLP! Easyboot eller Old Mac?

Tror inte att det funkar att ha dem på i veckor eller ens ett par dar.

Rider du den nu?
Ha boots på bara när du rider eller Mac´s på i hagen dagtid (de andas).

Men man bör sy på ngt neoprenmaterial mot skav.
Annars borde den klara av att gå på bete o hovarna kan växa ut lite.

Senast ändrad:

Vi visste inte att hon hade svåra hovar annars hade jag självklart inte gjort det.

Hon rids inte utan går på bete.

Någon som har erfarenhet av dessa produkter och kan komma med tips?

Jag föredrar Epics och Bare framför Old Mac's vid ridning, Old Macs tycker jag är klumpiga i jämförelse.

Men om ni skall ha det i hagen kanske det är bättre med gaffatejp? Det ramlar ju av om det är blött och fuktigt efter ett tag, men är billigare och gör ju inget om det går sönder.
Om inte gaffa räcker kan man ju även ha liggunderlag eller liknande som man gaffar fast som sula.

Muffe skrev:
Nu har hästen gått barfota i snart 4 veckor, av dessa har 3 funkat relativt bra (lite ömfotad) men sita veckan har hon blivit regält ömfotad och nästintill halt av detta (har tunna sulor på framhovarna). Skulle inte vilja sko henne riktigt än för det finns inte mycket hovvägg att spika i för hovis, han var skeptisk till o få på någon sko för tillfället.

Då har jag två alternativ som jag ser det, plastning av hovarna eller en boots. Skulle behöva höra era erfarenheter.

Hon ska helst kunna gå dygnet runt på betet med bootsen, nu första veckan har jag möjlighet till installning nattetid men inte sedan.

Vilken tycker ni bäst om Easyboot eller Old Mac?
Erfarenheter om skavsår av dessa?
Några andra problem man bör känna till för o kanske undvika?

Du kan inte ha dem hela tiden, de måste tas av och hovarna göras ren. I nödfall när hästen riktigt hade trasat sönder hovarna hade jag dygnet runt en kort period innan hovis kom (tappsko). Men jag tog av en stund varje dag och gjorde rent noga. Ändå blev det äckligt
under, så några dagar högst om du har möjlighet att ta av varje dag en stund, annars bara vid ridning, eller ute i hagen om du tar av på natten.

min häst tappar sina framskor heeeela tiden... vet inte vad jag ska göra, inte hovslagaren heller. eftersom han ej kan gå barfota någonting utan att bli öm så måste jag hitta på en bra lösning. hovslagaren och jag kom idag överens om att jag skulle köpa easy boots till framfötterna (han var ute för att sätta på en tappsko)... men det verkar ju inte som om det rekommenderas att de går med det jämt...
är det ingen som har en god ide´ eller som haft det likadant?
börjar bli desperat eftersom hovslagaren är hos mig typ en gång i veckan nu för tiden....:(

Jag har ett par old mac till min ena pålle. Köpte de nör bakhovarna var i lite sämre skick och behövdes stärkas upp. De funkade väl sådär bra tycker jag, var klumpiga och han fick skavsår av de. Easy bootsen har jag ingen erfarenhet av men de ser mycket smidigare ut. Vill bara tillägga att jag endast använde mina old mac vid ridning!

hohinn skrev:
min häst tappar sina framskor heeeela tiden... vet inte vad jag ska göra, inte hovslagaren heller. eftersom han ej kan gå barfota någonting utan att bli öm så måste jag hitta på en bra lösning. hovslagaren och jag kom idag överens om att jag skulle köpa easy boots till framfötterna (han var ute för att sätta på en tappsko)... men det verkar ju inte som om det rekommenderas att de går med det jämt...
är det ingen som har en god ide´ eller som haft det likadant?
börjar bli desperat eftersom hovslagaren är hos mig typ en gång i veckan nu för tiden....:(

Easybooten är väldigt bra men det är ju gummi och blir tätt. Mäåste tas av varje dygn helst ett par gånger.

Jag förstår dina problem. Ett av mina fullblod var sån de första åren, första två somrarna tror jag det var. Easybooten var bra tills hovis kom. Ett par dagar fast då inte hela dygnet.

Den hästen lät jag i samråd med hovis till slut gå helt barfota ett par månader. Naturligtvis utan ridning, det hade inte fungerat. Han var öm första dagarna sen blev det bara bättre. Hovarna växte ut och höll bättre kvalitet. Ett par gånger gjorde vi så och sen var hans hovar ganska ok, jämförelsevis, i alla fall. MEN han gick i en stor hage med gräs, inga stenar eller annat att tala om, jätteäng med lite trän och buskar, ett par diken och mjukt gräs. Annars hade det nog inte fungerat.

Andra gången var på hösten, då fick han ha sandvolten som hage.

Efter det var det ganska ok, som sagt, men easybooten hade vi ju användning av (tappskor lite då och då, men allt mer sällan). Och jag kunde tyvärr inte ha honom ute dygnet runt
om det var minsta regnigt och vått. Det var ändå värt att ställa in honom för att hålla hovarna fina och oömma. OCh skorna kvar.

V et inte hur du ska göra, rådgör med hovis. Alla klarar inte barfotaperiod. Vi trodde i o f s inte vår skulle göra det heller men hovis sa ja med tvekan och det gick ju över förväntan. Om han hade varit öm mer än ett par dagar hade vi fått sko och stalla in honom. Så vi provade på vinst och förlust.
Men då gäller ingen ridning förstås, det klarar de inte när de har dåliga hovar.

Tack för era svar, vill gärna har fler synpunkter på easyboots om någon har något o komma med.

Pratade med återförsäljare igår och deras rekommendation var också som många har påpekat att de ska tas av en gång per dygn och hovarna rengöras. Får väl helt enkelt forsätta att stalla in om nätterna och ha henne ute om dagarna. återförsäljaren påstod att det inte vara några skavproblem med "den låga" modellen av easyboot och att man kunde "klippa" till den om den för lite för hög. Någon som har erfarenhet av detta?

Både min ordinarie hovslagare och den andra som kommer till stallet trodde att det skulle funka barfota under betet, speciellt eftersom jag tagit till 3 månaders vilotid utan ridning. Men det är bara o konstatera så här i efterhand att har man fullblodshovar med tunna sulor kan det vara knepigt, i alla fall tar det betydligt längre tid. Och som i vårt fall riskerar man sulinflammation vilket troligen är det hon har fått en lättare släng av. Är nu gipsad i väntan på att det ska lägga sig och vi kan sko alt börja använda boots.

Är det någon som har plastgipsat sin häst och haft den ute i hagen? Har fått många olika bud, allt från att det inte håller alls till att det håller fin fint under några veckor. Om inte annat kan jag snart rapportera vad som är sant i vårt fall ;)

Jag använder easy boots vid ridning när ja har tappskor (just nu). Min dam får skav bara man tittar på henne så jag har fått ta bort damasken så att de blir låga. De sitter inte riktigt lika bra utan damask, vi har tappat den en gång då hon backade mot en stock. På min häst går de inte upp ovanför hoven. Jag har sett i brochyren att det finns en liten platta att lägga i som höjer upp hoven om bootsen går ovanför kronranden.

Muffe skrev:
Tack för era svar, vill gärna har fler synpunkter på Är det någon som har plastgipsat sin häst och haft den ute i hagen? Har fått många olika bud, allt från att det inte håller alls till att det håller fin fint under några veckor. Om inte annat kan jag snart rapportera vad som är sant i vårt fall ;)

Jag har en häst med dåliga hovväggar som vi nu under betet plastat en sko med Vettec Superfast. Det har hållt och fungerat bra i ca 4-5veckor. (500 kg häst) Förutsatt att man gör rätt vid plastningen. Man bygger alltså upp plasten runt om bärranden så den formar en sko och raspar sedan så att det blir rätt form. Du kan läsa och se bilder på Vettecs hemsida. Sök på nätet.
Man kan också plasta på vanliga skor med Vettecs produkter. De har ett glue-on lim. Det finns också plastskor som kan limmas på.
Prova något av dessa alternativ, det borde vara bättre än boots om hästen ska gå på bete dygnet runt.
Det gäller bara att få din hovslagare att vilja prova..... Min var tveksam först men är nu mycket positiv till dessa produkter.

Quinn skrev:
Jag har en häst med dåliga hovväggar som vi nu under betet plastat en sko med Vettec Superfast. Det har hållt och fungerat bra i ca 4-5veckor. (500 kg häst) Förutsatt att man gör rätt vid plastningen. Man bygger alltså upp plasten runt om bärranden så den formar en sko och raspar sedan så att det blir rätt form. Du kan läsa och se bilder på Vettecs hemsida. Sök på nätet.
Man kan också plasta på vanliga skor med Vettecs produkter. De har ett glue-on lim. Det finns också plastskor som kan limmas på.
Prova något av dessa alternativ, det borde vara bättre än boots om hästen ska gå på bete dygnet runt.
Det gäller bara att få din hovslagare att vilja prova..... Min var tveksam först men är nu mycket positiv till dessa produkter.

Tack Quinn, jag har bett min hovslagare gå in på hemsidan och kolla. Jag tycker helt klart att det verkar som ett tänkbart alternativ under några veckor i väntan på att det växt ut så mycket så att det går o sko. Om min hovslagare behöver råd, kan du förmedla kontakten mellan dem?

Sätt på hästen flapskor om den trampar av sig skorna! Funkar kanon går inte trampa av sig!

Min gamling fläckte av sig sin framsko så illa att det inte går att sätta på skon igen och jag har köpt en jättebra "sko" från England som han har på sig hela tiden, den är ju ganska öppen så det är ingen fara om han går i blöt mark eftersom den ändå torkar. Så här ser den ut

cb_1.JPG

Och här är länken till säljaren
http://stores.ebay.co.uk/Performance-Equestrian

Easyboot helt överlägset. men det ska vara easyboot epic med skydd i bak så att sten och smuts inte kommer in. jag har en häst med känsliga hovar som bara trampade av sig skorna han har bootsen på sig i hagen och dom sitter fast när han kommer in fast det är super lerigt. Du tål tuffa tag. jag kommer alltid bara använda boots. lycka till:

Senast ändrad av en moderator:

Jag stänger den här tråden eftersom den är gammal, jag hoppas och tror att TS löst sitt problem för länge sedan. Tråden kommer dock att finnas kvar för att läsas.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 355
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·
Hästvård Vårt fullblod har typiska fullblodsfötter, utflutna, plattfotad, ömfotad när det blir fruset ute. Just nu har han boxvila för han har...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: SaraXX
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 462
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar