Tycker mest det är onödigt om man kan köpa en hjälm som passar utan skruv istället. Tycker som skrivet att det är helt galet att en hjälm kan dras åt 4 cm och ändå anses passa med det stora gap som blir i bakhuvudet.
Jag skulle heller inte köpa en hjälm med 4 cm marginal. Jag tro inte det är det som flertalet ser som optimalt, 1 cm eller två är säkert mer vanligt.
Jag ser det däremot som praktiskt att inte behöva byta hjälm för att jag klipper mig, eller för att huvudet varierar något i storlek. Jag frågade chatgpt om huvudets storlek förändrades under dagen som jag trodde. Utifrån svaret så verkar det vara omöjligt att ha en hjälm som funkar alltid eller ens under en ridtur.
------ ChatGPT
Fråga: Har huvudet alltid exakt samma storlek eller kan det variera något under dagen
ChatGPT
Huvudets storlek kan variera något under dagen på grund av flera faktorer, även om dessa variationer är generellt sett mycket små. Här är några av de faktorer som kan påverka huvudets storlek och form:
Faktorer som kan påverka huvudets storlek
Vätskeretention:
Ödem: Vätskeansamling i vävnaderna kan leda till svullnad. Detta är oftast mer märkbart i andra delar av kroppen, men det kan också påverka huvudet.
Dehydrering: Brist på vätska kan göra att vävnaderna drar ihop sig något, vilket kan påverka passformen av en hjälm.
Blodflöde:
Kroppstemperatur: Ökad kroppstemperatur (t.ex. vid träning) kan leda till ökat blodflöde till huden och vävnaderna, vilket kan orsaka en liten ökning i huvudets omkrets.
Stress: Stress kan påverka blodflödet och i vissa fall leda till svullnad i huvudet och ansiktet.
Kost och saltintag:
Högt saltintag: Kan leda till vätskeretention, vilket kan orsaka svullnad i hela kroppen, inklusive huvudet.
Tid på dagen:
Morgon vs. kväll: Många människor märker att deras kroppar kan vara något svullna på morgonen efter att ha legat ner under natten. Detta kan inkludera ansiktet och huvudet. Svullnaden brukar minska under dagen när man är upprätt och rör sig mer.
Hur mycket kan huvudets storlek variera?
Mindre variationer: De variationer som beskrivs ovan är vanligtvis små, ofta bara en millimeter eller två i omkrets. Dessa förändringar är ofta för små för att påverka passformen av en hjälm avsevärt.
Individuella skillnader: Hur mycket huvudets storlek varierar kan skilja sig från person till person och bero på individuella faktorer som hälsa, kost och dagliga rutiner.
Vad innebär detta för hjälmanvändning?
Justering: Det är en god idé att kontrollera passformen av din hjälm regelbundet och justera den vid behov för att säkerställa optimal säkerhet och komfort.
Komfort: Om du upplever att hjälmen känns olika vid olika tidpunkter på dagen, kan detta vara en indikation på små förändringar i huvudets storlek. Att kunna justera hjälmen kan hjälpa till att hantera dessa variationer.
Anpassning: Hjälmar med justerbara system (som ratt- eller skruvjustering) kan vara fördelaktiga för att hantera dessa små variationer i huvudstorlek och säkerställa en stadig och bekväm passform.
Sammanfattningsvis kan huvudets storlek variera något under dagen på grund av faktorer som vätskeretention, blodflöde och kroppstemperatur. Dessa förändringar är dock vanligtvis små och bör inte påverka hjälmens skyddsfunktion avsevärt om hjälmen är korrekt justerad och används enligt tillverkarens anvisningar.