Hjälp ang. copyright!

H

HoppFantasten

Hej jag vet inte vart jag ska vända mig så jag frågar er kloka Seniorer!

Det är såhär att jag har tagit två bilder på mina sköthästar - och en fd. vän till mig använder de bilderna på sin hemsida, och det vill inte jag att hon ska göra, är det någon som vet vart jag kan vända mig någonstans för att få rätt??
Copyright - lagen säger väl att MINA bilder inte får användas utan min tillåtelse, eller?

Tacksam för hjälp! /HF
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Det var ett tag sedan jag läste om upprätthovslagen. Du borde skriftligen be din fd vän att ta bort bilderna från hemsidan.

Steg två blir en polisanmälan om intrång i upprätthovslagen. Dina bilder är skyddade i femtio år efter foto tillfället om de inte är av konstnärlig art (50 år efter din död)

Janne/:banana:
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Jag har bett henne, och jag har sagt till henne men hon vägrar!

Suck..vad ska jag göra? :confused:
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Då kan du ju nämna att nästa steg är polisanmälan. Tycker att det är lite väl drastiskt göra slag i att polisanmäla för två sköthästbilder, men är det så viktigt för dig så ska du göra det.
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Hota med polisanmälan och be henne skriftligt. Och sen anmäl.....
Men det beror ju på om ni ska fortsätta vara vänner....
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Vi är inte vänner, utan riktiga ovänner och det är därför jag inte vill att hon ska använda bilderna..

bananabambi; det tycker jag också, och onödigt men jag ville bara veta vad jag kan "hota" med så att hon vet vad som kan hända.
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Hota på du, det skulle jag nog också göra om det var någon människa jag absolut inte kom överens med, speciellt om denne använder bilderna trots att du påpekat att du inte vill det.

Jag kände så för ett par år sedan, då jag gjorde ett jättehäfte med alldeles egenkomponerade hejaramsor och sånger som hade med klubbens ryttare och hästar att göra, ramsorna och sångerna var kanske en trettio stycken. Och helt plötsligt hade upphovsmannen (jag) bytt namn till en annan tjejs namn när jag slutade i klubben. Det kändes surt.
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Kanske kan meddela hennes webbhotell att hon använder "olagliga" bilder. Så kan dem spärra dem eller henne. :devil:
En fråga bara, hur har hon fått tag på bilderna till att börja med?
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

jag har skickat den ena bilden till henne via msn för ca. 1 år sedan och den andra tog jag med hennes kamera men det är ju ändå jag som fotograferat?

Hon skriver att det är hennes bilder.. aaaaarrrghhh jag blir så irriterad på henne... :mad:

bananabambi; Hur kunde de byta namn på ditt häfte då?? Dålig stil!

Jag har kommit på att jag ska be min morbror ringa till henne och utge sig för att ringa från polisen :D och säga åt henne att ta bort fotografierna.
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

HoppFantasten skrev:
jag har skickat den ena bilden till henne via msn för ca. 1 år sedan och den andra tog jag med hennes kamera men det är ju ändå jag som fotograferat?
Jag säger bara: om man inte kan lita på sina vänner, vem kan man lita på då???
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

haha kan det röra sig om en människa med tre bokstäver i sitt namn ?? moaha:devil:
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

HoppFantasten skrev:
Vad menar du då?
Jag menar att det inte var snällt gjort för en som utger sig för att vara kompis... Man kan ju tro att man kan "låna" ut bilder till kompisar utan att dem "snor" dem och kallar dem för sina egna. OK om h*n visar någonstans att du är fotograf eller att inte h*n är det i alla fall. Och det vore ju rakast att man tog bort bilderna om någon opponerar sig mot dem... som tex. du.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp ang. copyright!

Okej då är jag med ;)

Jag håller med... trist är det. :(
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

Ta och skicka en faktura på bilderna som du anser att du äger 4000 -6000 Kr brukar bilder kosta för enstaka tillfällen exempelvis trycksaker och Webb, naturligtvis finns det dyrare bilder.

Då kan du gå vidare om hon inte betalar

Nanne/:banana:
 
Sv: Hjälp ang. copyright!

hur ska du visa i rätten att du "äger" bilderna och inte hon?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
213
Senast: sweep
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 020
Senast: Cattis_E
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 022
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 404
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp