Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

H

hubinette

Hejsan!

Jag håller på att kolla på kraftfoder till min häst. Jag behöver hjälp och råd av er som har erfarenhet av olika kraftfoder.

Hästen är 5 år och väger ca: 650 kg. Tränas lätt men ska tränas medelhårt. Hästen är ca: 1.75 i mkh och behöver musklas mer. Hästen går på lösdrift. Höet är normalbra. Inget topphö direkt. Det är inte analyserat. Hästen äter nu av krafts sortiment, men jag vill gärna byta.

Är främst intresserad av müsliblandningar och inte pellets. Vill att fodret ska vara lätt för hästen att tillgodogöra sig.

Vill att det ska vara ett helfoder så man inte behöver hålla på att dutta.

Högt innehåll av energi och protein. Vill helst kunna ge en så liten mängd som möjligt.

Så lite stärkelse som möjligt.

Bra pris- Man bör inte bli ruinerad!

Har kollat lite på Eggersman, Dodson and Horrel och Dynavena.

Är det någon som har något förslag eller erfarenhet av ett muskeluppbyggande foder som är bra för hela hästen?

Sv: Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

Vad anses vara ett normalbra hö? Vilka värden har ett normalbra hö?

Generellt sett finns inga dunderkurer, bara välbalanserade foderstater.

Det som funkar till ett hö (lucern) kanske blir jättekass till nästa hö.

Det finns ju normalvärden på hö som ska passa vanliga hästar. Har man föl, unghästar och dräktiga ston så bör man ha ett hö med bättre värden. Dessa värden brukar finnas att använda när du räknar ut foderstater. Och det vet du nog redan :)
Jag vet mycket väl att man bör ha en analys på höet. Men det kanske finns någon som kan ge mig råd även fast höet inte är analyserat? Alla har väl inte analys på sitt hö, eller?
Jag har en Basjkir, en nordis och ett halvblod. Basjkiren klarar sig på hö och blir ändå tjock, nordisen behöver kraftfoder och det behöver mitt halvblod oxå. Hade självklart önskat ett kanonhö till min häst men då hade det iof inte passat de andra hästarna.

hubinette skrev:
Det finns ju normalvärden på hö som ska passa vanliga hästar.

Det finns ÖNSKVÄRDA värden på hö, men hur vet man att det är vad man har?

Om du har önskemål åt ett visst håll gällande hästarna, är det bättre att kosta på de 100-lapparna det kostar och bygga en välbalanserad foderstat. Annars är det bara höftningar, och det känns i alla fall för min egen del trist att lägga massor av pengar på dyra kraftfoder som kanske är m e m bortkastat då hästen hade behövt en helt annan balans i kraftfodret för att matcha höet.

Det som går att säga generellt är att hästen bör ha en kvot på 6 eller över (över om proteinet kommer från grovfodret, annars är försiktighet att iakta).

OM du kan visa vad normalvärden på ett hö är, så har jag lättare att hjälpa dig med ett bra komplement i kraftfoderväg.

Glöm det! Jag fixar det själv i stället. Kan förmodligen räkna ut en foderstat lika bra som du. Bara att ta fram mina böcker med värden så är det klart. Trodde att man kunde få tips om något bra foder ändå. Men det finns kanske inga bra foder då? Man måste räkna foderstater till förbannelsen och sen är det inte säkert ändå att det blir bra till hästen.

Sen kan ju höet skilja sig från bal till bal så då stämmer inte heller den uträknade foderstaten.

hubinette skrev:
Glöm det! Jag fixar det själv i stället. Kan förmodligen räkna ut en foderstat lika bra som du. Bara att ta fram mina böcker med värden så är det klart. Trodde att man kunde få tips om något bra foder ändå. Men det finns kanske inga bra foder då? Man måste räkna foderstater till förbannelsen och sen är det inte säkert ändå att det blir bra till hästen.

Säger som Lovisaleonora_
Visst kan man ju räkna på "normalvärdena" eller rättare sagt de Önskvärda värdena på hö, men vem vet om det är ett sånt du har?

Visst skiljer sej värdena åt även vid samma parti, men då har man iaf en riktlinje att gå efter. Tycker (personligen) inte man ska slaviskt gå efter en uträknad foderstat, men har man gjort en kan man sen utgå från den, och ändra om det behövs.
Man kan inte gissa sej till värden eller kvoter och då är det inte så lätt att hjälpa till heller.

Grejen var att jag inte ens vill ha hjälp att räkna ut en foderstat. Jag vill har hjälp med att hitta bra kraftfoder.
Det finns kanske sorter jag inte känner till.
Jag berättade lite bakgrund om hästen för att upplysa om att det krävs ett kraftfoder av god kvalite som ska passa till en stor häst som fortfarande utvecklas.
Än så länge är det ingen som ens kunnat ge förslag på ett foder för muskeluppbyggnad. Konstigt!
Jag är inte intresserad av att få föreläsningar om foderstater eftersom jag själv har gått utbildningar där det ingått.
Däremot så kan jag inte alla olika kraftfodersorter som finns på marknaden.
Här där jag bor så finns det endast ett litet utbud. Det är typ Kraffts sortiment och Fibergi. Inte så mycket mer att välja på.
Det kanske har kommit ut fler sorter eftersom utvecklingen går framåt och man får mer lärdom om hästar och deras behov när det gäller foder.

Tack för ett vettigt svar. Jag har faktiskt kollat lite på det. Ska kolla priset på det på My One. Är dock lite rädd att det kommer att behövas ganska stora mängder till min häst.

Jag har en vådligt förkärlek för Hestekraft, ett foder som är lätt att kombinera med det flesta grovfoder. Jag vet att många vet kliniker använder detta foder till hästar i rehabilitering, då det oftast inte tappar så mycket som de brukar vid te x operationer eller liknande. Hästen blir ej heller nojjig på detta foder, och är även lätt att komplettera med annat om man önskar.
http://www.beritmalmberg.com/hestekraft.htm]

Vad högt eller lågt värde är, är ju en tolkningsfråga.. För mig är högt mj över 10 och högt smrp över 130 och lågt stärkelse runt eller under 50.
D&H är väl i så fall 16+ att föredra högt innehåll av det du vill ha + fiberrikt och ev. deras build up. Eggersman, ingen erfarenhet. Dynavena ett bra men dyrt foder som ändå inte kommer upp i några högre värden så att det bli ekonomiskt försvarbart att muskla på.
När det gäller både D&H samt Dynavena så stämmer inte siffrorna med våra svenska mått mätt så det är lägre analyssiffror än vad som står på hemsidorna.

Du ville helst inte ha pellets, men kraffts + grön har ju vad du vill ha + att det är stärkelselågt, de ovanstående är mycket högre stärkelse i även om det är lättsmält stärkelse.

Så skulle jag ha ett fullfoder som ska vara till många olika hästar i varierad mängd utan att bli helt ruinerad så skulle jag satsa på krafft + grön +olja om så behövs.

Jag har inte heller analyserat hö. Värdena tror jag dock ligger under normalvärden. Mitt halvblod som också är fem år men 1dm mindre äter just nu 1,5 kg gamla krafft groov, 0,5 kg hackad lusern och 0,5kg betfor. Utöver det har hon fri tillgång på hö både ute och inne och så får hon equion och V.S.L. Nu vilar hon för tillfället så detta är hennes underhåll. När hon har gått fullt har hon fåttnästan 3kg groov och 1kg lusern samt nån dl rapsolja.

V.S.L är super för att få hästarna att bygga muskler!

Blir också så trött på alla moraltanter angående höanalys. De gånger jag har fodrat med analyserat hö och räknat till förbannelse har jag ändå fått ändra foderstaten för att hästarna blivit för tjocka/smala/heta på räknad foderstat. Min häst är jättefin i kroppen och har fått mycket beröm av vet. för hur hon är musklad.

Du kan ge ett foder som Heter Racing perfext mix är ett muslifoder med majs och morot som är i flingform.Eller byta ut 1-3 kg hö mot Racing Greenline som är hömjölspellets med betydligt mera protein i.Racingfodren kan du läsa om på www.finska foder.com
Men jag skulle ta en analys först så att du vet vad ditt hö innehåller.

hubinette skrev:
Grejen var att jag inte ens vill ha hjälp att räkna ut en foderstat. Jag vill har hjälp med att hitta bra kraftfoder.

Men ett "bra" kraftfoder är ju så relativt. Bra i förhållande till vadå? Funkar det bra till grovfoder 1 kanske det inte alls är okej till grovfoder 2. Allt som rör foder hör ju ihop.

Fiorano skrev:
Blir också så trött på alla moraltanter angående höanalys. De gånger jag har fodrat med analyserat hö och räknat till förbannelse har jag ändå fått ändra foderstaten för att hästarna blivit för tjocka/smala/heta på räknad foderstat. Min häst är jättefin i kroppen och har fått mycket beröm av vet. för hur hon är musklad.

Höanalys är inget facit, det är en utgångspunkt.

Det var ett nytt foder för mig! Ska genast läsa på deras hemsida!

Tack för svaret! Jag tolkar också vad som är högt likadant som du. Jag har varit lite inne på Build up fodret och kontaktat en återförsäljare. Får se vad det blir för kostnad på det fodret.
Intressant det där med att analyserna inte stämmer med våra svenska. Det hade jag inte en aning om.
Inte heller visste jag att Grov innehåller mindre stärkelse än de andra fodren.
Men groven är väl svårare för hästen att tillgodogöra sig. De säger ju att de där ångkokta spannmålen ska vara 30% lättare för hästen att tillgodogöra sig än hel eller krossad spannmål. Tror du att det stämmer?

Jag fodrar faktiskt med grov nu. Men det verkar inte alls fungera till nordisen. Han har svårt att tugga pelletsen. Tänderna är kollade men han tuggar fortfarande inte bra. Hälften av fodret åker ut igen. Ska tillägga att det bara är halvblodet som är min. De andra är inhyrda och köper själv sitt kraftfoder.

Ska fixa en analys. Men det brukar inte hjälpa så mycket. Ska gå in och kolla på sidan du sa. Har inte heller sett dessa foder förrut.

Ja det här med moraltanter och experter kan jag inte med. Det viktiga är väl att hästen mår bra och ser fin ut också.
Vet flera hästar som skulle se hemska ut på en uträknad foderstat. En del har ett mycket större behov än vad som man räknar ut. En travhäst jag känner till som sprungit in 2 miljoner hade ett jättestort behov att protein. Det översteg foderstatsberäkningen rejält. Tränaren fick skita i beräkningarna och gå på sin egen känsla. Och det gick bra. Skulle dock inte gått med en uträknad foderstat.
Hästarna är ju så individuella. Även om man räknat ut en foderstat så får man ofta gå på känn ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: orcide
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 633
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar