@nagelbitarn vad händer om du faktiskt talar om exakt vad han skall göra? Tex nu byter du blöja, nu går du ut och går med honom, nu matar du honom, nu går du upp och tar honom jag behöver sova osv. Sen lämnar du bara över barnet och går från rummet (dvs du står inte och hänger över axeln på honom)
När jag gör så går det utmärkt. Min sambo har alltid skött sig bra när det kommer till omvårdnaden, han byter blöjor, matar gärna osv. Men jag får ingen fritid eller stöttning när det är jobbigt.Han har börjat ta sonen även på kvällar,bär i sele och försöker äntligen ta för sig. Men alltid på sina villkor så att säga.
Det är ju inte alltid helt lätt det här med bebisar. Han kanske inte vet hur/vad han skall göra och behöver lite hjälp? Det är ju inte alltid så enkelt att uttrycka sig i ord och kanske han känner sig lite dum som inte kan och förstår precis vad han skall göra?
Där har du en poäng, han har varit mycket osäker och ofta använt " du kan det bättre" som ursäkt för att komma undan. Han tror dessutom att jag är för pjoskig? Har fått en chock i hur olika vi ser på barn.:
Sen är det ju lätt att en man känner sig lite utanför när bebisen skriker efter mamma hela tiden. Man känner sig otillräcklig.
Min man rycker bara på axlarna och säger "Äh det löser sig med tiden" men han har ju lite mer vana med små bebisar så att säga
Det är ju väldigt lätt att man tar det personligt när bebisen skriker så fort man tar i den. Man känner sig otillräcklig och frustrerad och då kanske klämmer man fram saker som man inte riktigt menar (som tex att bebisen får skärpa sig).
Exakt, jag tolkar det som missriktad frustration och det har han fått höra! Jäklar vad arg jag blir.
Bodde ni utomlands nu? Är ni från Sverige båda två? Tänkte att när det kommer till barnomhändertagande så är det lätt att det blir kulturkrockar.
Jodå, kulturkrock har vi! Han är uppvuxen med hemmamma och jag med en pappa som tog större delen av föräldraledigheten och hälften av ansvaret.