Hjälp! Blödning i gaffelbandsfäste

Jingvarsons

Trådstartare
Hej! Behöver tips/råd.
Var hos veterinären igår och tog ultraljud på min hästs bakben. Diagnos: Liten (!) blödning i gaffelbandsfäste.
Ordination från veterinären 4 veckor skritt med lite trav på rakt spår och hårdare underlag. Min veterinär är idag, och på måndag, på semester. Och får ej tag i honom. Har kommit upp lite funderingar och frågor under dagen idag som jag vill ha svar på nuuuu.
Har hört lite att det är en skada som tar låååång tid att läka. Gör det de? Men om hästen nu är bra på ultraljudet och blödningen är borta om 4 v. Är det bara sätta igång henne igen som vanligt eller är det en lååång igångsättning?
Tacksam för svar! Gärna från folk som varit med om samma sak eller har erfarenhet om detta.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av gaffelbandsskada, men har du provat att googla gaffelbandsskada?

Om en hast stått 4v och framförallt varit halt så är det såklart igångsättninge efter ett igångssättningsschema, men det verkar som du redan nu får I alla fall skritta och ev trava lite. Det gör ju igångsättningen något kortare sedan.

Att läsa den här gamla tråden kanske kan ge något också även om det kanske inte är exakt samma problem.
https://www.bukefalos.se/threads/vad-innebar-detta-bristning-gaffelbandsfaste.828808/

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av gaffelbandsskada, men har du provat att googla gaffelbandsskada?

Om en hast stått 4v och framförallt varit halt så är det såklart igångsättninge efter ett igångssättningsschema, men det verkar som du redan nu får I alla fall skritta och ev trava lite. Det gör ju igångsättningen något kortare sedan.

Att läsa den här gamla tråden kanske kan ge något också även om det kanske inte är exakt samma problem.
https://www.bukefalos.se/threads/vad-innebar-detta-bristning-gaffelbandsfaste.828808/
Ja har googlat, men de står mest om större blödningar. Ska kolla den tråden, tack!
Hon har aldrig varit halt. Bara svullen i benet, som aldrig gått ner

Min förra fick en liten blödning efter bus i hagen. Var aldrig halt utan mest skum. Det här vill du nog inte höra, men han var borta ett år. Antagligen för att blödningen gick upp så fort hästen fick "luft under vingarna".

Ja har googlat, men de står mest om större blödningar. Ska kolla den tråden, tack!
Hon har aldrig varit halt. Bara svullen i benet, som aldrig gått ner
Jag tänker att mindre blödningar lätt kan bli stora om skadan skulle slitas upp igen. Jag hade varit väldigt försiktig även vid igångsättning efter en mindre blödning.
Så förutom möjligen något kortare igångsättningsperiod på grund av att hästen inte varit avställd lika länge hade jag sett det som en "normal" senskada försiktighetsmässigt.

Men det är jag, och jag är kanske onödigt försiktig, kan jag ge extra vila i de fall det skulle kunna gynna läkningen gör jag det..

Jag tänker att mindre blödningar lätt kan bli stora om skadan skulle slitas upp igen varför jag hade varit väldigt försiktig även vid igångsättning efter en mindre blödning.
Så förutom möjligen något kortare igångsättningsperiod på grund av att hästen inte varit avställd lika länge hade jag sett det som en "normal" senskada kanske försiktighetsmässigt.

Men det är jag, och jag är kanske onödigt försiktig, kan jag ge extra vila i de fall det skulle kunna gynna läkningen gör jag det..
Ja absolut. Men jag har en tanke isf att ta ett föl på henne om de tar ett år för henne att repa sig igen efter skadan. Men det är ingenting jag egentligen vill då jag äntligen hittat min drömhäst som passar mig perfekt och har kapacitet får svår klass i hoppning :(

Ja absolut. Men jag har en tanke isf att ta ett föl på henne om de tar ett år för henne att repa sig igen efter skadan. Men det är ingenting jag egentligen vill då jag äntligen hittat min drömhäst som passar mig perfekt och har kapacitet får svår klass i hoppning :(
Som sagt är jag inte jättebra på just gaffelband (lyckligt lottad). Men jag skulle tro att det är ganska avgörande hur det ser ut på återbesöket.

Invänta att veterinären är tillbaka och ring och fråga. H*n bör ha en uppfattning om det behöver bli så lång tid att det är lika bra att ta föl på en gång.

Eller invänta återbesöket, det är ju först då man kan säga något alls om hur bra och snabbt det ser ut att läka.

Min häst fick en liten blödning på gaffelbandet i början av 2018, fick då höra att de brukar ta 6 månader för det att läka. Men att eftersom den upptäcktes så tidigt och var såpass liten skulle gå mycket fortare.
Vi började sätta igångsättningen i Maj med ökn 1 min trav var femte dag. Allting har gått bra, och vi lär få börja galoppera om 6v och räknar inte med att på något sätt börja träna eller jobba lite hårdare förrän i oktober/november. alltså lite mer än 10 månader efter skadan, vår veterinär är dock YTTERST noggrant vid minsta lilla grej, och det kan nog absolut gå fortare,

Fyra veckors konvalescens på en gaffelbandsskada låter osannolikt lite. Fem månader tog det på min och det var bara en liten blödning. Sedan blir ju igångsättningsperioden också ganska lång när de vilat så länge.

Min ena unghäst (7månader) råkade ut för trauma och fick blödning i bägge frambenen, gaffelbandsfästena. Boxvila 2 veckor och sen korta promenader 2ggr/dag. Hade problem med svullnader i benen om hon hade sprungit mycket i hagen osv. Efter ca 1,5 år var hon helt symptomfri.

De tar lång tid att läka ut alla typer av senskador. För guds skull låt hästen ta de lugnt, du kommer annars ångra dig när du står där med en ny blödning för att man hade för bråttom. Många travhästar drabbas av gaffelbandsskador i olika grader så träffat en hel del. De flesta är borta minst 6 månader ibland ända upp till 1 år.
Vår egen för många år sedan fick de fram tog 6 månader med skritt innan han började jobba som vanligt. Kon tillbaka och tävlade tills han föll för åldersstrecket vid 12 år.

De tar lång tid att läka ut alla typer av senskador. För guds skull låt hästen ta de lugnt, du kommer annars ångra dig när du står där med en ny blödning för att man hade för bråttom. Många travhästar drabbas av gaffelbandsskador i olika grader så träffat en hel del. De flesta är borta minst 6 månader ibland ända upp till 1 år.
Vår egen för många år sedan fick de fram tog 6 månader med skritt innan han började jobba som vanligt. Kon tillbaka och tävlade tills han föll för åldersstrecket vid 12 år.
Jag har inte påstått att jag ska börja tävla efter dessa 4 v, jag vill ha tips och råd då jag , som jag skrivit ovan, funderar på att ta ett föl på henne i så fall.

Jag har inte påstått att jag ska börja tävla efter dessa 4 v, jag vill ha tips och råd då jag , som jag skrivit ovan, funderar på att ta ett föl på henne i så fall.
Många har tyvärr så jäkla bråttom men bra att du tänkt till. Inte länge sedan en häst i familjen som vart borta i två år skulle kvala igen och allt gick upp dagen innan kvalet. Hästen kommer troligtvis aldrig hålla för de arbete som är tänkt men fått en sista chans innan de lägger ned för gott. Gaffelband fram. De tyckte att de tagit de hela väldigt lugnt med vattenträningen, vila ett halv år osv. De är inga garantier helt enkelt. Men blir mest mörkrädd när jag läser om folk som förväntar sig att hästen ska vara som vanligt om några veckor igen ..

Min ena unghäst (7månader) råkade ut för trauma och fick blödning i bägge frambenen, gaffelbandsfästena. Boxvila 2 veckor och sen korta promenader 2ggr/dag. Hade problem med svullnader i benen om hon hade sprungit mycket i hagen osv. Efter ca 1,5 år var hon helt symptomfri.
Usch :( min blir dock mkt bättre av rörelse i benen, vid vila eller om hon står i box så svullnar benet upp

Många har tyvärr så jäkla bråttom men bra att du tänkt till. Inte länge sedan en häst i familjen som vart borta i två år skulle kvala igen och allt gick upp dagen innan kvalet. Hästen kommer troligtvis aldrig hålla för de arbete som är tänkt men fått en sista chans innan de lägger ned för gott. Gaffelband fram. De tyckte att de tagit de hela väldigt lugnt med vattenträningen, vila ett halv år osv. De är inga garantier helt enkelt. Men blir mest mörkrädd när jag läser om folk som förväntar sig att hästen ska vara som vanligt om några veckor igen ..
Var det problem med själva gaffelbandet eller ett gaffelbandsfäste? Vad jag förstått är det sämre prognos om det är gaffelbandet än gaffelbandsfästet?

Tror han bräckte hela gaffelbandet som jag inte minns helt fel. Snart 2 och halvt år sedan. Han tål träning till viss del men så fort de kommer ned i farter går de upp igen suck fin häst som besitter massa kapacitet men går de inte så går de ju inte. Blir mest lessen på folk som inte tar sånt på allvar! Lite allergisk mot de. De går ofta och rehabilitera dem med massa tålamod och omlagd träning. Vi får väl hoppas han håller men chansenn är ungefär 10 procent.

Profilbilden fick en blödning på övre fästena. Fick ungefär samma råd som du. Men jag följde inte det rådet eftersom jag är lärd sen länge att man inte rider på en senskada och efter att ha pressat veterinären lite om vad han egentligen tyckte så han gick i hagen i 6 månader och sen började jag skritta. Behandlade med PRP i fästena och shockwawe. Ingen ärrvävnad alls och kom tillbaka som fälttävlanshäst utan problem. Hans skada var allvarlig , mkt mer allvarlig än din då det var en stor blödning.

Veterinären menade på att alla har så bråttom idag och efter jag hade satt honom ner i en soffa i lugn och ro och frågade honom vad han hade gjort så höll han med om att det bästa vore med en längre vila. Ca 3 mån. Så ok sa jag då får han 6 mån. Det är en ganska välkänd vet dessutom.

Jag vet att rådet är läkning under belastning men jag har inte sett så bra resultat av det faktiskt.

Profilbilden fick en blödning på övre fästena. Fick ungefär samma råd som du. Men jag följde inte det rådet eftersom jag är lärd sen länge att man inte rider på en senskada och efter att ha pressat veterinären lite om vad han egentligen tyckte så han gick i hagen i 6 månader och sen började jag skritta. Behandlade med PRP i fästena och shockwawe. Ingen ärrvävnad alls och kom tillbaka som fälttävlanshäst utan problem. Hans skada var allvarlig , mkt mer allvarlig än din då det var en stor blödning.

Veterinären menade på att alla har så bråttom idag och efter jag hade satt honom ner i en soffa i lugn och ro och frågade honom vad han hade gjort så höll han med om att det bästa vore med en längre vila. Ca 3 mån. Så ok sa jag då får han 6 mån. Det är en ganska välkänd vet dessutom.

Jag vet att rådet är läkning under belastning men jag har inte sett så bra resultat av det faktiskt.
Vad är PRP? Min veterinär sa att det inte går att behandla blödningen, men gav en kortisonspruta för att dämpa svullnaden i benet.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar