Hjälmtvång?

P

Pi Pi

Är det någon som vet om man kan tvinga någon att rida med hjälm om man rider på en anläggning där en ryttarförening är inhyrd om man inte är med i
föreningen dvs inte alls omfattas av någon försäkring.

Alltså en vuxen människa över arton år.
 
Sv: Hjälmtvång?

Den som äger/driver anläggningen måste ju ha rätt att sätta vilka regler den vill (så länge reglerna inte bryter mot nån lag eller nåt, men det verkar det ju inte vara frågan om i det här fallet...)
 
Sv: Hjälmtvång?

Varför skulle man inte vilja rida med hjälm?
 
Sv: Hjälmtvång?

Ägaren av anläggningen eller arrendatorn för den delen har rätt att kräva ridning med hjälm på sin anläggning. Så svaret är enkelt: JA
 
Sv: Hjälmtvång?

Det är ingen som kan tvinga dig att bära hjälm vid ridning.... MEN den som äger/arrenderar anläggningen kan slänga ut dig därifrån om du inte följer de regler som finns för anläggningen - oavsett om anläggningsreglerna bryter mot eventuella lagar/regler eller ej.

Så länge det inte är allmän plats, som tex en gata, så är det den som äger/arrenderar/bor där som avgör vilka som är välkommna dit.

Det finns undantag från detta när det gäller tex naturområden, men om det gäller tomt eller byggnad så kan ovanstående anses gälla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 366
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 409
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: Dorinda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 487
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp