Hjälp! Ätit korn, torr betfor m.m

hermulen

Trådstartare
Nu ligger säkert denna tråden på fel ställe men jag måste ha lite rådgivning.

Jag kom precis hem från skolan och då får jag reda på att mitt varmblod kom lös ur sin box inatt. Han har fått i sig en hel del korn, hö, höselage och en del torr betfor.
Såklart glömmde jag min mobil hemma idag så mamma och pappa kunde inte ringa mig. Han stod inne i några timmar efter dom hittade honom och sen släppte mamma ut honom. Men det kan inte hjälpas nu.
Dom sa att han drack mycket och sprang omkring lite.

Nu när jag gick ut stod han helt stilla i hagen och bara tittade. Han var pigg i ögonen och så och kom fram till mig och ville ha godis så det var ungifär som vanligt. Men hans mage var lite svullen och så.
Eftersom mamma släppte ut honom vet jag inte om han har bajsat något.

Så nu undrar jag hur jag ska göra. Ska jag leda honom i skritt eller är det bättre att rida honom så han får röra sig ordentligt? Eller är det till att ringa vetrinären på en gång?

(Jag vet att man ska ha fodret inlåst för att sånthär kan hända men vi håller på och bygger stall och den dörren har inte tillkommit riktigt ännu. Usch, varför varför varför kollade jag inte boxdörren en gång till???:cry::()

Sv: Hjälp! Ätit korn, torr betfor m.m

Du skrev "en del torr betfor", "en hel del korn"... det beror på hur mkt det var (en näve?en liter???) men om jag inte visste så skulle jag ringa vet. Bättre ta det säkra före det osäkra. Om hästen blir allvarligt sjuk kommer du nog att tänka "varför ringde jag inte".

Du skrev "en del torr betfor", "en hel del korn"... det beror på hur mkt det var (en näve?en liter???) men om jag inte visste så skulle jag ringa vet. Bättre ta det säkra före det osäkra. Om hästen blir allvarligt sjuk kommer du nog att tänka "varför ringde jag inte".

Jag vet inte precis heller eftersom allt låg i en enda röra på golvet. Men jag kan tänka mig ca 3-4 kg korn, en halv liter torr betfor ungifär.
Och en massa hö och höselage.

Det du kan göra i förebyggande syfte nu är att få i honom så mycket vatten som möjligt, antar du inte vet hur mycket han druckit. Gör vattnet så smakrikt som möjligt, lägg betfor i blött i varmvatten (sväller snabbare) se tillatt du får ut minst 5L betfor vatten sen späder du ut det med mer vatten. Kan lägga äppelbitar i vatten, brukar funka på vissa att dom dricker för att få tag på bitarna. Ta äppeljuice koncentrat o spä ut. Bara han får i sig så mycket vatten som möjligt. Då förhindrar du ialf till en del att han inte får förstoppning. Kan vara en bra ide att till ikväll att ut och gå med honom i rask takt. Så tarmarna kommer i mer rörelse.

att han fått äta mer hö/hösilage är ingen fara alls om der är samma sort som han annars äter av!
det är betforn som är värst efts den kommer ta upp vätska ifrån magen/tarmarna och då kan det bli stopp.

sen skadar det inte att ringa vet och bara rådfråga, tror inte dom kör ut bara för att han ätit, sålänge han inte visar symtom på nått.
men då är dom osse förvarnade ifall något händer!
Ha koll på honom bara!

min nordis har lyckats få upp dörren till foderkammaren osse, satte i sig mycket torr betfor, krafft pellets, havre. trodde att nu var det kört, men absolut ingenting hände förutom att han ver en energibomb i över 1v!

håller tummarna!

Senast ändrad av en moderator:

Verkar han fortfarande må bra så hade jag nog inte oroat mig alls. Min unghäst kom lös en gång en morgon och hade ätit betydligt mer än så. Han var väldigt mätt den dagen men inget mer hände.

Största faran med betfor är foderstrupsförstoppning och det har ju det lilla hästet uppenbarligen inte drabbats av. Hö och hösilage är helt ofarligt. Kornet kan möjligen ge upphov till kolik men den borde i så fall vara där redan. Tror faktiskt inte att det är någon fara och förmodligen får du det beskedet om du känner att du vill ringa veterinär och rådfråga i alla fall.

Har det inte hänt nått på så här många timmar efter så är det ingen fara, ofta klarar dom mer än vad vi tror.

Hade en shettis för några år sedan som kom lös i stallet o hade vält ut tunnorna med foder (betfor, krafft, kli,havrekross o kornkross), allt låg i en enda röra i foderkammaren o hur mkt han hade ätit har jag inte en aning om, men mkt var det, märktes inget på honom

Tack allihopa. Jag känner mig mycket lugnare nu.

Jag gick med honom en runda och sen longerade jag honom lite grann. Han var som vanligt, lite dåsigare bara men det behöver ju inte bero på maten.
Jag lyssnade mot hans mage och det lät som det brukar göra så jag antar att det är ganska lungt.

Sen städade jag upp i foderkammaren med men det är en annan historia. *pust*

Ja städa efter de små rackarna är inte så roligt, de kan ställa till med ganska mkt oreda om de kommer lösa

En åring i mitt stall fick av misstag 1 krafftskopa torr betfor pellets ist för krafft :eek: han åt hälften innan det upptäcktes.
Märktes inget på honom :) Men det som sväller så mycket :eek:

Mitt halvblod rymde en gång.. Fick i sig typ 10-20 kg havre och en massa hö... Ringde till vet. och de tyckte jag skulle vara uppmärksam på akut fång el. korsförlamning. Men det borde ju redan skett i ditt fall.. Min häst klarade sig helt utan men iallafall.. Jag förstår om du är nojig, men jag tror du kan va rätt lugn...

MVH

Torr betfor är inte så stor risk som många verkar tro. Största risken är att det klumpar ihop sig i halsen och orsakar foderstrupsförstoppning, och det kan du ju utesluta eftersom hästen inte har det nu.

Det sväller INTE så det är farligt i magen.

Nej har det passerat strupen är det ganska ofarligt. Men ibland behövs det bara ngn näve för att det skall fastna på väg ner.
PL

för många år sen hade vi en bruksnordis som fick betfor i halsen det fastnade i matstrupen vetbehandlades utan resultat 2 dag sen nödslakt ,vet trodde att det skulle ha gått att rädda men pga ålder 23 år valdes nödslakt av humanitära skäl

för många år sen hade vi en bruksnordis som fick betfor i halsen det fastnade i matstrupen vetbehandlades utan resultat 2 dag sen nödslakt ,vet trodde att det skulle ha gått att rädda men pga ålder 23 år valdes nödslakt av humanitära skäl

Men den här visar inga tecken efter många timmar, så det är ju knappast risken här.

I USA fodras ofta betfor torrt, man blandar det med övrigt foder så det inte ligger i klumpar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 170
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Min häst fick kolik igår. Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 465
Senast: Pancakes
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 977
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 726
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka