Hjälmar och försäkringsbolag

Nominous

Trådstartare
Läser lite här och var att folk som har ramlat av och slagit i huvudet kraftigt, fått ersättning från försäkringsbolag då hjälmen (utan synbar skada, men som man vet - ordentlig smäll = papperskorgen för hjälmen) bytts ut.

Stämmer detta och vad ska man ha för försäkring som täcker detta?

Har både liv, olycksfallsförsäkring och säker häst via folksam. Nåt av detta som täcker byte av hjälm?? Hjälmar idag börjar ju bli ruskigt dyra och jag funderar på att byta upp mig. Och som jag flänger omkring barbacka och ramlar av så kommer jag bli ruinerad om jag ska ha en dyrare hjälm :angel: :D

Sv: Hjälmar och försäkringsbolag

Det går vanligtvis på hemförsäkringen men om man måste ha tilläggsförsäkring i form av allrisk, den försäkring som i folkmun ofta kallas drulleförsäkring, är jag osäker på då jag alltid har haft den tilläggsförsäkringen.
Ring ditt hemförsäkringsbolag och kolla.
Jag har en självrisk på 700 kr på min allriskförsäkring, vissa har självrisk på 1500 kr så man får ju ingen gratishjälm även om det blir billigare än att köpa ny hjälm själv om man har en dyr hjälm.

Hmm okej.. Men har sett att på vissa olycksfallsförsäkringar så täcker tex hjälm och att det inte ska vara någon självrisk på dessa. Hjälmen jag funderar på kostar upp mot 3000 så visst skulle det kännas bra om det täcker även om det skulle vara en mindre självrisk. Halva hjälmen blir ju gratis iafl. :)

Men jag får ta och ringa försäkringsbolagen och kolla tror jag. :)

Jag fick pengar till en ny hjälm när jag åkte av och åkte in till sjukan för jag trodde att jag fått hjärnskakning.

Jag har fått för mig att man måste ha ett besökt ett sjukhus för att få ut en ny hjälm men vet faktiskt inte säkert, har också Folksam och det här var på min egen försäkring och alltså inte på hemförsäkringen.

Jag fick nyligen ut ersättning för skadad utrustning i samband med olycka, bl.a ridstövlar (klipptes upp) samt hjälm (fick troligtvis en törn). Det var min olycksförsäkring jag har via facket i Folksam som ersatte detta, ingen självrisk. De betalade ut 75% av utrustningens nyvärde, och betalar ut resterande 25 % när man skickar in kvitto på att man handlat ny utrustning som motsvarar nyvärdet.

Jag har kraschat med häst och vagn några gånger för mycket..
Är försäkrad via Folksam/Facket. Å hjälmen har de ersatt med fulla summan utan avdrag övrig utrustning har de gjorts avdrag på.

Min olycksfallsförsäkring ger även ersättning för "merkostnader vid olycksfall" (om olycksfallet krävt läkarvård), och i detta ingår t.ex ersättning för förstörda kläder/glasögon, och den delen ersatte min ridhjälm när jag druttade i backen och testade ambulanssjukvården :p Ingen självrisk alls

Min olycksfallsförsäkring ger även ersättning för "merkostnader vid olycksfall" (om olycksfallet krävt läkarvård), och i detta ingår t.ex ersättning för förstörda kläder/glasögon, och den delen ersatte min ridhjälm när jag druttade i backen och testade ambulanssjukvården :p Ingen självrisk alls
Det gör min med men nu var det ju frågan om hjälmen.
Glasögonen minskar dock DRASTISKT i värde fick inte många ören för mina som var över 5 år gammla. Å FOLKSAM:bow:betalade ut ersättning för sveda och värk TROTS att försäkringskassan nekade mig sjukpenning.

Ursprungligen postat av boccia
Min olycksfallsförsäkring ger även ersättning för "merkostnader vid olycksfall" (om olycksfallet krävt läkarvård), och i detta ingår t.ex ersättning för förstörda kläder/glasögon, och den delen ersatte min ridhjälm när jag druttade i backen och testade ambulanssjukvården Ingen självrisk alls

Ursprungligen postat av a_c72
Det gör min med men nu var det ju frågan om hjälmen.
Glasögonen minskar dock DRASTISKT i värde fick inte många ören för mina som var över 5 år gammla. Å FOLKSAM:bow:betalade ut ersättning för sveda och värk TROTS att försäkringskassan nekade mig sjukpenning.

Som jag skrev så ersatte bolaget min hjälm med hänvisning (från f-bolagets sida) till just den delen i försäkringen. Ridhjälmen klassas även den som kläder i detta fallet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Utrustning Har en egen häst för tillfället, med all utrustning mm såklart... :up: Kom idag på att tänka, vart bör jag försäkra hela hästens...
Svar
10
· Visningar
2 815
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 288
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur