HJÄLP, avstånd mellan skritt/trav/galopp bommar!

J

johannaz

Hejsan!

Nu tycker jag det är jobbigt att tillbringa dagar för att hitta rätt information! Så ja, jag har använt sökfunktionen men är inte riktigt nöjd med det jag hittat. Alla säger olika och alla "tror" att dom har rätt, men är inte riktigt säkra!!? :mad:

Så nu tar jag saken i egna händer och frågar er kunniga hästmänniskor om ALLA avstånd mellan bommar och Hinder, tex avståndet mellan vanliga skritt/trav/galopp bommar. Avståndet till Bommar före/efter/ mellan hinder/serier. Cavaletti avstånd mm, Jag vill helt enkelt hitta en Lista där det bara står uppradat enkelt och snyggt!:D

Hoppas verkligen på vettiga och kloka svar nu, hoppas att någon sitter på den här information och gärna delar med sig:p
För övrigt så är hästen jag rider en korsning på Nordsvensk och Halvblod, kraftig och ca 155 cm i manke. Trevlig och välriden! Mvh Johanna :rofl::banana:

Sv: HJÄLP, avstånd mellan skritt/trav/galopp bommar!

Kanske beror på att det inte finns något som är 100% rätt eftersom avståndet beror på hur stort steg hästen har. Det går inte att skriva en lista rätt upp och ner och tro att det ska passa alla hästar för det gör det inte.

På tävling räknar man dock 3,5m för ett galoppsprång när det gäller storhäst. Man kortar 1dm för varje kategori av ponny.
Ska man tävla så är det ju bra att träna på de avstånd som dyker upp på tävling men jag tycker att det är minst lika viktigt att också kunna rida på kortare eller längre avstånd. Hästen ska vara reglerbar och därför är variation viktigt.

Travbommar brukar ligga på ca 1,10-1,30 beroende på hästens steglängd och vad det är man vill uppnå med sin träning. För ponny får man korta vid behov.

Studsserier kan ligga på ca 2,80-3,20 beronde på häst. Här vill man oftast ha lite kortare än ett vanligt galoppsprång för att hästen ska korta upp sig och gymnasticera sig. Inte bli lång och flack.

Sv: HJÄLP, avstånd mellan skritt/trav/galopp bommar!

självklart förstår jag att alla avs tånd är olika beroende på hästens steg osv. Men jag tänkte mig väl mer en lista på vilka mått man kan utgå ifrån, självklart fr man kort/länga om det behövs. Det var mest det jag ville ha svar på! Men tack ändå! :)

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 727
Senast: VildeKia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama