Görel
Moderator
Jag tror att ditt "förr" ligger årtionden efter "förr" för flera av oss andra. Mitt "förr" är 70-talet, jag fick min första hjälm 1973, den hade inte ens ett hakband, min mamma sydde dit ett resårband. På tävlingar var det många som inte använde hakbandet och hjälmarna satt på sniskan.Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.