Hjälp! Blödning i gaffelbandsfäste

Min ena hade blödning på nedre gaffelbandsfästet och senskada på samma bakben efter ett trauma på sommarbetet som unghäst. Lång rehab och flertalet shockwavebehandlingar, men nu är den i princip så återställd som den kan bli och jag rider som vanligt.

Hej! Behöver tips/råd.
Var hos veterinären igår och tog ultraljud på min hästs bakben. Diagnos: Liten (!) blödning i gaffelbandsfäste.
Ordination från veterinären 4 veckor skritt med lite trav på rakt spår och hårdare underlag. Min veterinär är idag, och på måndag, på semester. Och får ej tag i honom. Har kommit upp lite funderingar och frågor under dagen idag som jag vill ha svar på nuuuu.
Har hört lite att det är en skada som tar låååång tid att läka. Gör det de? Men om hästen nu är bra på ultraljudet och blödningen är borta om 4 v. Är det bara sätta igång henne igen som vanligt eller är det en lååång igångsättning?
Tacksam för svar! Gärna från folk som varit med om samma sak eller har erfarenhet om detta.

Hade jag varit du hade jag släppt ut hästen på bete med stillsam kompis. Kollat igen om tre månader. Satt igång med skritt och trav då.

Om du kan tänka dig uppemot två år utan att träna och tävla hästen är väl föl en jättebra idé? Tar hon sig på första försöket är det ju inte så sent hon kommer föla?

När sånt här händer blir man helt förvirrad först, sedan lägger det sig och man blir bekvämare med tanken. En liten blödning är troligtvis just en liten blödning. Jag hade en häst som fick det, han tränades som vanligt efter 6 månader och tävlades senare igen. Ge hästen tre månader i hagen om du inte tar föl, sedan kollar du upp den.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama