Hjälp! (ang hälta)

sanna_vbg

Trådstartare
Upptäckte förra veckan ett fult sår på min häst vänstra bakben, precis vid leden "kotan".
Hon haltade inte eller var varm eller öm. Så jag väntade att tag, men det blev värre, så jag ringde veterinären som kom ut och spolade rent och kollade på det.
Jag fick en salva som jag ska styka på 2 ggr om dagen, och såret ser nu mkt bättre ut.
Men igår när jag skulle ta in henne så haltade hon som bara den, kunde knappt gå.
Idag var det lite bättre men inte 100. Vad kan det vara? Är det pga såret? Eller en vrickning eller något annat? Hur länge bör man avvakta innan man ringer veterinären? Eller ska jag ringa direkt?
Hon har ju som sagt inte haltat på 1vecka och 2 dagar då hon haft såret. Det bara kom helt plötsligt.

Sv: Hjälp! (ang hälta)

Ta tempen omgående (=nu direkt) har hästen temp ring närmsta nattöppna djursjukhus direkt. Sår vid leden och plötslig kraftig hälta kan betyda ledpunktering och då är det bråttom med åtgärder kan sluta riktigt illa annars.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 658
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 801
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka