Lilo Wonder
Trådstartare
Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få henne att ta steget till att släppa blöjan. När det var ca tre månader kvar till fyraårsdagen gjorde vi så att vi i samförstånd släppte blöjorna dagtid och med hjälp av en liten present "från tomten" varje eftermiddag så började hon vara utan blöja dagtid. Vi har varit JÄTTENOGA med att aldrig kritisera misslyckanden utan bara poängterat att så är det när man lär sig något nytt och man är jätteduktig bara man försöker. Kisseriet funkade urdåligt i början, hon kunde kissa på sig bara minuter efter att man frågat om det inte var dags att gå på toa, dessutom inte bara en skvätt utan en "hel" kiss. Mycket sakta har det blivit bättre och nu för tiden funkar det oftast med kisseriet. Bajseriet däremot gick hyfsat i början (hon är helt ok med att bajsa på toa, ingen stress över att hellre vilja bajsa i blöjan) men sen har det i princip blivit värre och värre. Tur i oturen har hon en mage som funkar jättebra och bajsar oftast 1-3 gånger om dagen. Problemet är att hon oftast inte gör det på toa utan det kommer i trosorna. På dagis har de till slut (i samråd med mig) gått tillbaka till blöja när de är ute. Det funkade helt enkelt inte att hon bajsade i trosorna (särskilt inte på vintern) när de är ute på stora gården eller ännu värre kanske på utflykt. Hon säger inte till när det har hänt heller utan kan gå runt med bajs i trosorna (eller blöjan för den delen) länge och får ju ibland skav och hudrodnad. Det är inte lätt för personalen på dagis att gå runt och provlukta på ett barn i en "storbarnsgrupp" som nekar om man frågar om hon bajsat så jag känner nog att de gör vad de kan. När jag frågar henne säger hon att bajset kom så fort, det hade bråttom ut så hon hann inte. Hon tar inte detta särskilt hårt alls utan leker obekymrat vidare. Att få henne att göra något på toa i "förebyggande" syfte är i princip omöjligt både när det gäller bajs och kiss, t ex inför en bilresa. Hon är en tjej med enorm integritet och uppfattar själv inte än att detta med trosbajsning kan uppfattas som något otrevligt. Hon kan glatt stoja att "idag har jag bajsat i trosorna mamma" i hallen på dagis.... Vi känner oss halvt maktlösa, i lördags bajsade hon en gång på toa (och fick en liten godis + översvallande beröm i belöning) men senare på dagen bajsade hon i trosorna tre gånger... Även om jag inte vill så känner jag till slut att det märks på mig att jag blir lite irriterad över att jag upplever det som att hon inte ens försöker! Har ni några tips? Någon som haft samma problem? Jag är jätterädd att hon skall bli retad och aktiviteter som att följa med kompisar hem eller gå på simskola känns lite jobbiga... i somras bajsade hon på sig när hon badade i barnbassängen på vårt utomhusbad... superjobbigt! HJÄLP!!!