HJÄLP det är kaos här. Inredningstips behövs

Sv: HJÄLP det är kaos här. Inredningstips behövs

En takhög pinne (katter är klättrande djur och brukar vilja ligga högt) kostar inte gratis heller.

Och brallan.

Bra tips om gardinerna där. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har hela tiden trott att man "måste" ha golvlånga gardiner (de säger ju så på att inredningsprogram).

Men att ha kortare skulle definitivt underlätta och kanske göra det varmare på vintern då de hänger för elementen och hindrar värmen att spridas. Nu på sommaren används de för att stänga ute solen och på vintern för att stänga ute kylan från fönstren.

Vad tror ni. Behålla dessa och korta av dem (om jag har klippa i dem, de är ju så vackra) eller köpa nya? Vilken färg och material skulle då kunna passa? De måste vara tillräckligt tjocka för att hålla ute kyla och stark sol men samtidigt släppa in ljus.

Jag hade behållt gardinerna som dem är och hänga dem snyggt som dem ska vara.
Sen hade jag åkt till jysk (brukar vara billigast där och ofta rea på just rullgardiner) och köpt mörkläggande rullgardiner och använda dem när man inte vill att solen ska lysa in.

då räcker det med en pinne, inte ett helt träd.

Nej det gör det inte, de behöver mer. Det där klösträdet är inte stort, det står inne i ett hörn.
Jag skulle kunna tänka mig att katten behöver ett ställe att "fly" ifrån, speciellt när barnet blir äldre och kanske börjar jaga katten.

Solvind - Jag hade för det första slängt ut allt från vardagsrummet så ni står där med ett helt tomt rum, sen hade jag börjat om helt och hållet. Slängt ut allt krimskrams som bara rör ner rummet.
Jag hade ställt soffan mot väggen där TV:n står nu, du skriver att det inte går att ha TV:n mot väggen där fåtöljerna står nu för att det lyser genom fönstret mot TV:n - köp en rullgardin! Kostar inte många kronor och hjälper bra.
Jag hade också letat efter en högre TV-bänk. Kan ni inte försöka byta ut tjockteven mot något smalare alternativ? Då kan ni faktiskt skruva upp den på väggen och då behöver ni ingen TV-bänk!
Kolla köp- och säljsajter på FB eller liknande, finns en hel del som skänker bort äldre platteve för att de köpt en ny...
Då skulle ni kunna fynda typ en IKEA Expedithylla på Blocket som är 2x4 formatet där ni kan ha massa förvaring i.
Ni kan ju försöka hitta en större sittpuff som går att använda kombinerat som sittpuff, fotpall och soffbord?
Jag hade slängt ut båda fåtöljerna, om det går kan man ju spara en och ställa vid sidan av soffan mot hörnet.

Senast ändrad:

Jag håller med de som tycker soffan ska va där tvn står idag och flytta tvn till väggen där fotöljerna står.

Du skriver att du vill ha gardiner som isolerar och inte släpper in för mkt sol. Ett jättebra och väldigt billigt sätt är att du kan köpa ett par fleece filtar i vitt och sy fast de på baksidan av gardinerna. De syns i te innifrån och ser inte dåligt ut utifrån samt att de isolerar väldigt bra mot både kyla och värme. De släpper heller inte in extremt mkt sol utan de släpper in ljuset bara. Då bär ni få minimalt med spegling från fönstret till tvn. De kostar dessutom under 20 kr st på jysk :)

Hmm som jag skrev tidigare, en stor bokhylla som har en kraftig skåp-underdel kostar typ 500kr på blocket. Det är inte dyrt tycker jag :).

Mitt förslag med hänsyn till klösträd och barnsaker + TV plats :

Så släng ut soffan, fotpallarna kan agera sittpuffar, åtminstone tillsvidare :)

Är väl bara att välja om du vill slänga ut soffan eller fotöljerna. Du får inte plats med båda. Då öppnar det ju upp för många olika möbleringar efter egen smak. Resten kan väl vara kvar, men jag skulle fundera på alla småbord och vad det nu är. Behöver ni verkligen ha dem? Låna en feng-shui bok på bibblan?

Bebistiden är kort. Snart så slipper ni vaggan och bäbisgungan.

Kl

Tack för alla tips och för inspirationen.

I helgen möblerade vi om lite och det blev mycket bättre. Soffbordet åkte ut och en hel del småsaker. Bokhyllan ligger ner på golvet och där ska det i små lådor till leksaksförvaring. Den står för tillfället bakom fåtöljerna. Soffan har vi ställt där fåtöljerna stod för att testa att använda den. Fungerar soffan så kommer fåtöljerna åka.

Vaggan och gungan kommer ju inte vara kvar för evigt så då kommer det bli ännu mera plats.

Det som är kvar nu är att få ut mer småprylar och en växt som katten tuggat på och förstört, byta till kortare gardiner (åtminstone tills perioden som lillen kommer klänga runt överallt är över så att vi inte har en liten som hänger i gardinerna, räcker med katten :meh: ). Sedan åker troligtvis fåtöljerna ut och in kommer då en fotpall till soffan som har förvaring och som gör att. Det nästan blir en schäslong när vi vill, samt extra sittplats vid behov. Får se om puffarna blir kvar eller inte. Ska troligtvis in en matta så att golvet inte blir så kallt och hårt att leka på.

Någon som vet någon sorts matta som djurhår inte fastnar på och som är lätt att städa?

Såhär ser det ut för tillfället

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tycker att bara ut med soffbordet och ner med bokhyllan gjorde att rummet kändes rymligare och luftigare. Känns som att det går andas där inne nu :)

Det blev ju bra!

Angående mattor så tycker jag att mattor av naturmaterial (ull, linne) funkar bra med djurhår. Man dammsuger dem och håret lossnar helt enkelt. Mattor i syntet liksom suger fast håret och är helt omöjliga att få snygga...

Ja syntetmatta är omöjligt. Har inga mattor alls just nu för att det bara fastnar massa hår på dem. Linnematta låter trevligt. Aldrig sett någon. Ska leta efter det. Bomullsmatta kanske kan fungera också då. Klämde på ullmattor igår och tyckte de kändes så stickiga. Inte så skönt att sitta och leka på.

Ullmatta på golvet, och en filt i bomull (eller fleece om man föredrar det) ovanpå det som bebis kan ligga/sitta och leka på. Lätt-tvättat om det sker olyckor.

Ett tips är att Ellos har en hel del ullmattor för vettig peng, för annars kan just ullmattor fara iväg i pris. Men visst, ju billigare desto sämre ull.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 830
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 935
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?