Bukefalist
Trådstartare
Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid kotan.
Har haft veterinär ute, som tagit div. prover och skickat till analys.
Provsvar har kommit och det visade på både stafylokocker och streptokoker.
Behandlar med Salisylvaceline, något schampo ( kommer ej ihåg namnet ) och sen fucidin salva.
Har inte blivit någon markant förbättring, har behandlat i lite över en vecka nu.
Han har boxvila pga oerhört leriga hagar och då han har öppna sår vid muggen, är det olämplligt att han kommer ut.
Han motioneras dagligen, skritt för hand eller longering.
Till en början var han svullen vid kotan på bakbenet där han har mest mugg.
Svullnaden tilltog och veterinären var då ute och tog proverna. Jag var rädd för lymfangit, men veterinären ansåg inte att det var tala om det.
Han har ingen feber.
Nu står han dock med 4.a svullna ben sedan i torsdags.
Svullnaden går ytterst lite ner vid motion.
Trycker man in fingret på benet, så blir det en grop, så det är vätske ödem han har i alla 4.a ben.
Någon som varit med om något liknande?
Några tips?
Varit i kontakt med veterinären igen i torsdags, som ringde in nytt recept på flera tuber med fucidin. skulle fortsätta behandla som jag tillsvidare gör.
Jag är mest orolig för att det är lymfkärlen som inte funkar som det ska.
Vätskan blir liksom ståendes i benen.
Kunde förstå det om han var gammal och hade dålig cirkulation, men han är trots allt bara en 09a.
Rädd för att det ska bli kroniska problem med svullna ben...
Har haft veterinär ute, som tagit div. prover och skickat till analys.
Provsvar har kommit och det visade på både stafylokocker och streptokoker.
Behandlar med Salisylvaceline, något schampo ( kommer ej ihåg namnet ) och sen fucidin salva.
Har inte blivit någon markant förbättring, har behandlat i lite över en vecka nu.
Han har boxvila pga oerhört leriga hagar och då han har öppna sår vid muggen, är det olämplligt att han kommer ut.
Han motioneras dagligen, skritt för hand eller longering.
Till en början var han svullen vid kotan på bakbenet där han har mest mugg.
Svullnaden tilltog och veterinären var då ute och tog proverna. Jag var rädd för lymfangit, men veterinären ansåg inte att det var tala om det.
Han har ingen feber.
Nu står han dock med 4.a svullna ben sedan i torsdags.
Svullnaden går ytterst lite ner vid motion.
Trycker man in fingret på benet, så blir det en grop, så det är vätske ödem han har i alla 4.a ben.
Någon som varit med om något liknande?
Några tips?
Varit i kontakt med veterinären igen i torsdags, som ringde in nytt recept på flera tuber med fucidin. skulle fortsätta behandla som jag tillsvidare gör.
Jag är mest orolig för att det är lymfkärlen som inte funkar som det ska.
Vätskan blir liksom ståendes i benen.
Kunde förstå det om han var gammal och hade dålig cirkulation, men han är trots allt bara en 09a.
Rädd för att det ska bli kroniska problem med svullna ben...