Hjälp att fästa skaklar på säkert sätt...

M

molofsso

Hej!
Är nybliven ägare till en minisettis som är duktig på att dra vagn. Jag är totalnovis på körning men har köpt en bröstsele på blocket och har en liten rockard till. Skaklarna på rockarden har "öglefästen".
Frågan är : Hur fäster man skaklarna på säkraste sätt (för att kunna få loss dem fort så att säga)? Någon pratade om selpinnar...
Behöver verkligen en förklaring eller helst en bild på hur man gör!

Sv: Hjälp att fästa skaklar på säkert sätt...

Lägg in bilder på ditt ekipage så är det lättare att hjälpa till ;)

Skaffa snabbkopplingar till din sele, det är det säkraste du kan köra med och har du stora öglor på skacklarna så passar det ju utmärkt. Är det en liten ögla så ta bort den och svetsa på två "piggar" som stopp på skackeln, då blir det absolut lättast att få i och ur skackeln.

Har tyvärr inga bilder på oss ännu...

Vad menas med "snabbkopplingar"?

Frågan är om du tyvärr inte har köpt en sk enkel bröstsele som inte duger till att dra rockard med? en sådan ligger oftast under 1000:- Då blir det för dig att köpa ny sele igen och då kan du ju leta efter en med snabbkopplingar.

Finns på selar.se, equilex.se eller driveout.se
ag rekommenderar selar.se för henne kan man ringa eller mejla och få jättebra tips av i selväg.

snabbkopplingar är lätta att få av och på, och passar till ALLA vagnar. Det ingår alltid draglinor o baksele till en sele med snabbkopplingar, attribut man måste ha för att kunna köra hästen på ett schysst och säkert sätt.

Återkom gärna med bilder sen! Var i sverige bor du?

Har ingen aning om det är en "enkel" bröstsele eller inte:o.
Det är en sele med brösta och svanskappa. Fästena för skaklarna är läder remmar som blir till en liten rundel med spännen. Hade tänkt om man kunde använda en karbinhake från "rundeln" och koppla den till en selpinne som sitter i öglan på skakeln...Vet inte själv om jag är helt ute och cyklar :confused: Är som sagt totalnovis. Jag bor i Dalarna.

Det är själva skackelfästet.

Detta är en öppen snabbkoppling:
15792158.jpg

och en med en ögleskackel:
15792157.jpg

och en med rak skackel med "stopp-piggar" på:
13907585.jpg

Har du en ögle-skackel måste du ju öppna snabbkopplingen varje gång men om du har en skackel med stopp-piggar så trär du ju bara i den utan att behöva öppna den.

Är det en enkel bröstsele så sitter bröstan fast i däckeln, det saknas både baksele, draglinor och en ordentlig däckel, som allt är en förutsättning för att man ska kunna köra på bästa sätt både för dig själv och din häst. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med någon i din närhet som är duktig på skolkörning som kan hjälpa dig komma igång, antingen privatperson, tränare eller någon på din lokala körförening. Lycka till och hoppas du inte tar illa upp! :)

Jippi:banana: Det är en snabbkoppling på min sele!!
Tack snälla för bilderna. Nu börjar det att klarna i min skalle. Tack också för beskrivningen av olika bröstselar. Ska bli roligt att prova köra!!!!

Hej, är du säker på att det inte bara är vanliga skakelremmar du har på din sele? Som är bara en rak kort rem med ett spänne i änden? Det tror nämligen jag.. på din beskrivning..

den där skackeln med stopp piggar på...var sitter piggarna, för det måste väl vara dom som håller fast skackeln i snabbkopplingen/öglan eller? för mig ser det ut som att skackeln ska ramla ut:o

Nej, piggarna är bara en liten extra säkerhet sas. Bakselen och draglinorna håller skaklarna på plats när hästen drar/bromsar. Skakelöglorna håller bara skaklarna uppe.

Ja piggarna är lite svåra att se på den bilden men precis som nordsvensken säger så ska dom ju inte hålla fast skackeln utan den ska kunna glida fritt i skackelfästet och bara vara som ett "nödstopp" framåt och bakåt, hästen drar ju eller bromsar ju inte med skacklarna så dom åker inte ur om resten av utrustningen är tillpassad ordentligt.

jaha, där ser man vad lite man vet:angel:
trodde helt klart att dom skulle sitta fast...
men varför då en snabbkoppling som kan öppnas lätt? när det bara är att dra ur den sas...

Eftersom ibland kanske det blir så illa så skackeln inte går att dra ur, om man välter t.ex. och då är det ju bra att få upp den så fort som möjligt.

jaha, jag som trodde det var för att få loss skackeln överhuvud taget:angel:

vad är en gigg då? såg att någon här skrev " både gigg och snabbkoppling" eller nåt liknande

Detta är en gigg:

9131154.jpg

Det är alltså en slags vagn, ofta använd till dressyr men det finns också sk maratongiggar, då betydligt robustare och med en ståplatta bak, typ en sådan här:

11935628.jpg

7385722.jpg

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 947
Senast: Unafraid
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 100
Senast: Texaz
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp