Hjälp att välja hingst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Brunkulla
  • Startdatum Startdatum
B

Brunkulla

Hej Jag funderar på att betäcka mitt danska halvblodssto i år eller nästa vår. Hon är efter Raimondo, Ramiro, Lavallo.
Jag har ingen stor plånbok men jag vill satsa på en godkänd hingst.
Har försökt leta efter hingst men tycker att de jag hittat varit väldigt dyra. Så jag behöver lite tips från andra på hingstar som inte kostar skjortan. Några tusen har jag räknat med men vissa kostar ju 10000kr.
Har ni tips så skriv. :bump:

Sv: Hjälp att välja hingst.

Just det, hon är inte visad i Sverige men hon har två championatspoäng i hoppning. Tävlat till 1,20 med vinster. Är en väldigt trygg och lugn häst. Hon är ingen grov eller tung häst, är väl lite nättare halvblod.

Ganska många hingstar ligger på runt 10000kr i avgifter vissa inkl moms andra exkl moms.
Sen tillkommer seminavgifterna om man inte tar en hingst på naturlig betäckning.

Lite svårt att ge tips efter din beskrivning, för den säger liksom ingenting egentligen :)

Jag har aldrig fått föl tidigare men tänkte att eftersom mitt sto har en väldigt bra stam och har varit en duktig hopphäst så skulle jag vilja ta föl på henne.
Det är svårt för mig att beskriva henne exteriört men på en sida på internet så hittade jag några siffror som kanske kan hjälpa. BLUP info på typ har hon 102, extremiteter 88, skritt 87, trav 95, galopp 101, teknik hoppning 102, dressyr 96, hoppning 99 och mankhöjd 167cm.
Ge mig tips på hingstar i prisklass 4000kr, gärna naturlig betäckning så kan jag välja nån som passar med henne.
Mina mål med aveln är att få fram en bra hopphäst.
Jag vore jättetacksam för hjälp.:laugh:

Jag har aldrig fått föl tidigare men tänkte att eftersom mitt sto har en väldigt bra stam och har varit en duktig hopphäst så skulle jag vilja ta föl på henne.
Det är svårt för mig att beskriva henne exteriört men på en sida på internet så hittade jag några siffror som kanske kan hjälpa. BLUP info på typ har hon 102, extremiteter 88, skritt 87, trav 95, galopp 101, teknik hoppning 102, dressyr 96, hoppning 99 och mankhöjd 167cm.
Ge mig tips på hingstar i prisklass 4000kr, gärna naturlig betäckning så kan jag välja nån som passar med henne.
Om du nu ska betäcka henne så är mitt råd att du väntar med det tills du har råd. 4000 är ingenting i dessa sammanhang. Tyvärr! :D

Istället för negativa svar:( så kan väl nån snäll person ge mig nåt tips.:) Nån billigare hingst måste det ju finnas, alla kan ju inte kosta 10000kr eller mer.

Det finns ett par billiga hingstar. Tex Advokat och Haydn. De är båda godkända.

Sen har du Cairo som står på väntelistan, han var godkänd men har inte fått tillräckligt med avkommor i Sverige då han varit utomlands och tävlat, så han genomgår nu en utredning ifall han ska fortsätta vara godkänd eller inte. Han kostar 2500:- i år. Men ger inte gröna papper.

Det finns säkert några till dessutom. Sök här på forumet så får du fram massor om Advokat och de andra.

Du vill få fram en BRA hopphäst utan att betala :eek: ,som någon annan sa ska du nog vänta med det tills du har pengarna.
och hoppat 1.20 är ingen merit utan ganska vanligt bland dom normala allroundhästarna.
Bluppen var heller inget att skryta med (igent illa ment)

Istället för negativa svar:( så kan väl nån snäll person ge mig nåt tips.:) Nån billigare hingst måste det ju finnas, alla kan ju inte kosta 10000kr eller mer.
Ta det inte som ett negativt svar utan se det som ett gott råd! ;) Vilken av dem svenska hingstarna du en betäcker med så kommer inte notan att sluta på 4000,-

Sorry :o Då är det väl jag som har för höga krav :angel:
Buke är så intressant. I en tråd står det att vi ska avla mer på 3 och 4-årsstona och inte vänta tills de blir gamla. I denna tråden står det att det inte är någon merit att vinna en 1.20-klass. 1.20 är en medelmåttig klass, men det är långt ifrån alla som kan tävla 1.30+ klasser. De flesta hobbyryttare håller sig i klasserna upp till 1.30. Det innebär ju inte att deras ston inte har kapacitet för mer, utan att de som ryttare inte har kapacitet för mer.

De hingstar på naturlig betäckning jag kommer på priset på på rak arm är, dessa är så klart godkända i ASVH

Haydn 1500kr i språng, 4500kr vid levande föl + moms
Advokat 1500kr i språng, 4500kr vid levande föl + moms
De la Gardie 8000kr vid 45 eller om det är 90dygn +moms

Övriga som står på naturlig betäckning är,
Eighty Eight Keys xx , Goldmine xx, Magini, Nactus, Uskudar de Malais, Hamilton, Lancier, Magim G samt Szkopul.

Tror ingen av dessa hingstar kostar under 5000kr totalt i avgifter och då tillkommer ändå moms.
(Sen tillkommer ofta stations avgift, dygnavgift tillkommer alltid om man lämnar stoet där, sen är man lite seriös så ULar man stoet innan och efter betäckning samt vid åtminstone 16dygn.)

Jag råder dig att spara ett tag till, om du nu tycker att ditt sto är värt att avla på och du tror hon kan lämna en bra hopphäst varför inte ge henne dom bästa oddsen med en bra hingst?
Flertalet av de jag nämnt här är riktigt bra hingstar som både tävlat/tävlar själv och som lämnat avkommor som går mycket bra.
Magini har själv gått svår hoppning (pappa till flera hästar som går svår hopp för att inte nämna Briar som går dressyr) Magim G har gått både hoppning och dressyr och lämnar mycket trevliga avkommor som både rör sig väl och hoppar bra.
Lancier är pappa till 8 eller om det är 9 godkända hingstar varav en gått OS med bra resultat.

Gud vad du är duktig på att hitta alla hingstar :bow:
Eftersom att jag kan biten dansk stam så kan jag säga att flera av förslagen inte passar stoets stam,inte för att jag tror stoägaren bryr sig då hon bara verkar vara ute efter Billligt ;)

Jeopardy och Waliant står också på naturlig.

Vilken typ av hingst skulle passa stammen anser du? Jag tycker det är jättesvårt att gissa utan mer info om individen, men det är alltid spännande att höra hur folk resonerar. Vissa linjer är ju mer spännande än andra.

Jag fick själv en budgetbetäckning förra året, men det var inte därför jag valde hingsten, och det känns jättebra. Jag vågade inte chansa på Master (som var mitt andra alternativ) eftersom jag bara hade ett försök på mig och, men jag hoppas på Master en annan gång (måtte hingsten leva länge och vara fertil i det oändliga (finns lyckligtvis FAI).

Ligger stammen ex. på allbreed eller blup.se så är jag gärna med och spånar lite.

/U

Eftersom att jag kan biten dansk stam så kan jag säga att flera av förslagen inte passar stoets stam,inte för att jag tror stoägaren bryr sig då hon bara verkar vara ute efter Billligt ;)

Jo jag vet att ett par av dom är helt fel inriktning men jag tänkte det var lika bra att rabbla upp alla :)
Ingen passar ju dessvärre prismässigt men ett par av dom borde kunna avla fram en trevlig hoppindivid med TS sto...

Jag letar inte bara billigt, men jag som många(tror jag iallafall) har ingen megastor plånbok. Men du skrev att du var bra på danska hästar. Ge några förslag på budgethingstar både naturlig betäckning och semin. Vore tacksam.:bow:

Lancier som själv är en holsteiner Och tidigare verksam i DK.
tyvärr kryllar det inte av billiga bra hingstar

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 909
Senast: Kisseninan
·
Western Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög. Jag...
Svar
5
· Visningar
2 876
Senast: Brookieaa
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 119
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka