hjälp av hoppdomare!!

X_tremless

Trådstartare
Hur ska en hoppdomare göra om ett ekipage kommer in på banan med otillåten utrustning. Jag vet att det står i TR att ekipaget blir uteslutet. MEN låter man dom starta först eller inte? Vad SÄGER domaren? Kan man utesluta ekipage innan dom ens fått startsignal?
skillnad på Lokal el. Nationell? (mest moralisk tro jag)

Snälla hjälp mi med detta! Jag funderar själv på att bli hoppdomare el. överdomare om några år, och känner verkligen att jag behöver lära mig ALLT!

med otillåten utrustning menar jag tex westernsadel, dressyrspö, pessoa på ungponny, tröja med luva. inte sånt som är skadligt och har större inverkar på resultatet.

Sv: hjälp av hoppdomare!!

Var på en lokal förra helgen och då var det en ryttare som red med luvtröja. Speakern/domaren sa till tydligt efter ritten, men hon blev inte utesluten.

Jag har sett domare som bryter ritten så fort de ser det som är otillåtet. Dvs både att ekipage inte fått starta samt att de får avbryta mitt i ritt.

Väldigt konstig domare som inte bryter ritten och utesluter för luvtröjan då det är en säkerhetsrisk.

Som domare är det ju viktigt att se till säkerheten och att följa reglementet. Det beror säkert på vad hästen eller ryttaren har på sig som är förbjudet och beroende på vilken nivå det är. På lokal nivå säger oftast bara domaren till eftersom många är oerfarna och kanske inte läst TR, men tipsar dem om att de ska tänka på det till nästa gång.

Men ex om någon rider med westernsadel så borde ju överdomaren sett det på framridning och framhoppning innan ekipaget går in på banan.

Var på en lokal förra helgen och då var det en ryttare som red med luvtröja. Speakern/domaren sa till tydligt efter ritten, men hon blev inte utesluten.

När jag har varit på lokal hopptävling så sa de till innan startsignalen:
"Antingen tar du av dig tröjan eller så viker du in luvan"

Jag har sett domare som bryter ritten så fort de ser det som är otillåtet. Dvs både att ekipage inte fått starta samt att de får avbryta mitt i ritt.

Väldigt konstig domare som inte bryter ritten och utesluter för luvtröjan då det är en säkerhetsrisk.

Här har jag sett skräckexempel när domarna sagt till ryttarna att ta av sej tröjan. Tröjan sitter under västen och ryttaren tar av sej västen och sedan tröjan sittandes på hästen. :eek:

Då vill man ge domaren en varning som inte säger till... :devil:

Här har jag sett skräckexempel när domarna sagt till ryttarna att ta av sej tröjan. Tröjan sitter under västen och ryttaren tar av sej västen och sedan tröjan sittandes på hästen. :eek:

Då vill man ge domaren en varning som inte säger till... :devil:

Och jag har sett en som tog av sig hjälmen för att ta av sig tröjan, sittandes på hästen, inne på banan... :crazy:

Ja det är ju mkt låg säkerhetsnivå!

Men å andra sidan tycker jag domaren borde ge instruktioner hur ryttaren ska göra när den tar av sig tröjan med luva.
Man får ju inte sitta till häst utan hjälm, det är olämpligt att ta av kläder sittandes på hästen. Men samtidigt så blir man ju utesluten om man kliver av! Så hur ska man då göra som ryttare?
Domaren borde ju ha "gett dispens" för ryttaren att kliva av hästen och fixa med tröjan.

Ekipaget ska uteslutas naturligtvis. Det är inte tillåtet att tävla i luvtröja. Att ta av tröjan på banan borde definitivt inte tillåtas.

Ekipage ska uteslutas så fort den otillåtna utrustningen ses, gärna innan start. Jag had en luvtröja en gång, men blev tillsagd att vika in den, och då fick jag starta.

På hopptävling har jag varit med om att domaren inte gett startsignal till en ryttare med luvtröja, hon blev tillsagd att gå ut och byta tröja samt komma in igen några startnummer senare. I dressyr räknas det som felridning om man rider in med spö (eller om det är ändrat nu så att man blir utesluten...) i vilket fall så har jag sett det också, att det blev felridning och ryttaren fick slänga spöet och börja om programmet.

Jättekul att så många har svarat!!

men jag undrar oxå vad domaren ska SÄGA? "utesluten pga otillåten utrusning" kan man säga så, fast rytaren bara varit på banan i typ 10 sekunder:confused:

Jag vill att en riktig hoppdomare ska hitta hit!!!:bump:

Jag är riktig hoppdomare :D
Det bästa är väl att ekipaget har blivit tillsagd av överdomare innan det kommer in på banan, Men skulle det hända att överdomaren missat det, så får man ju se från fall till fall, har ryttaren klara fördelar av sin otillåtna utrustning, då skulle jag nog utesluta, om dom får rida eller ej beror nog också på fall till fall. Är det däremot bara en liten skitsak så pratar man med ryttaren efter ritten. Man ska inte vara paragrafryttare som domare och bara leta fel....

Luvtröjan har ekipaget ingen fördel av, däremot är det en klar säkerhetsrisk.

Precis !!! Vad skulle hända om ryttaren föll av och hästen trampade på luvan så att ryttaren ströps till döds ?? Vems ansvar blir det då och vad händer med alla försäkringar osv ??

ååh!! då kan jag passa på och fråga dig om hur du tolkar regeln om sadling. Skulle du stoppa en ryttare som tänker tävla barbacka?

och hur skulle du göra om dom har felaktiga bett. starta eller uteslut?:confused:

jag vet att jag har mycket frågor, men jag tycker sånt här är jätte intressant och vill lära mig!!

Gå hoppdomarutbildningen då kommer du få svar på dina frågor och du kommer få exempel allt möjligt (och saker om man trodde var omöjligt) som kan inträffa.

De krävs inga förkunskaper för att bli B-domare i hoppning dock sak du vara lägst 20 år (om det inte är ändrat men jag tror inte det) men för att bli överdomare gäller följande:

Utbildning/auktorisation av Överdomare
För att vara aktuell som ÖD-aspirant ska sökanden ha stor erfarenhet av den/de discipliner som hon/han avser att verka inom. Sökanden ska även vara beredd att ägna mycket tid åt att verka som ÖD. Lägsta ålder 25 år.

Kvalifikation som gäller för respektive disciplin:
Hoppning och Dressyr: B-domarstatus samt minst 2 årig erfarenhet och ha dömt vid minst 10 tävlingar på lägst regional nivå.

Det håller jag med om. Men domaren i det aktuella fallet tyckte ju uppenbarligen att det räckte med att klä av tröjan, och då tycker jag den säkerhetsmässigt borde sagt till ryttaren att kliva av och göra det i stället för att sitta kvar på hästen.

Jag har fö aldrig ridit i en tröja/jacka med luva, annat än väl invikt luva på stalljacka. Jag tycker det är en alldeles för stor säkerhetsrisk att rida med luva, man kan trilla av och fastna, fastna i en låg gren i skogen osv. Skulle heller aldrig rida med halsduk av samma anledning.

De försäkringar jag har när jag rider/tävlar har inga klädselkrav. Faktiskt inte ens krav på hjälm!

Liknande trådar

Dressyr Var på tävling idag, som åskådare, eftersom hästen skadat sig i tors.. :cry: Iaf, ett av ekipagen hade blivit utesluten för hon...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Nalle_Björnen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd