Hjälp att välja hundmat...

Farao

Trådstartare
Min hund har aningen känslig mage(lite lös då och då).
Just nu äter han standardt original extra, och har funkat bra på detta sedan vi började, men senaste veckorna har han som sagt varit lite lös då och då.
Jag funderar därför på att byta foder, men i denna djungel.... Jag behöver lite input.
Kriterier:
  • Torrfoder
  • Ej över 600:-/säcken.
  • Vetefritt
  • helst lamm eller lax baserat + ris
  • Gärna svensktillverkat, men det är inget krav.

Jag har tittat på Arion Lamm/ris och Lax/ris. Någon som vet om det är bra foder?Arion petfood Tyvärr är hemsidan inge vidare tycker jag, dåligt med info om innehåll..
(http://foderbilen.se/arion-dog-salmon-rice-15-kg.html)

Jag behöver ett foder med hyfsat högt energiinnehåll, då voffen lätt tappar vikt(aktiv).

Sv: Hjälp att välja hundmat...

http://www.sportsmans-pride.se Dom har foder som är prisvärda men bra innehåll. Sänder med Dhl om det inte finns någon åf nära dig. Det skadar inte att kolla ialla fall. Det är en del veterinärrstationer som har det och en del foder butiker.

Hoppas att du hittar någto som passar din hund.

Om det bara senaste veckorna är så att han blivit dålig i magen då och då, kan det inte vara så att han senaste veckorna lyckats äta något annat som inte är bra för honom?

Min tant tex, hon lyckas stoppa i sig hundskit lite då och då, mer nu under våren när snön smälter undan... Av det blir hon dålig i magen och det tror jag hon skulle bli oavsett vad hon äter för foder.

Jag kör Arion på min valp och det funkar kanon på henne. Hon har aldrig vart så bra i magen sen vi gick över till det.
Även pälsen och avföringen har blivit betydligt bättre.

Att det har ett vettigt pris gör inte saken sämre :)

svarar alla:
Pudlan: Ska kika på det!
Jenka: Jag kollade på S mild, och har inte ratat det, men har för mig att det var något med det som fick mig att vela. Ska ta en ny titt :)
R_C: Han äter inte några särskilt konstiga saker ute, inget bajs osv. Tom hästskiten struntar han i. Och där vi bor så finns det inte så mycket hundar så det blir skit överallt. Jag tror inte att han har ätit något konstigt.
Mulles_matte: Kul att höra att det funkar fint för er. Det lutar åt det hållet, om inte Standardt mild passar :)

Har du kollat maskstatus? dom kan bli dåliga i magen om dom har mask.

japp, ingen fara, det kollar vi med jämna mellanrum :)

måste vara torrfoder?
annars skulle jag definitivt rekomendera Klass hundfoder.
hade det på en hund som var RIKTIGT dålig i magen under en tid, bara en till två dagar efter hon fick klass så blev hon jättebra i magen igen :)
blir välidigt billigt om man köper mycket på en gång.
Just nu använder jag det inte då har inte har plats för det men en polare har det och tro hon köper 30 kg för under 300 kr..
dock är det då som sagt tillgång till stor frys som gäller.

Jag skulle jättegärna ge det, men tyvärr är det frysen som det brister på. Vi har bara en "halv" frys, alltså under kylen, och får inte plats med fler än ett par korvar..
Om vi framtiden kan få plats med en större frys så kommer jag troligtvis byta ifrån torrfoder.

såg att det var vete i klass' foder, det vill jag helst undvika..

Jag hade inte valt Sportsmans Pride till en känslig hund, de flesta hundar jag har träffat som äter det har reagerat på ett eller annat sätt. Min utvecklade foderallergi...

ok, då är det inget alternativ.

Är Mera Dog ett bra foder, någon som vet? De hade ett lax o ris-foder. Såg att foderbilen hade tagit in det nu..

knappar mig själv.
Har suttit en lång stund nu och jämfört foder. Knappade hem Arion Lamb and Rice och hoppas på att det ska ge resultat på magen.

Mera dog innehåller väl en hel del spannmål om jag minns rätt?
Vet en del foder utan gluten resp. helt utan spannmål men de är nästan alla tillverkade utomlands.
Bozita robur som är svenskt har något lamm/lax och ris foder också.

Oj såg nu att du redan beställt :p arions laxfoder har jag använt som godis till min vovve ända sedan jag fick hem några provpåsar från sthlms hundmässa och det har funkat bra.

Min hund har aningen känslig mage(lite lös då och då).
Just nu äter han standardt original extra, och har funkat bra på detta sedan vi började, men senaste veckorna har han som sagt varit lite lös då och då.
Jag funderar därför på att byta foder, men i denna djungel.... Jag behöver lite input.
Kriterier:
  • Torrfoder
  • Ej över 600:-/säcken.
  • Vetefritt
  • helst lamm eller lax baserat + ris
  • Gärna svensktillverkat, men det är inget krav.

Jag har tittat på Arion Lamm/ris och Lax/ris. Någon som vet om det är bra foder?Arion petfood Tyvärr är hemsidan inge vidare tycker jag, dåligt med info om innehåll..
(http://foderbilen.se/arion-dog-salmon-rice-15-kg.html)

Jag behöver ett foder med hyfsat högt energiinnehåll, då voffen lätt tappar vikt(aktiv).

Varför inte helt enkelt prova gå ner till Standardt Nomal ?
Extra fet mat kan lätt ge lös mage - och annars finns ju deras Mild att prova.

Det stämmer att Mera dogs foder innehåller en hel del spannmål, men de hade oxå ett lax och ett lammbaserat foder utan andra spannmål än ris, därför funderade jag på det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka