Sv: Hjälp att välja hingst.
Ge mig tips på hingstar i prisklass 4000kr, gärna naturlig betäckning så kan jag välja nån som passar med henne.
Mina mål med aveln är att få fram en bra hopphäst.
Jag vore jättetacksam för hjälp.
De hingstar på naturlig betäckning jag kommer på priset på på rak arm är, dessa är så klart godkända i ASVH
Haydn 1500kr i språng, 4500kr vid levande föl + moms
Advokat 1500kr i språng, 4500kr vid levande föl + moms
De la Gardie 8000kr vid 45 eller om det är 90dygn +moms
Övriga som står på naturlig betäckning är,
Eighty Eight Keys xx , Goldmine xx, Magini, Nactus, Uskudar de Malais, Hamilton, Lancier, Magim G samt Szkopul.
Tror ingen av dessa hingstar kostar under 5000kr totalt i avgifter och då tillkommer ändå moms.
(Sen tillkommer ofta stations avgift, dygnavgift tillkommer alltid om man lämnar stoet där, sen är man lite seriös så ULar man stoet innan och efter betäckning samt vid åtminstone 16dygn.)
Jag råder dig att spara ett tag till, om du nu tycker att ditt sto är värt att avla på och du tror hon kan lämna en bra hopphäst varför inte ge henne dom bästa oddsen med en bra hingst?
Flertalet av de jag nämnt här är riktigt bra hingstar som både tävlat/tävlar själv och som lämnat avkommor som går mycket bra.
Magini har själv gått svår hoppning (pappa till flera hästar som går svår hopp för att inte nämna Briar som går dressyr) Magim G har gått både hoppning och dressyr och lämnar mycket trevliga avkommor som både rör sig väl och hoppar bra.
Lancier är pappa till 8 eller om det är 9 godkända hingstar varav en gått OS med bra resultat.