hjälp!! confused!

T

terrivel

jag kom och tänka på något idag när jag hopptränade. Jo, på tävling, vad ska man göra ifall man vägrar och river på samma gång (typ hästen tvärnitar in i hindret)? räknas det som om att man vägrar och river på samma gång? confused :confused: . ska man då ta nästa hinder direkt, eller vadå?

Sv: hjälp!! confused!

Om hästen först hoppar och sedan river hindret är det ett nedslag men och hästen först river och sedan hoppar så är det en vägran, låter kanske hel konstigt uttryckt nu men jag hoppas du förstår.

Alltså det är upp till domaren att bedömma om den tycker att det är ett nedslag eller ett stopp, är man tveksam så stanna till så säger ju domaren vänta eller ger signal om det är ett stopp annars är det bara att rida vidare. Domare brukar ju fria mer än fälla.

som sagt jag hoppas du förstog någonting iaf:angel:

Om hästen tvärnitar och glider in i hindret och sedan fortsätter framåt direkt (över bommar på backen) brukar det i de allra flesta fall klassas som rivning. Tar däremot hästen ett eller flera kliv bakåt blir det vägran.
Skulle det hända mig och vara tveksamt om det räknades som det ena eller det andra så skulle jag rida vidare (om nu inte domaren sagt vänta, och de brukar vara ganska snabba med det)

hej!!!
när jag har sett det så har tiden stannat ock funkisarna taggit upp den sen börjar tiden igen!

ok, tack för svaren :D . nu har det klarnat upp för mig :)

Hehe, på en tävling för ett tag sedan.. Hästen kastade sej undan( tillhör ovanligheterna!, men de var mitt fel) så jag rev hindret, hihi

såg skoj ut, men jag vet inte redigt vad det räknas som=P:D

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 025
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 484
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar