Hjälp! Det blir tvärstopp!

C

ClaraUtanK

Hej jag har en medryttarhäst som det har gått jättebra med fram tills nyligen. Han är en nordsvensk och ganska ung. Jättesnäll i hantering från marken och även i ridningen men där har det nu framstått ett litet, eller ja stort problem. När man sitter upp så går de framåt två steg och sen så är det tvärstopp. Jag menar då riktigt tvärstopp. Han testar mig och de vet jag men nu vill jag ha hjälp för detta har gått för långt. Jag håller på med mycket markträning så att han ska lita på mig och se mig som en ledare. Men fler tips behöver jag, har inga problem när han är med andra hästar och så. Tack på förhand!

Sv: Hjälp! Det blir tvärstopp!

precis så gör mitt nordissto när hon inte är riden på ett tag :crazy:

ibland funkar det att skänkla på ordentligt och säga till på skarpen att nu går vi, slutdiskuterat. men oftast får man vänta ut henne. Vissa gånger har vi stått mitt ute i skogen helt stilla i 45 minuter innan hon insett att det är skittrist att bara stå där :p när man väl haft tålamodet att bara sitta och kika på utsikten medans hon tjurar bäst hon vill och att hon sedan själv fått inse hur tråkigt det är så går hon oftast som en klocka resten av ridturen.

Precis så har jag gjort de funkar för de mesta men inte alltid, har du några fler tips?:)

jag vet tyvärr inte om jag har så mycket andra tips. att säga till på skarpen och vänta ut är det enda som hittills funkat på min dam, förutom att hoppa av och leda en bit, men det tycker inte jag löser någonting för så fort man hoppar upp blir det samma visa igen. och sen är det bara principen att jag ska inte behöva studsa upp och ner från ryggen på henne så fort hon inte känner för att gå framåt ;)

Min spontana tanke är att, då hästen är villig att gå igen, så får den inge gå på sina permisser.

Alltså, om hästen väljer att stanna och ignorerar dig, då gör du en tydlig HALT (även om hästen redan står stilla) beröm och säga bra. Sen väntar du, och väntar lite till, och lite till tills hästen ger med sig och börjar röra på sig. När den gör det säger du igen, HALT, (du har ju faktist sagt till hästen att vara stilla, då ska den inte gå) sen fortsätter du vänta, tills du märker att hästen är ordentligt rastlös/uttråkad.

Då säger DU till att komdå, nu går vi frammåt. Hästen ska då reagera direkt, annars gör ni "halt" igen och påbörjar ett nytt väntande.

Detta är fruktansvärt tidsödslande, men för mig har det fungerat såpass bra att man inte har behövt upprepa det mer än 2-3 gånger innan hästen fattar vinken. Om jag inte tänker gå frammåt, får jag stå tills jag blir aldeles galet uttråkad.

Viktigt här är också att om hästen börjar krångla/backa så måste man snurra runt den så att den backar åt det håll du tidigare var påväg mot, och krånglar den måste man ha is i magen och vänta ut för att sedan bara göra halt på samma ställe igen.

TACK för tipset, ska prova de också men nu har jag faktiskt börjat få ordning på honom,Skogstokigs tips hjälpte men om han fortsätter stanna då ska jag pröva de du sa. :)

vad roligt att höra att det går framåt :)

jag brukar också göra lite som Elizette skrivit, att när hon börjar gå framåt själv så gör jag halt och låter henne stå några sekunder innan jag sen ber henne gå framåt. glömde nog skriva det i mitt första inlägg :)

men det är bara att fortsätta kämpa på och beväpna sig med en rejäl portion tålamod innan man hoppar upp i sadeln ;)

Haha när jag red idag så stannade han en gång och då gjorde jag som ni tipsade om och efter 10-15 eller nåt sånt hade han tröttnat och ville gå men då gjorde jag halt som ni sa och sen så gick resten av turen problemfritt:D

:bow::banana:
som sagt, bara fortsätta vara mer envis än hästen några gånger till så ger han nog upp sina tvärstopp helt och hållet :)

Tack så mycket för tipsen ni gett mej!:laugh::bow:

Tips 1: Sväng hästen och försök "lirka" ut hästen ifrån det stilla ståendet. Alltså tvär sväng åt vänster, sen åt höger osv.

Tips 2: På med pisken på en gång när hästen stannar. Ibland funkar det med 1-2 hårdare rapp.. Ibland får man hålla på lite längre, .. men kanske inte ett sätt man ska ta till om man känner sig osäker. Kan kännas ganska hårt emot hästen men funkar på de flesta och oftast så stannar dem inte mer.

Tips 3: Rygga hästen! Rygga nån meter sen mjuknar du, skänklar på framåt och tänker "varsegod , gå fram" .. oftast tycker hästen att det är jobbigare att rygga än att gå framåt.

Tips 4: Vänd hästen och rygga baklänges. Istället för att gå med nosen framåt så gå med rumpan först åt det hållet du tänkt. (Funkar bra om hästen är lite rädd och ryggar för något)

Tips 5: När hästen tvär stannar så börja lägga lite krav på hästen när den står stilla.. alltså att du driver samtidigt som du håller emot lite, du ber hästen att länga överlinjen helt enkelt och sen prova att gå fram på lite långa tyglar. Då blir det trevligare för hästen att gå fram (som du först ville) än att tvärstanna -för då får man krav på sig!

Ska testa de där om han stannar, han brukar gå fram om han har spö och 1 "rapp" på rumpan räcker oftast men jag vill ju att han ska sluta stanna och då är de ingen bra taktik. Jag ska prova de tips som jag tror funkar, tack så mycket.

Till alla...
min gobit stannar åxå... och nu har han börjat att helt sonika tvärvända och börja knata hemåt - men naturligtvis inte när vi har sällskap... Tänkte att syrran som är betydligt duktigare och kaxigare än jag skulle rida honom för att lixom se vad som händer om man är tuff mot honom när han gör det - men eftersom hon är duktig och tuff så händer det ju naturligtvis inte... men hon ska prova och kanske rentav provocera fram det... /fegisen:o

Jag vet precis hur du känner dig men ge inte upp! Då lär han sig att du gör de om han bråkar och vill gå hem. Är det något speciellt ställe han stannar på eller är det bara när som helst?
Pricken som min medryttarhäst heter stannade vid ett ställe förut men nu har jag bara ridit förbi stället och gjort halt innan han bestämmer sig för att stanna sen står vi stilla tills han tröttnar och då står vi stilla en stund till, och sen när man går framåt är han så uttråkad så han går bara.:) Prova det! :D Lycka till!

precis närsomhelst faktiskt, tidigare har han småkrånglat innan, men nu kom han på att bara göra det lixom... så inte matte är det minsta förberedd. Han har iofs bara gjort det i skritt den luringen :)) bara som att "nämen matte nu går vi hem" lugnt och fint:)

Okej men då kan du prova att göra halt bara och inte låta honom gå hemåt...gör alltså bara halt och vänd han åt de håll han borde gå och inte hemåt. Sen väntar du... ;)

Jag har ungefär samma problem som du med mitt ungsto också nordsvensk. Helt plötsligt vill hon inte trava:mad:. Hon travar kanske ett par steg sedan stannar hon, hjälper inte hur mycket jag skänklar på (känner mig som ett barn på en istadig shettis:o)det hjälper inte heller med att gå på med spöet. Känner bara hur hon kryper ihop och tjurar till ännu mer. Vi har haft våra duster, hon har verkligen testat mig i de flesta sammanhang. Nu går det bra att gå ut och gå med henne, hon är snäll i den mesta av hanteringen, men som sagt nu ska vi inte trava. Till saken hör det också att hon är otroligt matglad(:angel:vem är inte det?) så hon går hela tiden och spanar efter något att äta och rätts som det är kan hon dra iväg till någon grästuva.
Vad tror ni hjälper de tipsen som har kommit fram i tråden även att komma igång i trav? Oftast så skrittar hon framåt iallafall.....

Om du inte kommer fram i trav så prova att ta galopp från skritt och sen sakta ner, detta är en helt oprövad teori för mig eftersom jag aldrig haft samma problem som dig. Men som det låter så är det nog lättare för henne att leta efter mat i skritten men ja, jag vet inte riktigt...så dt är min enda idé :)

Hahah minns när jag red en medryttar häst som stannade och jag frågade här, fast det hette stallet.se på den tiden. Alltså ca 10 år sedan.

Fick också rådet att backa hästen. Hästen och jag hade gått 1 km och hästen stannar. Jag börjar backa och häst skrället backa hela vägen hem och verka tacka för den nya iden. Där satt jag som ett fån och skänkla allt vad jag var värd. Men inte hjälpte det...
Nu så här i efter hand skrattar jag åt det. Men då var det inte så kul...

Lösningen blev ett dressyr spö en gång. Sen gick hon.. Envist kallblodssto...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 227
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar