HJÄLP! Blir hästen bra igen?

R

rosita

Diagnos: Inflammation i ländmuskulaturen.

Medikamenter:opticorten (cortison)tror jag. Selen,B-vitamin.

Rehab: dagliga promenader i 4veckor, convalecenshage(får ej dra repor i hagen) därefter återbesök vet.
Nu kommer det: Sedan promenader 6-7 km om dagen i några månader!!! Vet inte hur länge dock.
Har nån varit med om nåt liknande jag är helt knäckt,
snälla, tröstande ord, någon:cry: :cry: :cry:

Sv: HJÄLP! Blir hästen bra igen?

Har inga erfarenheter om detta men en muskelinflammation brukar väl inte vara några problem om det blir rätt vila/igångsättning? Dock kan jag inget om ämnet, så jag kan ju ha helt fel. Ger en en peppdans iafl och hoppas det blir bra! :) Samt att någon anna har ett bra svar.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

USCH stackars dig!!! :(
Långa tråkiga konvalescenser kan man klara sig utan. Särskilt på vintern!:eek:

Ska du leda i 6 km eller får du skritta?
Du kommer ju få en god kondis i varje fall...

Jag vet ingenting om inflammation i ländryggen men inflammationer i ben och så brukar ju repa sig om det inte är fel på skelettet eller om det kommer någon annanstans ifrån.

Är han röntgad?

Tröstkram från en konvalescensexpert som vet precis hur det känns!

Nej, jag får inte skritta, baara ledas:cry:

Hon är inte röntgad, det sitter enbart i muskulaturen enl.vet.

Det känns som mitt eget fel eftersom jag hade massören ute.
Massören har vatt ute innan och lösgjort spänningar och det har gått skitbra, men denna gången blev det sämre, hon blev stel och ovillig och då tog jag ut vet. som sa att massören kunde gjort det värre, då man absolut inte ska massera på en inflammation.
Men hur skulle massören veta det, hästen hade ingen feber eller var varm eller svullen eller nåt sånt.'
Känner mig som en djurplågare:cry:

Vad grundar veterinären sin diagnos på då? Massörer brukar vara rätt duktiga och veta vad de håller på med, och om de inte ska massera...
Kanske du borde åka till klinik, få hästen röntgad samt en second opinion??

Hon hade ingen feber när massören var här, men när vet. var här så hade hon feber och att hennes urin stank, det brukar tyda på en infektion eller inflammation. Hon reagerade direkt vid beröring av ländmusklerna.

Visst, hon borde kanske röntgas för att utesluta nåt annat, men det får ju bli om hon inte svarar som hon ska på denna behandlingen.

Anklaga inte dig själv!
Som hästägare gör man så gott man kan i alla lägen och mer än så kan man inte göra!:)

Men jag hade nog åkt till klinik om du har möjlighet. Lättare att göra en mer grundlig undersökning...

Hon hade ingen feber när massören var här, men när vet. var här så hade hon feber och att hennes urin stank, det brukar tyda på en infektion eller inflammation. Hon reagerade direkt vid beröring av ländmusklerna.

Visst, hon borde kanske röntgas för att utesluta nåt annat, men det får ju bli om hon inte svarar som hon ska på denna behandlingen.

Jag lider med dig...:(

Isåfall så är det ju inget konstigt om massören inte upptäckte det och då är det varken massörens eller ditt fel! Sånt händer... tyvärr kan inte djuren prata med oss ännu...
håller tummarna för att er konvalecens går bra!! :)

ett tips: prova Back on Track-täcke när det gått en vecka. det värmer på djupet o påskyndar läkningen. ev. så kan ett magnettäcke har bra effekt också. det brukar nämligen verka lugnande, förutom att det påskyndar läkningen, o många hästar får ju spunk av att bara promenera!
lycka till o för din skull så hoppas jag att det inte blir en isig vinter. fy sjutton för att halka omkring med en yster häst.

Har ingen erfarenhet av detta, men däremot krxchad muskel, samma som din. Blev vila i 8 månader, sedan sakta igång sättning, med tömkörning bla. Nu är vi igång och rider två dagar i veckan, fick börja med en. Har hållt på i 7 veckor så snart. Hittintills fungerar det, men tanken gnager i huvudet på en. Kommer det att hålla? Våran häst är 5. Lycka till och hoppas att det löser sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka