Hjälp AKUT-min häst blöder!!!!

C

CindyLou

Min häst har precis skadat sej i hagen och detta är den första skadan för mej som hästägare. Vet inte hur jag ska förklara men han har ett sår, några cm lång på vänster bakben på utsidan. Jag gjorde rent med jodopax och kletade 4ess salva på. Sen så verkade det som att blödde från kotan på bakifrån sett men hittade inget sår men jag kletade lite salva ändå. Han svettades i hagen (hade sprungit där när jag red andra ponnyn) och det ryker lite från bakbenet även (ej de andra benen men även från hals/rygg). Slängde på honom fleecetäcke och så står han inne i stallet och äter hö nu på sågspån. har kommit någgon droppe i spånet.
Ska jag sätta någon slags bandage el låta det vara? el ska jag släppa ut honom en stund??

Hjälp en nybörjare på skador!!

Sv: Hjälp AKUT-min häst blöder!!!!

Nr 1: använd aldrig Jodopax om det inte är ett sår som ska opereras eller specialbehandlas enligt veterinärs ordinationer. Det hindrar effektivt såret från att läkas genom att utplåna även god flora

Nr 2: kleta inte på salva innan du ser hur såret uppför sig. Defintivit inte innan det slutat blöda.

Jag hade tvättat/spolat rent med vatten och eventuellt Lactasydtvål, väntat och sett om det slutar blöda (det pumpar väl inte antar jag?).

När det slutat blöda; på med Juvanestasalva eller liknande (penicillinsalva). Sår ska inte stängas in i bandage eller liknande om det inte absolut måste skyddas (t ex mugg mot lera).

Om det är pumpande blödning gäller det i första hand att stoppa blödning med tryckförband, men det är väl en annan femma?

Håller med ovanstående bortsett från penicilinsalvan, hästar har en mycket god sårläkningsförmåga, så det finns ingen anledning att använda antibiotika förrän det behövs.

Till TS, varför kleta på massor av salva, jämför med dig själv, inte tar du väl på tjockt med salva på ett färskt sår.

med sår skall man bara skölja det rent och fö blödningen att sluta (om man inte kan annat)
har du någon som kan hjälpa nära?

Hej, jag svarar er alla här samtidigt. Jag blev lite shockad och gjorde nog allt kanske lite utan att tänka. Men just nu är jag hemma ensam med två barn en på 4 år och en på 9 månader så jag kan inget göra själv nu. Sambon åkte precis , skulle på klassträff och kunde inte vänta, men jag har en killkompis som dyker upp om 1-1 1/2 timme som ska se efter barnen. Då kan jag skölja såret. ta bort salvan.
Nej det pumpar inte. Tror det bara kommer lite blod då och då.
Det är ingen fara att det kommer spån i? Ska jag ha dom inne för kvällen?

Om du släpper ut dem, kanske det kommer jord och sånt i såret, så du får tvätta igen, men jag tycker inte det låter så farligt med skadan!
Tänk på att sår brukar se värst ut efter 2 till 3 dagar!

Det går säkert bra!

Och jag som aldrig har varit närheten av en vattenslang med honom förut, detta ska bli intressant. Jag har väldigt kallt vatten i stallet, är det bra el dåligt för såret?

PS. Han ryker inte iaf längre:angel:

Han har faktiskt varit jätte duktig och stått ganska stilla vid all behandling. En liten spark fick jag dock men jag sparkade tillbaka lite lätt sen har han faktiskt inte gjort ngt.

Det är nog ingen fara med kallt vatten. Om han aldrig har blivit spolad med slang kanske det är bättre att bara hälla vatten över såret (för allas trevnad :angel: )!

*kl*
Har han inte varit utsatt för vattenslag hade jag nog hellre tagit med mig ett antal flaskor med ljummet vatten från huset.

Tvättat av med tvål och spolat av med vatten. Vi har också mycket kallt vatten i stallet och kombinationen sår, pill och kallt vatten kan ibland bli för mycket :-)
Brukar använda mig av en spruta av modell större för att kunna skölja av med lite tryck.

Det ser ofta mycket värre ut än vad det är....

Jag har nu spolat av försiktigt och tvättat rent det från all salva. Han sparkade bara 3 g med benet sedan stod han prick stilla hela tiden och han kan normalt inte stå stilla överhuvudtaget så han var superduktig. Det blöder inte längre och såret såg inte större ut en ca en enkrona. hehe och jag som trodde det var avlångt:rofl:

Ett supertack till alla era kunskaper och jag är chokad över att en 26-kvinna ska veta mer om sårvård men sådant lärde man sej inte på ridskolan.

Det finns en första gång för alla, och det är inte lätt när man aldrig varit med om det förr.

Men tillslut blir man van ;) Mitt fbl kommer in med sår till höger och vänster, och jag spolar av, kollar och låter det vara. Det läker oftast utmärkt av sig själv, och verkar det inte irriterat spolar jag inte efter första gången heller, utan bara håller ett vakande öga. Inga salvor eller ngt.

Det jag däremot ganska ofta gör är att raka bort pälsen runtomkring, lättare att se då omd e har 'håriga' ben. Så fbldonnan ser mest ut som om hon fått fläcktyfus eller skabb på benen *s*

Oftast så de flesta lindriga sår mår bäst av att vara ifred, så jag lindar inte nattetid (har också spån), och inte heller ute (ens i lersäsong, slutar oftast bara med blött bandage)

Håller tummarna det läker bra.

vid sår/svullnader, alltid spola med kallt vatten.

som dom andra sagt, inga salvor. (absolut inga linement o dylikt på ev sår heller, kan va bra o veta o tilläggas..)

har du ingen i stallet att fråga efter tips/alternativ granne med häst? tänkte i en sitution du absolut inte vet hur du ska gå tillväga.
sen kan man alltid ringa och rådfråga veterinär :)

köp gärna hälsoråd för häst på apoteket eller ngt och ha i stallet.
(har för mig man kunde köpa den där)

Knapplån. Många kloka råd och jag håller med. Spola rent. Inga salvor men vill också påpeka en sak till. Inga fingrar i såren. Det blir nästan alltid infektion om man ger sig till och pillar. Använd handskar och desinficerade verktyg (pincett etc) vid inspektion. Finns ingenting så skitigt som människofingrar även om man tror att man tvättat sig. Blir väl i och för sig bättre om man spritar sig (om händerna alltså).

Ja du har fått bra svar ovan..
Du reagerade lugnare än vad jag gjorde då min häst fick sår då jag va ovan..
Jag fick panik och ringde veterinären.. Dock gjorde jag rätt då "vet" gav henne smärtstillande.. Hon gjorde inget åt såren.. Hon talade om för mej vilka medel jag skulle använda.. Så fick hon gå på medecinkur i 3 dagar..

Hon sa att jag hade inte "behövt" ringa.. Jag hade kunnat avakta 1-2 dagar. Men jag blev skiträdd för allt blod.. Hon tyckte dock att när hon ändå va på plats så kunde min tjej få nåt mot smärtan..

Då va det ju visserligen 3 sår som va ca 1 cm djupa och varje va 2 dm lång..
3 spikar va olyckan på en häst som va lite het som ungsto..

När det blev skorpor så tvättade jag varje dag och så smörjde jag med helosan.. Fick rådet att anväda en spray ovanpå helosanet som va bakteriedödande.. Men va väldigt noga med att inte få det I såren då det kunde döda hästes egena försvar.. Den va för att inte få in bakterier i såret.

http://album.lunarstorm.se/Thumbnail/774/{7745ACBC-DEBB-4288-AD9B-76A01E2C649B}.jpg

köp gärna hälsoråd för häst på apoteket eller ngt och ha i stallet.
(har för mig man kunde köpa den där)

den boken är min bibel :love:
haha, en riktigt bra bok, står ju det mesta där i :D

Till TS: Hoppas att det löste sig bra med hästen.
vet själv hur jag var när min första häst snubblade över en sten och skapade upp sig vid armbågen. var livrädd att han skulle bli förlamad och dö :p. men vi sköljde av såret med vatten och sen var det bara att vänta och se om det blev svullet eller ej. Som tur var blev det inte det.
En gång fick han ett skärsår i kotan. Hämtade vatten och skulle tvätta rent, men hittade inte såret. det läkte väääldigt snabbt, haha.

de flesta sår som pållen kommer in med bryr jag mig inte om. han har bitsår jämt, och de läker sig bäst själva. Hade de vart djupa hade jag självklart tvättat rent dem, men annars stör man nog rätt mycket om man håller på och pillar och tvättar i ytliga sår.

Min gamla pålle trampade ner i lera när jag va ute å red i skogen..
Det blev ett långt skrapsår på bakbenet, när jag kom hem hade han 3 vita stumpor och 1 röd:( vi spolade bara av det och lät det va å de läkte jättefint.. Det var inte så farligt som det såg ut:crazy:

Väteparoxid ärkanon att ha i stall apoteket!!!!!!

Kokar ur all skit ur såret!!!

inte på färska sår! sådant använder man på variga sår med ev röta i. på ett färskt så skall man inte använda starka medel då det gör mer skada än nytta.
annars håller jag med tidigare skribenter, skölj rent och håll under uppsikt. stora sår eller riktigt djupa så ring efter en veterinär.

Hej ! Du ska aldrig smörja med salva på öppna sår.

För det allra mesta kan du tänka "vad skulle jag gjort om det var barnet som gjort illa sig".

Barnen får sår hela tiden, man tvättar med vatten och kanske lite tvål och sätter på plåster om det behövs. Samma med hästen, bara tvätta rent och om det behövs skyddas lägg på en kompress och linda. Stort sår och mycket blod = stoppa blödningen med tryck.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd)...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: HBKbruden
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·
Hästvård Kele har uppenbarligen fått ett totalfnatt. Antagligen har hon fått för sig att täcket är superfarligt igen eller något *sucka* Jag...
Svar
13
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka