Hjälp!! Åsikter om bladsadlar!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Hej!

Jag är på jakt efter ny sadel till min häst. Det viktigaste är såklart att den ligger bra på hästen MEN den måste vara mycket bekväm (klarar inte att rida i en hård, obekväm sadel när jag tävlar mer än 5 mil). Funderar nu på att köpa en Big Horn Endurance men tycker mig ha hört att den (och de flesta bladsadlar) ska vara oskön. Stämmer detta?

Sv: Hjälp!! Åsikter om bladsadlar!

Har själv ingen bladsadel, men kanske har du större chans att få svar på din fråga om du lägger den under Utrustning?

Har haft en sådan och har väl inget att klaga på vad det gäller ryttarens bekvämlighet, men det var så länge sedan och sedan dess har jag hittat så trevliga sadlar att det mesta med bom gör illa lilla rumpan på mig rent bedrövligt. Jag kanske inte minns så väl hur den var att rida i heller. Big Horn Endurance är en sadel som inte inte passar många svenska araber. För smal och lång. Men man kan ju alltid prova om man hittat en. Det är inte längre många som tycks rida i denna sadel, den var vanlig för en fem år sedan eller så.
Hälsning Maja

Jag har en Big Horn westernsadel för araber och den är suveränt skön att rida i. Det kommer inte bara från mig utan även från mina vänner som rider tex western och har egna dyra sadlar - de tycker min är skönare!

/Camilla

Jag rider med Montesegur, en fransk bladsadel. Jag trivs jättebra med den. den är måttbeställd till min ena häst men passar faktsikt bra till bägge. Jag tycker den är skön, den blir extra skön med fårskinn på och sedan tycker jag att stigbyglarnas roll är stor. Jag har flexride på med galler fram, dessa har en skön svikt som också höjer komforten!

Tack för svaret! Har fått måtten nu på den sadeln som det gällde och jag upptäckte att de nvar alldeles för lång för att passa min häst. Tydligen skulle måttet ligga på runt 50-55 cm lång (från framvalv till bakvalv om du förstår) och det är ju på tok för långt med tanke på att det är en bomsadel. Jag har visserligen en travare men han är ganska liten och har kort rygg. Tror att jag satsar på en bomfri i stället!

hej, ja nu ser jag att du inte skulle köpa en big horn, tänkte rekommendera dig att inte köpa då jag haft en själv och vet flera som haft. Många av dessa sadlar har torkat snett när de limmats ihop och är skeva i bommen samt har små hårda knölar mot hästens rygg.

En som är måttbeställd åt din eller hellre en flexibel (appaloosa har minst en vet jag) eller en bomlös skulle jag rekommendera!

Är det så illa? Ja, det är svårt, många saker som är konstiga med sadlarna upptäcker man ju inte förrän man faktiskt ridit med sadeln och när man bara provar den så kommer ju inte felen fram.
Tack för svaret, nu är jag ännu mer överygad om att jag ska låta bli!

/ niphredil

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 786
Senast: Myy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar