Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Status
Stängd för vidare inlägg.

TinyWiny

Trådstartare
Hästen jag har hemma på prov hade satt juver idag när jag tog in henne:eek:

Hon har vad jag trodde varit brunstig då hon de senaste dagarna lyft mycket på svansen.

Jag vet att hon inte var svullen i juvret i måndags då jag tog hem henne.

Det rinner ur spenarna så hon är blöt på insidan av bakbenen, mjölken sprutar om man trycker på dem.

Hon är ju tjock....men inte vad jag trodde dräktighets tjock:o

Vad gör jag nu?

Jag har tempat och den var normal 38 grader, funderade ju på juverinflamation först för dräktig nä:eek:

När jag nyss var ute är hela juvret svullet, under magen alltså, det var den inte för en timme sedan.

Om det nu kommer föl vad ska jag göra:confused:

Har aldrig varit med om en fölning förut Hjälp:crazy:

Sv: Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Hur länge har du haft henne på foder??
Om inte annat är det dags att slå ägaren en signal och kolla vad som hände förra hösten...:cool:
Dom sätter oftast inte juver under bara en dag, men vissa ston gör så, OM det skulle vara så att hon är dräktig.

Det går inte att skriva över forum hur du ska bete dig vid annalkande fölning tyvärr, du har ingen i bekantskapskretsen som du kan fråga?
Vore jättebra om någon kom ut och tittade på hästen så fort som möjligt. Man kan ju ha väldigt olika referenser på vad som är STORT juver.

Hälsningar HB - som fick fölunge 4 November i fjol :D

Sedan i måndags
Ägaren är ett försäljningsstall= de har nog ingen aning om vad hon gjorde förra hösten:crazy:
Har ingen i närheten, pratade med en kompis förut innan juvret "under magen" börjat växa, nu sover hon, kan inte ringa och väcka dem de har småbarn:crazy:
Nu har magen flyttat sig bakåt eller så är det jag som är knäpp:eek:

Vad ska jag göra om hon börjar föla?

Ta kontakt med en vetrinär på en gång och fråga.

Hur ser musklerna på rumpan ut? Har "bäckenbanden" släppt?

Svettas hon vid sadeljordsläget? (isånafall är det dags)

Lägger hon sej ner?

vILKEN FÄRG HAR MJÖLKEN SOM KOMMER ur juvret (ursäkta Caps Lock) ?

Bäckenband?

Musklerna på rumpan ser "uppbullade" ut

Mjölken är genomskinlig,grågulaktig

Hon står upp, med indragen rumpa och svansen åt sidan, lite lösare bajs än vanligt

Är juvret svullen under magen så låter det inte som ett fyllt juver. Jag hade nog väntat tills imorgon innan jag hade ringt ut någon, lite is i magen hade jag faktiskt haft. Att dom lyfter på svansen kan dom göra ungefär en månad innan fölning när det börjar bli trångt för fölungen.

har hon fyllda spenar?
http://s137.photobucket.com/albums/q235/rephartox/bag pictures 2007/
Här får du länkar till 6 st ston där juvret är fotograferat vid olika dygn innan fölning. Det kan var en hjälp på traven med att jämföra hur ditt sto ser ut i sina juver.

Om jag vore dig så skulle jag vaka inatt OM ett föl skulle komma, o kommer inget föl så skulle jag direkt imorn bitti be en veterinär komma ut o kolla om hon har ett föl imagen!!

Fölar hon inatt så är det bra om du är med så du kan kolla så det inte är något felläge, båda framhovarna ska k0omma ut först och sedan nosen, sen kroppen med benen bakåt. Skulle hon ha något felläge så är det samtal till veterinären DIREKT som gäller, vissa enklare fellägen går att eventuellt att räta till, tex om ena frambenet är vikt, men inte alltid ensam.

Om hon får ett föl, låt navensträngen vara intakt ett tag, o klipp inte navelsträngen utan den ska helst brista själv. Det allra viktigaste om fölungen väl kommer är att du verkligen ser till att den får i sig råmjölken, den är livsviktig då den innehåller antikroppar.
Sedan är det bra om du ser när tarmbräcket kommer så att fölungen inte är förstoppad.

Stoet är viktigast att du håller koll på att efterbörden släpper helst innom 6-8 timmar och att den är hel. Släpper inte efterbörden av sig självt så kan man behöva "stressa" stoet genom att gå ifrån fölungen, o ev. spruta så att det släpper. Efterbörd som sitter förlänge kan förgifta o bla ge förlossningsfång.

Får du ett föl inatt så får man väl säga GRATTIS, om du vill ha det och om det "ingår" i köpet, annars så får man väl säga att det är tråkigt för dig.

Men som sagt, om inget föl kommer så ta ut veterinär imorn för undersökning, är hon dräktig så åk och köp boken "Att bli med föl" och läs igenom den på stört;) Massor bra information där!!

Lycka till!!

Uppdatering

Mjölken är genomskinlig, som vatten, inte klibbig, juvret ännu mer svullet

Rumpan har blivit "normal" bakåt tippad har svårt att säga något om bäcken banden då jag inte vet hur hon ser ut vanligtvis:crazy:

Magen är mer bakåt putar ut strax nedanför/framför virveln, är liksom en inåt buktning och sedan ut:confused: fattar ni?

Är juvret svullen under magen så låter det inte som ett fyllt juver. Jag hade nog väntat tills imorgon innan jag hade ringt ut någon, lite is i magen hade jag faktiskt haft. Att dom lyfter på svansen kan dom göra ungefär en månad innan fölning när det börjar bli trångt för fölungen.

har hon fyllda spenar?
http://s137.photobucket.com/albums/q235/rephartox/bag pictures 2007/
Här får du länkar till 6 st ston där juvret är fotograferat vid olika dygn innan fölning. Det kan var en hjälp på traven med att jämföra hur ditt sto ser ut i sina juver.

Jag förklarar som en kråka det ser ut som dina bilder.
Ser mest likt ut Kyra 4/4

Tack lite hjälp på vägen:bow::crazy:

Senast ändrad:

Tack:bow::bow::bow:

Jag vet inte hur jag ska känna:crazy:

Min dotter är lycklig iallafall:love:

Jag skulle ju ha en häst att rida ju...

Men men vi får se tack för boktipset ska kolla det på måndag i vilket fall (Om det nu inte är något denna gången så kanske man blir sugen:crazy::love::eek:)

Men alltså kan det vara något annat än föl:confused:

Det ser ut som om det kan bli en lång natt för dig... ;)
Men hon verkar inte orolig just nu?

Svårt att säga såhär om det kan vara nått annat än föl, möjligen juverinflamation och att du inbillar dig magen, men jag skulle inte chansa utan vaka inatt, och sedan ta ut veterinär imorn bitti för att få en "diagnos";)

Nej hon är lugn, men hon äter inte upp sitt hö....

Svårt att säga såhär om det kan vara nått annat än föl, möjligen juverinflamation och att du inbillar dig magen, men jag skulle inte chansa utan vaka inatt, och sedan ta ut veterinär imorn bitti för att få en "diagnos";)

Jag jag börjar fundera på om jag inbillar mig magen:eek:

Men om det nu skulle vara juverinflamation, borde hon inte ha feber då?

Hon bryr sig inte om att jag tar på juvret, borde hon inte ha ont?

Ja vi får se om diagnosen kommer i natt....

Jo jag tror att de brukar ha feber då men har själv inge erfarenhet av juverinflamation. Att hon inte äter upp höt kan vara ett tecken på att hon ska föla, de kan dock matstrejka flera veckor innan fölning. Ofta så är mjölken gulklibbig ett tag innan fölning, men tex mitt sto hade gråvit-genomskinlig minimjölk i spenarna enda fram till efter fölning då mjölken ändrade karaktär så hur mjölkens färg är eller om de har vaxproppar eller inte behöver inte vara ett säkert tecken.

Bäckenbanden sitter brevid svansroten, är hon slapp/geleaktig där så har de släppt och det börjar närma sig fölning. Känn på en annan häst hur det ska kännas och jämför. Sen så kan de ju släppa olika mkt från individ till individ.

Maria

Ok ja feber har hon inte.

De kan inte fylla juver av brunst eller?

Har kollat henne hela natten, hon har ätit upp och verkar tycka vi är allmänt jobbiga:angel: som springer i stallet hela natten...men hon tycker nog det är lite mysigt med och kommer fram och vill gosa:love:

Tack och lov att min dotter är lika engagerad som jag:love: vi har sovit i skift jag och hon, fast pojkvännen hennes är här.

Jag har ju inga fönster där jag ser henne bra så jag måste ju gå in i stallet varenda gång:crazy:

Ska försöka få tag på någon vettig idag som kan kolla henne, hoppas bara inte "koveterinären" har jour, då får jag ringa Skara och jag har sååååååååå dålig erfarenhet av dem.

(Koveterinären brukar stå två meter bort och kasta pil med sprutspetsen vid vaccinering:crazy: )

Gu så spännande! Var bor ni (ang. vet.)? Vad är det för ras på stoet?

Om du tycker magen har ändrat form under senaste dygnet, kan det ju vara så (förutsatt att hon är dräktig) att fölet vänder på sig. Vet flera ston som fyllt juver ungefär i samband med det. De brukar också kunna få lätta kolik symptom när så sker...
Men då är det ca 1 mån kvar o på tok för tidigt att "droppa" mjölk...

Om nu "koveterinären" har jouren, det finns inga stuterier i närheten, tänkte att de kanske kan ta en titt på henne och se vad de tror och så tar du ut vet imorgon som kan känna efter!

El iofs även kovet. måste ju ha lärt sig hur de ser ut o känns om de är dräktiga! tror trots allt inte den biten skiljer så mkt från kor...:o
tänk på att inte transportera henne! inte bra om hon är dräktig!

tja, lycka till och håll oss uppdaterade.

Vill inte svara på detta på öppet forum då fel personer kanske läser det och börjar spekulera:crazy:
pm:ar:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 614
Senast: ponniplutt
·
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en...
2
Svar
28
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka