Hjälmstorlek!!

zannahgirl

Trådstartare
Provade hjälmar idag och kom hem utan :/ Hittade en prisvärd 400:- 57 satt illa över pannan med lätt tryck och 58 satt bekvämt men rörde sig framöver pannan om jag rör huvudet rejält.. Vilken väljer jag?

Sv: Hjälmstorlek!!

Ett tips bara, vissa hjälmar töjer sig en aning så köp hellre en hjälm som sitter fast på huvudet än en som glappar.

Det kan ju skilja rätt mycket mellan storlekarna, så att den mindre storleken sitter så att man får kramp i huvudet och den större glappar något. Själv är jag mittemellan 56 och 57, så jag brukar köpa 57 och ha inlägg. Det finns i ridsportsaffärerna. Har funkat för mig i många år. Har hittat ett märke och modell jag gillar och har kört den i många år. Även trillat av några gånger och hjälmarna har suttit jättebra med sina inlägg. :banana:

Hjälmen ska sitta bekvämt annars gör den inte mycket nytta.
Provat någon av alla varianter som är ställbara?
Jag ligger mitt emellan två storlekar och har alltid haft problem med att hitta välsittande hjälmar som inte ger mig huvudvärk. Men sen jag bytte till en som man själv kan ställa in storleken på har jag inga såna problem, dessutom kan jag ha en tunn mössa under när det är riktigt kallt.

Ge dig inte förrens du hittar en riktigt välsittande, skön hjälm.

Prova en annan modell som passar ditt huvud bättre. Jag hade inte köpt en hjälm i tron om att den skulle töja sig och passa bättre, det värsta som finns är hjälmar som klämmer.

Hej! Det finns hjälmar som man kan justera storleken på. Jag har också haft svårt att hitta en som sitter bra, men med de justerbara fungerar det utmärkt. Bra också att kunna använda samma hjälm både med och utan mössa under.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 662
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka