HjÄlp! BehÖver Tips!

T

Tobiasse

Min Häst Tobbe är underbar på alla sätt och vis, cool, snygg och super duktig i dressyr. men jag skulle vilja utveckla mig lite i hoppning också. och då vill jag åka med honom på ett ridläger. men problemet är: HAN KAN INTE LASTAS!:(

Det som är lite skumt är att han inte gör något. bara stannar och vägrar gå framåt. i need help!!!:confused:

Sv: HjÄlp! BehÖver Tips!

Du behöver hjälp, ja. Men det bästa är att ta hjälp av en NH-tränare eller duktig hästmänniska, inte av oss som inte sett hästen :p
Sen får man räkna med att träna massor med lastträning UTAN att åka någonstans innan det är någon idé att lasta och ge sig iväg.

Svårt för oss som inte sett hur han beter sig.. Är han skärrad eller växer han bara fast? Står han bra när han väl är inne i släpet? Vad har du för vagn? Är den stor o ljus eller smal o mörk? Om du har medhjälpare så kan du ju ta hjälp av linor som du kryssar bakom honom. Ibland kan det hjälpa med en lite "push" i rätt riktning.. Godis inne i släpet som beröm/muta.. När han är inne så kör bara ett varv runt gården o lasta av igen. Repetera, repetera.. Att köra iväg med en svårlastad häst skapar oftast bara merproblem när man stressad i ny miljö ska försöka last så man kommer hem.. ;)

En tänkvärd sak är att hästar sällan reagerar på ett sätt enbart i en enda situation, oftast är det hästens sätt att reagera när den känner sig stressad/pressad/rädd som kommer fram. Men granskar man beteendet i hanteringen när man INTE lastar brukar man nästan alltid hitta samma tendenser i andra sammanhang. Det är alltid lättast att få bort ett problem genom att börja med något man klarar av och successivt höja svårighetsgraden. Eftersom det är en lydnadsfråga så bör du lära hästen att alltid gå framåt när du ber den, och att få kontakt med "rätt hjärnhalva" dvs att den lyssnar på dig även när den blir orolig. Och som sagt, det är ju lättast att börja med lydnaden i situationer där den INTE är stressad eller det finns en massa störningsmoment så det är befäst innan man ger sig på själva lastträningen :p

Men som sagt, för att du och hästen ska lära er detta är det bäst att ha en tränare som kan hjälpa till, alltid mycket bättre med konkret hjälp IRL.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama