hjälp av hoppdomare!!

Sv: hjälp av hoppdomare!!

Försäkringen du har via förbundet och tävlingslicensen gäller ju knappast om du inte följer säkerhetsföreskrifterna dvs TR då det är tävling?

Jag råkade rida in med dressyrspö på en lokal hopptävling en gång... :o
Jag slängde snabbt som tanken spöt över sarjen och hämtade det efter tävlingen. Domaren sa ingenting, antagligen såg hon det knappt... :cool:

ååh!! då kan jag passa på och fråga dig om hur du tolkar regeln om sadling. Skulle du stoppa en ryttare som tänker tävla barbacka?

och hur skulle du göra om dom har felaktiga bett. starta eller uteslut?:confused:

jag vet att jag har mycket frågor, men jag tycker sånt här är jätte intressant och vill lära mig!!

Rider dom barbacka, ööh har inte överdomaren redan satt totalstopp så självklart... sadel av engelsk typ krävs....

Felaktiga bett ser man sällan som domare, det är överdomaren som ska hålla koll på sånt, jag sitter ju oftast en bit från banan. Men det är inte tillåtet och ger ju oftast ryttare en klar fördel.

Sen så allt som rör säkerhet måste man ju hålla koll på, som tex huvtröjor som det pratats om tidigare här i tråden, samt att det i år har kommit en regel om att stiglädrena inte får fästas i sadelgjorden. Mycket farligt om man skulle ramla av (fastningsrisk). Alla regler finns av en anledning.

Det finns ett ekipage som regelbundet tävlar barbacka. TR säger endast att sadeln ska vara av engelsk typ, inget om att Måste finnas. Så då har ÖD låtit dom starta.

Rätt elelr Fel??

Och som svar på en tidigare fråga...
Jag skulle vilja gå domarutbildningen, men inte än på några år.

Tolkningsfråga... tror inte att många överdomare låter barbackaryttare starta faktiskt, isf är det något väldigt speciellt fall. Jag tolkar då det som att man ska ha sadel av engelsk typ...

Det är överdomarens uppgift att kolla det när de rider fram.. Domaren kan bara påpeka det när de kommer in på banan..

Överdomaren står inte och kollar vid framhoppningen hela tiden, det är inte dennes uppgift, så det är möjligt att någon skulle kuna slinka in där barbacka, dock har jag svårt att tro att ingen varesig bland funktionärer eller övriga tävlare inte skulle reagera.

Tror inte den har några sådana restriktioner, men jag måste erkänna att jag inte lusläst de försäkringsvillkoren. Förbundet är inte direkt kvicka med att informera om dem så man lätt får översikt. :angel:

Men jag tänkte på egna försäkringar man har. Jag har inga restriktioner i min olycksfallsförsäkring, det enda de inte ersätter är om jag blir skadad "kommersiellt", dvs om jag tex har ridlektioner till en näringsidkare eller ideell förening.

Och jag vill minnas att folksams ryttarförsäkring inte heller har några restriktioner på utrustning.

Dock tycker jag att det vore ok med sådana restriktioner på tävling, inte i småtjafs när försäkringsbolag ska slingra sig, utan när det gäller godkänd hjälm, inga luvor och sådant viktigt.

Liknande trådar

Dressyr Var på tävling idag, som åskådare, eftersom hästen skadat sig i tors.. :cry: Iaf, ett av ekipagen hade blivit utesluten för hon...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Nalle_Björnen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd