hjälp att välja dagisplats

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 772
V

vickis-pajala

yngsta flickan har fyllt 4 år nu i höst och det är dax för ansökan om dagisplats, har tidigare haft svärmor som hjälpt oss att ta handom pigan, men nu är pigan så passa stor att hon behöver lite utbyte av andra barn.

detta erbjuder vår kommun

1: en heltids plats ( vi har inget behov av detta, bara kostsammt )

2. 15 timmar per vecka allämnförskoleplats gratis, varit i kontak med andra föräldrar som berättar att då har man barnet på dagis ena veckan tre dagar i veckan 5 timmar, andra veckan 2 dagar 7,5 timmar får ej välja dagar själv

3: 15 timmar / vecka kostar en slant men då får man välja tider tillsammans med dagis, ungefär i samma tappning som den allmänna förskoleplatsen.

4: 23 timmar / vecka för skiftarbetande föräldrar då har du mer frihet att välja vilka tider

vårt behov då

jag jobbar natt ungefär 16 nätter på 6 veckor och pigan behöver bara vara på dagis då jag sover alltså 11 dagar på 6 veckor cirkus.

sambon han kör lastbil och åker tidigt på morgonen

vet ej om vi kvalar in som att båda föräldrarna jobbar skift

ja hoppas någon fattar vad jag skrivit och kan ge mig lite kloka råd :confused:

Sv: hjälp att välja dagisplats

Jag skulle säga att det är allra viktigast för flickan att det bli en regelbundenhet så att hon verkligen kommer in i gruppen. I och med er skiftgång kan det innebära att hon åker till förskolan trots att ni är lediga.
Hon bör vara där minst varannandag däremot kan det vara skönt för henne att det inte blir heldagar.

Mina val skulle vara 15 h gratis, krockar det med era jobb så har ni ju svärmor som kan hjälpa till.
I andra hand 23 h för skiftarbetande. Jag vet inte om ni har maxtaxa i er kommun, är det så och barnet går fler timmar än halvtid (20 h) så kan ni välja helt fritt).

Ang. tiderna för 15h barn så brukar det vara individuellt för olika förskolor. I vår kommun har vissa förskolor kört 8-11, 5 dagar per vecka (vilket jag själv tycker är rätt värdelöst då de missar lunchen och många gånger måste åka hem just när de komit in i leken), andra har kört 9-14, 3 dagar per vecka och så finns det förskolor som låter föräldrarna välja fritt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: malumbub
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 196
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka