Hjälp! Det bildas slem i lungorna...

movgli

Trådstartare
...När hon kommer upp i tävlingstempo. Hästen har sprungit på löpband i motlut med en kamra ner i lungorna där man såg att det bildades slem, har för mig att allt annat såg normalt ut. Någon som har varit med om det förut och som kan beskriva vad det är som händer? Det kanske är något som är vanligt på travhästar.

Sv: Hjälp! Det bildas slem i lungorna...

Vad sa veterinären då?? Såg det ovanligt ut och varför sprang hästen på rullband? ( var det för att kolla i halsen? )

Att det bildas slem när man springer är ju inte konstigt i sig, det gör det ju på oss också när vi anstränger oss ( kolla vasaloppsåkarna :D )

Svårt att svara på din fråga faktiskt.

Hästen blir "snorrig" och slemhostig tror jag förra ägaren sa när hon springer så fort, därför så gick de ner med kamera och kollade vad som händer inuti när hon springer fort och med motstånd motsvarande travtävling. Det ända jag vet är att de inte hittade något konstigt, förutom just det att det bildas slem i lungorna.

Nu har jag dock sett att om hon ex. äter mycket äpplen så frustar hon till en gång och då har det kommit ut "äppelmos" ur näsan på henne, även korn och havre har kommit den vägen... :crazy: Men hon kanske bara äter ovanligt glupskt? Eller med hela ansiktet så att det ser ut som om det kommer innifrån (hoppas)
Hon har inte slemmat ur näsan när jag har ridit henne (3 tillfällen) varken när vi har ridit i skogen eller på banan ca 3000m i trav. Har inte sett något när jag har longerat heller.
I övrigt så är hon pigg och frisk.

Puttar upp, Är det ingen som har varit med om eller har hört om detta förut?

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 305
Senast: Norma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka