hjälp!! är nu istället halt på högern.

Malinpersson

Trådstartare
Go'dag jag har en häst som har haft en hovbenspricka och som har vilat super länge. Ca 10. Sprickan har läkt nu och jag får börja rida. Jag har börjat skritta men inte travat då han har blivit halt på högern. Mina funderingar är att han har blivit överbelastad på högern när han var så halt på vänstern (de benet med sprickan)

Så hjälp mig! Vad hade ni gjort med ett överbelastat höger ben?

Tacksam för svar!

Sv: hjälp!! är nu istället halt på högern.

Risken är stor att de får en avlastningshälta om de varit halta länge med lång komvalescens. Så veterinär är det som gäller för att behandla ev avlastningshältor så hästen blir frisk och kan börja jobba, och då jobba rätt.

Sv: hjälp!! är nu istället halt på högern.

Håller med tidigare inlägg, veterinär snarast för att konstatera vad som skapat hältan och om det behövs behandling. Det kan ju finnas en rad orsaker som gör det värre om det inte hamnar under rätt behandling snarast.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 072
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka