Hjälp,det är ju svårt

T

Travanti

Det här med foder ibland. Jag ska ta hand om en varmblodsvalack,som kommer från banan precis. Då har han toppkondition.D.v.s han är välldans het. Ägaren har sagt att jag får ge han vilket foder jag vill. Finns det något med mycket proteiner och fett men med lite energi? Vill liksom få honom lite ur kondition..Inte helt,men bara så han lugnar sig..//Anna

Sv: Hjälp,det är ju svårt

Travanti skrev:
Det här med foder ibland. Jag ska ta hand om en varmblodsvalack,som kommer från banan precis. Då har han toppkondition.D.v.s han är välldans het. Ägaren har sagt att jag får ge han vilket foder jag vill. Finns det något med mycket proteiner och fett men med lite energi? Vill liksom få honom lite ur kondition..Inte helt,men bara så han lugnar sig..//Anna

Hej.
Konditionen har inget att göra med hans "pigghet", och fodret kan inte påverka konditionen. Det är ju jättebra att din häst är i bra kondition, varför ta ner den?
De flesta travare brukar vara jättehetsiga medans andra är lugna som filbunkar. Det du kan göra för att få honom lugnare är att själv vara lugn, rid mycketi skogen på långa tyglar, gå promendader i skogen med honom mm.

Ge honom ett bra grovfoder hö/ensilage i stor mängd och så lite kraftfoder som möjligt. Mängder och sorter blir beroende på foder kvalite och på hästens behov.

Jag skulle ge honom ett bra grovfoder som bas och då ge 1.5-2.0kg ts/100kg levande vikt och sedan beroende på vad grovfodret innehåller komplettera med passande kraftfoder.Det finns många sorter men tex Racing prix som är ett pelleterat helfoder i Racingserien finns även ett muslifoder som heter perfektmix innehåller inte havre utan flingad morot och majs.För att läsa mera om racingserien gå in på www.finskafoder.com

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur